צים: "אני נקי מכל רבב, יש ניסיון לקשור אותי לעבריין מועד"

באת-כוחו: "אין ראיה שעדי צים לקח לכיסו, ואילו יש חטיבת ראיות נגד איציק ואזנה. הניסיון לחבר ביניהם - עוול" ■ ביהמ"ש: "יש בסיס לחשדות נגד צים" ■ חשבונות אס.אר.אקורד הוגבלו

ישן
ישן

"אחת החטיבות של חומר החקירה מבוססת על הקשרים הידידותיים של עדי צים, שהוא אדם מאוד עממי, הוא איש רעים להתרועע, לא מתנשא מעל כל אדם באשר הוא אדם - ואני מניחה שבחומר החקירה יש מסה של ראיות שמצביעות על איציק ואזנה (אחד החשודים בפרשת המירמה לכאורה בה חשוד צים, לגביו נטען כי היה בעלים של חברה מתחום כוח-האדם שרימו את המדינה - א'ל"ו)... השאלה אם בחיבור הזה יש משהו שמבסס ידיעה אמיתית. אני אומרת לבית המשפט שאין ראיה כזו שקושרת אותו באופן ישיר... האם בית המשפט יכול להניח את יד ולהגיד שאיציק ואזנה אמר לעדי צים שהוא הולך לעקוץ את ביטוח לאומי. אני אומרת שזה לא קיים".

כך טענה אמש (ב') עו"ד פנינת ינאי, באת-כוחו של עדי צים, בעל השליטה (כ-82%) בחברת ניכיון הצ'קים אס.אר.אקורד הציבורית ולשעבר מבעלי רשת הקמעונאות "כמעט חינם".

צים - שמעצרו הוארך בשבוע - חשוד בביצוע עבירות מירמה, מס והלבנת הון, במסגרת פרשת הונאה לכאורה בתחום שירותי כוח-האדם, בהיקף של מעל 200 מיליון שקל. לפי החשד, חברות בשליטת צים, בהן אס.אר אקורד, שימשו מצע לביצוע עבירות מיסוי על-ידי צדדים שלישיים, כאשר צים עצמו ידע על כך.

אתמול בבוקר הפכה החקירה לגלויה, עם מעצרם של 19 חשודים בגין חשד לביצוע שורת עבירות מירמה, מס והלבנת הון בהקשר לשירותי כוח-אדם. לפי החשד, מספר גורמים, חלקם עוסקים בתחום מתן שירותי כוח-אדם, חברו לגורמים שבבעלותם בתי עסק מורשים למתן שירותי מטבע, אחת מהן היא אס.אר.אקורד, ויצרו מנגנון שיטתי של דיווחים כוזבים, ניפוח עסקאות, הפקה וקיזוז חשבוניות פיקטיביות והמרת כספים. זאת, על-מנת להפיק רווחים במירמה ולהונות את רשויות המס והביטוח הלאומי וכן את אגף ההסדרה במשרד הכלכלה, שהוא הרגולטור בתחום שירותי כוח-האדם.

בין החברות החשודות במעורבות בפרשה: "מוקד אריק", "ל.ש" ו"בטר קלין", שהבעלות עליהן מיוחסת לאיציק ואזנה.

"עוול מובהק ולא הוגן"

מתגובותיהם של באי-כוחו של צים ושל חברת אס.אר.אקורד עולה כי הם מכחישים באופן מלא את כל החשדות נגדם, ומייחסים לחוקרים בפרשה ניסיון ליצור עניין סביב החקירה על-גבו של צים, שהינו שם מוכר בשוק.

בין היתר טוענים צים והחברה כי החקירה מתמקדת חברת כוח-האדם "מוקד אריק", שלפי החשד ביצעה שלל פעולות שאינן כשרות, לרבות הנפקת חשבוניות פיקטיביות, כאשר לדברים מדרך הטבע, חברה פעילה כחברת כוח-אדם, הייתה מוקפת בבתי עסק שונים שהעניקו לה שירותים, ובהם חברת אס.אר.אקורד.

