בנק ישראל לבנקים: היערכו להעברת מידע למאגר נתוני אשראי

בנק ישראל פרסם היום לבנקים ולחברות כרטיסי האשראי הנחיה כיצד עליהם להיערך להקמת המאגר, הצפויה בסוף 2018

קרנית פלוג / צילום: תמר מצפי
קרנית פלוג / צילום: תמר מצפי

בנק ישראל פרסם היום הנחיה לבנקים ולחברות כרטיסי האשראי כיצד עליהם להיערך לקראת הקמת מאגר נתוני אשראי, הצפויה בסוף שנת 2018. "כדי שביום עליית המאגר לאוויר יהיה בו עומק והיקף נתונים שיאפשר את הפעלתו, נדרש כבר היום להתחיל ולבנות את בסיס המידע שידווח למאגר", כותבים בבנק ישראל.

הבנק המרכזי פרסם הוראה המפרטת את הנתונים שעל הבנקים וחברות כרטיסי האשראי להעביר למאגר. מהמסמך עולה כי הנתונים שיישמרו יהיו מסוף מאי 2016, ולאחר מכן מדי יום עסקים אחרון בכל חודש יישמרו נתונים חדשים.

המידע שיעבירו הבנקים יכלול בין היתר הלוואות של לקוחות והמטרות שלהן, ביטחונות שהעמידו, מסגרות אשראי קיימות וכאלו שנוצלו. עוד יכלול המאגר נתונים על היסטוריית התשלומים של הלקוח, האם פיגר בהם ובכמה זמן, וכן האם חזרו שיקים או לא כובדו הוראות לחיוב.

על הבנקים לגבש עד סוף אוגוסט הקרוב תוכנית פעולה לשמירת הנתונים, שביצועה יושלם עד יוני 2017. התוכנית תתייחס לפיתוח הטכנולוגי של מערכת איסוף המידע, איסוף המידע ויישום בקרות לאמינות ואיכות הנתונים. מספטמבר הקרוב ידווחו הבנקים לבנק ישראל מדי רבעון על התקדמות הפרויקט.

עוד מציינים בבנק ישראל כי בימים אלה הם מגבשים את מדיניות הרישוי ללשכות האשראי, אשר יבצעו בין היתר את דירוג האשראי על בסיס המידע שייצבר במאגר. בנק ישראל קרא לגופים המעוניינים לקבל רישיון כזה לפנות בהקדם לבנק המרכזי בכדי לבחון את אפשרות השתלבותם ועבודתם מול המאגר.

נזכיר כי בימים אלה מרכזים בבנק ישראל את הקמת מאגר נתוני אשראי, שמטרתו לשפר את התחרות בהלוואות למשקי בית ועסקים קטנים באמצעות הגברת השקיפות של פרטי הלווים. מאגר זה אמור לקום בעוד שנתיים וחצי לפחות, והקמתו היא תנאי להקלות בהון שבנק ישראל יעניק לבנקים חדשים שיוקמו.