באיחור: ועדת הכלכלה אישרה תקנות לסימון מוצרי מזון בפיקוח

לפי התקנות, הקמעונאים בענף המזון יחויבו להקצות שטח מכירה ייעודי ומסומן למוצרי המזון שבפיקוח, במיקום מרכזי ובולט שבו יוצגו אך ורק המוצרים שבפיקוח, גם אם אזלו מהמלאי

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

זמן רב אחרי כניסתו לתוקף של חוק המזון, אישרה היום (ג') ועדת הכלכלה של הכנסת את התקנות בדבר חובת גילוי של מוצרי המזון שמחירם הוא תחת פיקוח בנקודות המכירה. התקנות, שנכתבו על-ידי משרד הכלכלה, ייכנסו לתוקף 90 ימים לאחר פרסומן ברשומות.

לפי התקנות שאושרו, הקמעונאים בענף המזון יחויבו להקצות שטח מכירה ייעודי ומסומן למוצרי המזון שבפיקוח, במיקום מרכזי ובולט לעין שבו יוצגו אך ורק המוצרים שבפיקוח, גם אם אזלו מהמלאי באופן זמני.

שטח המכירה יהיה מסומן ומופרד באופן מובחן משטח המכירה הרגיל, והמוצרים שבפיקוח יוצגו למכירה רק בשטח הייעודי.

עוד נקבע כי גודל השלט לא יפחת מעמוד A4, ברקע בהיר. בראש השלט תהיה כותרת: "מחיר בפיקוח ממשלתי" מודגשת בקו תחתי, וגודל האותיות לא יפחת מגודל גופן 65, וצבען יהיה כהה. עוד נקבע כי גודל האותיות והספרות בתוך השלט לא יפחת מגודל גופן 26 וצבען יהיה כהה.

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין, שעמדה בראש הישיבה של ועדת הכלכלה, מתחה ביקורת על כך שהתקנות הוגשו לאישור הוועדה יותר משנתיים לאחר חקיקת החוק, שאושר ב-2014. לדבריה, "הממשלה צריכה למצוא את הדרך לזרז התקנת תקנות, בוודאי בכל מה שנוגע להגנה על הצרכן והטיפול ביוקר המחיה". 

היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד חנה וינשטוק-טירי, התייחסה לביקורת של ח"כ נחמיאס-ורבין ואמרה כי היא אינה מוצדקת. לדבריה, התקנות היו מוכנות מזמן, עוד בימי כהונתו של ח"כ אריה דרעי כשר הכלכלה. אלא שדרעי התפטר, והיה צורך לקבל את אישור השר החדש, ראש הממשלה בנימין נתניהו, לתקנות.

באשר לתוכן התקנות אמרה עו"ד וינשטוק-טירי כי הן נועדו לשפר את התקנות של חשיפת מוצרים בפיקוח, שהותקנו עוד ב-2012.