בתגובתם של צים ואס.אר.אקורד לטענות נגדם נכתב: "הממשק בין אקורד ל'מוקד אריק' היה ממשק יחידי של ניכיון צ'קים בהתאם לחוק, כל זאת בהקפדה יתרה. הניסיון לגרור את חברת אקורד כחברה בורסאית לתוך עוד חקירה אחת מיני רבות של חברה קיקיונית, שלפי החשד ביצעה עבירות כאלה ואחרות - והכול על-מנת לתת לחקירה זו נופך דרמטי ושובל תקשורתי מיותר - היא בבחינת עוול מובהק ולא הוגן, גם ולא פחות, עבור ציבור המשקיעים".

במהלך הדיון בהארכת מעצרו של צים, המשיכה עו"ד ינאי את אותו קו הגנה וטענה כי המדינה מנסה, שלא בצדק, לקשור בין ואזנה - שנטען כי הוא הבעלים של "מוקד אריק" ואחד החשודים המרכזיים בפרשה - לבין צים.

לדבריה, "יש פה ניסיון לקשור בין עבריין מועד (ואזנה - א' ל"ו), שהיה מסובך במספר דברים אחרים... לבין אדם נקי מכל רבב, שמתנהל בצורה זהירה, שמקפיד בקלה כבחמורה... אדם שמחזיק לצידו משרד עורך דין לכל עסקיו. אדם, כאשר הוא מכר את העסק המרכזי, ניגש בעצמו לרשויות המס ושילם - ורק אז הגיש השגות", טענה.

לדברי עו"ד ינאי, "אם מדובר בבעלים של חברה, ואין ראיה שהוא לקח לכיסו, אלא חטיבת ראיות נגד ואזנה - והניסיון לחבר ביניהם, זה דבר שלא ייעשה, ובית המשפט לא יכול לאפשר את החיבור הזה".

עוד טענה עו"ד ינאי כי הרשות החוקרת "פועלת מתוך תחושת 'אם זה הולך כמו ברווז ונראה כמו ברווז - אז אולי זה ברווז', אבל במקרה שלנו יש לכפות עליה לדבר דברים מדויקים".

עו"ד ינאי הוסיפה וטענה כי יש חשש שהמשך מעצרו של צים יוביל לקריסת החברה הציבורית שבבעלותו. "הדברים מתרסקים, ויש מפולת מאחורינו", אמרה. "חברת אס.אר אקורד מגלגלת 4 מיליארד שקל לשנה", ציינה והוסיפה כי לצים אין כל אינטרס להשתתף בקונספירציה שנרקמה לכאורה לרמות את הרשויות.

"אני מבקשת מבית המשפט לשערך את השאלה איזה אינטרס היה לצים להשתתף כאילו בתוך הקונספירציה, מתוך 150 אלף לקוחות בשביל לקוח אחד? לטובת מה? מה התמורה שהייתה יוצאת לו מזה? כשמדובר בחברה ציבורית ... יש לחברה הזו דירקטוריון שלם, אך החלטה של חברה, אם הייתה כזו, לא תתקבל על דעתו של הבעלים. כל דבר עובר דרך הדירקטוריון, הכול מפוקח".

"בריונות בחסות החוק"

ואולם, שופט השלום בראשון-לציון, רפי ארניה, לא התרשם מטענותיו של צים על כך שלא דבק בו כל רבב, וקבע כי קיים חשד סביר שהוא מעורב בעבירות המיוחסות לו, כי יש בסיס לחשדות נגדו, וכי לא מדובר בסתם "הפרחה" לחלל האוויר, כפי שטענה באת-כוחו.

"עומקה והיקפה של מעורבותו של צים צריכה להתברר. משכך, ונוכח פעולות החקירה הנדרשות, יש לאפשר את המשך החקירה כשהחשוד נמצא במעצר ממשי - וזאת בהתחשב בקיומו של יסוד לחשש כי שחרורו עלול להביא לשיבוש הליכי חקירה ומשפט", קבע השופט והאריך את מעצרו של צים ב-7 ימים (עד 26 ביוני).

