איפקס הנפקות רוכשת את השלד הבורסאי תמדא מרוני נפתלי

תשלם לו מיליוני שקלים בודדים בשתי מנות ■ תמדא הכילה בעבר את פעילות חברת המים המינרלים מי עדן, שנמכרה ב-2013 לקרן זרה

רוני נפתלי /  צילום: תמר מצפי
רוני נפתלי / צילום: תמר מצפי

כשנתיים וחצי לאחר שהאחים נפתלי השלימו את מכירת פעילות שיווק המים של חברת מי עדן, ונותרו עם שלד בורסאי הנקרא תמדא , הם צפויים למכור את השליטה בו לידי חברת החיתום איפקס הנפקות. תמדא עדכנה אמש כי רוני נפתלי חתם (באמצעות החברה הפרטית אדתום) על הסכם למכירת החזקותיו בחברה תמורת 2 מיליון שקל, שיועברו אליו באופן מיידי.

סכום נוסף, בהיקף המוערך ב-2-3 מיליון שקל, ישולם לנפתלי עד סוף ספטמבר. כ-51% מהמניות הנמכרות יוחזקו בנאמנות עבור הצדדים וישועבדו על-ידי איפקס הנפקות לטובת נפתלי, להבטחת התשלום העתידי. בתמדא העריכו כי השלמת ההסכם תהיה בימים הקרובים.

המכירה של השלד נעשית שלושה חודשים לאחר שתמדא חילקה לבעלי מניותיה, בראשות נפתלי, דיבידנד בהיקף של 64 מיליון שקל, שרוקן את עיקר קופת המזומנים של החברה.

רוני נפתלי היה בעל המניות הגדול מבין שלושת האחים נפתלי במי עדן, וכיום הוא בעל המניות היחיד מביניהם בשלד הבורסאי, עם כ-88% מההון שיימכר במלואו לאיפקס הנפקות. בשנה שעברה רכש נפתלי את החזקות אחיו גיורא בחברה (כ-14%) תמורת כ-5.5 מיליון שקל, במסגרת הליך מכירתן על-ידי כונס נכסים. נפתלי מכהן גם כיו"ר תמדא והוא יתפטר מתפקידו במועד השלמת ההסכם.

את הרוכשת, איפקס הנפקות, מובילים המנכ"ל אליאב בר-דוד והיו"ר אהרון סמרה. החברה עלתה בחודשים האחרונים לכותרות שלא בטובתה עם קריסת חברת הנדל"ן הקנדית אורבנקורפ, שאת הנפקתה בבורסה המקומית היא הובילה. חברה נוספת מהגל הזה שאת ההנפקה שלה הובילה איפקס היא אקסטל, שלאחרונה רשמה עלייה ניכרת בתשואותיה בשל חששות המשקיעים ממצבה.

הניסיונות למחוק את החברה נכשלו

לתמדא אין כיום פעילות עסקית, לאחר שב-2013 נמכרה פעילות המים שלה בישראל ובאירופה לקרן הפרייבט אקוויטי רואן (Rhone Capital). הפעילות נמכרה לפי שווי חברה של כ-240 מיליון אירו (כ-1.2 מיליארד שקל), שבניכוי חובות, החזרי הלוואות בעלים והוצאות נוספות הותיר את חלקה של מי עדן בתמורה על 24 מיליון אירו בלבד (כ-115 מיליון שקל). לאחרונה מכרה רואן את פעילות המים כולה לידי חברת קוט (Cott) האמריקאית תמורת כ-470 מיליון אירו (כ-2 מיליארד שקל).

לאחר מכירת פעילות המים ניסה רוני נפתלי למחוק את החברה מהמסחר באמצעות כמה הצעות רכש למניות הציבור, אולם ניסיונותיו נכשלו. בסיכום הרבעון הראשון תמדא הציגה במאזניה יתרת הפסד של 204 מיליון שקל ובקופתה היו מזומנים בהיקף של כ-6 מיליון שקל.

עיקר הונו הציבורי של נפתלי מרוכז היום בחברת הנדל"ן המניב ביג, שם הוא מחזיק בכ-23% מההון בשווי של 665 מיליון שקל. אחיו יהודה נפתלי הוא בעל המניות הדומיננטי בביג, עם 43% מההון, בשווי של 1.26 מיליארד שקל.