סולידריות בניחוח ציוני: החברות הגדולות בנגב יעזרו לקטנות

ספקים של חברות ענק כמו אינטל ו-HP יציעו לעסקים הקטנים לשלב ידיים ולצמוח יחד תוך דריסת רגל באחת החברות הגדולות

 HP אינדיגו שבאזור התעשייה בקריית גת / צילום: HP
HP אינדיגו שבאזור התעשייה בקריית גת / צילום: HP

החברות הגדולות שפועלות באזור הדרום מנסות להרחיב את שיתופי הפעולה שלהן עם חברות מקומיות, קטנות ובינוניות, תוך שילובן במערך הספקים שלהן. בין השאר מדובר בחברות HP, אינטל, סודה סטרים, התעשייה האווירית ו-STRATSIS שמנסות לחסוך זמני תגובה של ספקי שירות בתחומים השונים, וגם לפתח תחרות במחירים עם ספקים ממרכז הארץ שאיתם הן מקושרות.

מחרתיים (ה') יתקיים במתחם חברת HP אינדיגו שבאזור התעשייה בקריית גת כנס ייחודי לקידום העסקים המקומיים, שאליו נרשמו עד כה כ-300 נציגים מחברות קטנות ובינוניות מהדרום. את הכנס יזמה מעוף, זרוע השטח של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה.

בכנס עתידים להשתתף גם ספקים גדולים של חברות ענק כמו אינטל ו-HP, והם יציעו לעסקים הקטנים לשלב ידיים ולצמוח יחד תוך דריסת רגל באחת החברות הגדולות. "כמעט שאין לנו ספקים בקו של קריית גת ודרומה", אומר בשיחה עם "גלובס" מנהל הלוגיסטיקה של HP אינדיגו בקריית גת, חן גולדנר. "הרוב הגדול של הספקים שעובדים אתנו נמצאים צפונית לקריית גת, ואחרים שעברו מהמרכז לדרום כדי להמשיך ולעבוד איתנו".

"הפוטנציאל הכספי אדיר"

חברת HP אינדיגו מקיימת בקריית גת פעילות ייצור מאז שנת 2005 ומעסיקה בה כ-1,000 עובדים. על פי הערכות, היקף היצוא השנתי של החברה מתקרב ל-1.5 מיליארד דולר והרכש השנתי שלה נאמד ב-600-650 מיליון דולר, 70% מהם בתוך ישראל. "הפוטנציאל הכספי של שיתופי פעולה עם החברות המקומיות אדיר", אומר גולדנר.

"אנחנו צריכים ספקים עם זמינות, שידעו להגיע לקו הייצור שלנו בעת הצורך במהירות ושידעו להתחרות עם מחירים אטרקטיביים, בין השאר בתחומי השינוע והאחסנה. וכן, יש גם אלמנט ציוני במהלך כזה: הדרום עובר משהו בשנים האחרונות, בין השאר בעקבות העברת מחנות צה"ל אליו. למרות כל אלה, מתקיים נתק: בחברות הגדולות לא מרגישים עדיין את העסקים המקומיים במסגרת הפעילות השוטפת שלהן, ובחברות המקומיות עדיין לא יודעים מה יצא להן מזה שבשנים האחרונות קמו בדרום מפעלים של חברות ענק. יש כאן הזדמנות".

מנהל אשכול דרום במערך מעוף של משרד הכלכלה והתעשייה, אפי מחלב: "בשנים האחרונות אנחנו עדים למעבר אינטנסיבי של חברות ענק לנגב, אבל התנועה הזאת לא מספיקה אם הפעילות העסקית של החברות האלה ממשיכה להיעשות במרכז הארץ ואם אין חיבור אמיתי בין אותן חברות לבין הקהילה והעסקים המקומיים. נעמיד לחברות המקומיות את כל הכלים הדרושים שיאפשרו את הפיכתן לספקים מורשים של החברות הגדולות".

אלא שחברות ענק כמו אינטל ו-HP בוררות בקפידה את ספקיהן ודורשות מהם עמידה בסטנדרטים גבוהים, באופן שהופך התקשרות ישירה בינן לחברות מקומיות בדרום למשימה כמעט בלתי-אפשרית. "אנחנו ערים לחסם הזה", אומר גולדנר מ-HP. "עם זאת, אין סיבה שחברות מקומיות לא יתקשרו עם ספקי המשנה הגדולים שעובדים מולנו ומול חברות גדולות אחרות. זה בהחלט יכול להיות צעד לכיוון הנכון".

מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, רן קויתי: "תקציב הרכש השנתי של החברות הגדולות שפועלות מהדרום אדיר. גם שיתופי הפעולה הטובים ביותר לא יפנו את כל הכספים האלה לדרום - אבל גם אם מדובר בשיעורים של 10%-15% מהם שיופנו לספקים מהדרום, יש כדי להכניס למחזור השנתי שלהם כמה מאות מיליוני שקלים בשנה. זה פוטנציאל משמעותי".