בתוך כך הוארך מעצרם של חשודים נוספים בפרשה, בהם ואזנה. האחרון מצדו טוען כי היה שכיר בכל החברות בהם מיוחסת לו בעלות, ועשה "מה שהבעלים אמרו לו לעשות". בא-כוחו, עו"ד קובי שקלאר, טען בדיון כי מספרים לבית המשפט "צ'יזבט", וכי בינתיים גורמים נזקים כלכליים חמורים לחשודים. "המשטרה לקחה מכוניות שלא רשומות על-שמו של ואזנה, רוצים לקחת מאשתו את הרכב שאמא שלה קנתה לה בהלוואה. זו בריונות בחסות החוק", טען.

חשבונות החברה הוגבלו

מכל מקום, נראה כי החששות שהעלתה באת-כוחו של צים, עו"ד ינאי, באשר לעתיד החברה הציבורית אס.אר.אקורד שבבעלותו - מוצדקים. לאחר שאתמול צנח ערך החברה בכ-50% בעקבות הודעת החברה על מעצרו וחקירתו של צים, היום (ג') הודיעה החברה כי הוטלו מספר מגבלות על-ידי הרשויות החוקרות בפרשה על פעילותה בחלק מחשבונות הבנק שלה.

לדברי החברה, "יו"ר דירקטוריון החברה ומנכ"ל החברה פועלים כדי להחזיר את הפעילות בכלל חשבונות החברה ולהמשך פעילותה העסקית של החברה".

בנוסף דיווחה החברה הבוקר כי אבי עטיאס, עובד נוסף בחברה, שאינו נושא משרה, נעצר אף הוא במסגרת החקירה, בחשד כי סייע לצים בעבירות המיוחסות לו בפרשה. לפי החשד, עטיאס קיבל לידיו צ'קים שמקורם בחשבוניות פיקטיביות, וסייע לצים להפקיד את הכספים בחשבונות על-מנת להסתיר את מקור קבלת הכספים.

בנוסף לצים ולואזנה הובאו אתמול 10 חשודים נוספים להארכות מעצר, ובהם שלמה כהן, ששוחרר ממעצר בתנאים מגבילים; אלכסיי שוורץ (המאושפז בבית-חולים); מירב ביתן; אבי עטיאס; יעקב לוי; יבגני רפאלוב; ועיסא אל צוח - שמעצרם הוארך עד יום חמישי הקרוב; וערן וזנה, לביא שטרן ויקיר יחזקאל - שמעצרם הוארך עד יום ראשון, יחד עם מעצרם של איציק ואזנה ועדי צים.

בין החשודים המרכזיים

עדי צים

בעל השליטה בחברת ניכיון הצ'קים אס.אר.אקורד ולשעבר מבעלי רשת הקמעונאות "כמעט חינם".

■ החשדות: צים, באמצעות חברות בבעלותו, סיפק במודע לבעלי חברות כוח-אדם מצע לביצוע עבירות מיסוי, הלבנת הון ומירמה כנגד המדינה.

■ טענת ההגנה: החשדות מוכחשים. החברות בבעלות צים סיפקו שירותי ניכיון צ'קים לחברות שונות, בהן החברות החשודות, אך פעלו כדין.

איציק ואזנה

בעלים של חברות אספקת כוח-אדם, בהם מוקד אריק, ל.ש ובטר קלין (על-פי החשד).

■ החשדות: נטל חלק מרכזי ביצירת מנגנון שיטתי של דיווחים כוזבים, ניפוח עסקאות, הפקה וקיזוז חשבוניות פיקטיביות והמרת כספים, על-מנת להפיק רווחים במירמה ולהונות את המדינה.

■ טענת ההגנה: החשדות מוכחשים. טוען כי היה שכיר בחברות בהן מיוחסת לו בעלות.

לביא שטרן

בעלים של חברות אספקת כוח-אדם, יחד עם איציק ואזנה.

■ החשדות: נטל חלק מרכזי ביצירת מנגנון שיטתי של דיווחים כוזבים, ניפוח עסקאות, הפקה וקיזוז חשבוניות פיקטיביות והמרת כספים, על-מנת להפיק רווחים במירמה ולהונות את המדינה.

■ טענות ההגנה: החשדות מוכחשים. טוען כי היה תקליטן ושימש כשכיר בחברות ולא כבעליהם.