צה"ל יקבל את מטוס הקרב המתקדם בעולם: "צריכים 50 לפחות"

לוקהיד מרטין תחשוף היום את מטוס ה-F-35 לייטנינג II הראשון בטקסס, והוא יגיע לישראל בדצמבר ויסמל עידן חדש עבור צה"ל ■ נרכשו כבר 33 מטוסים, אך בחיל האוויר מבהירים כי זה לא מספיק ■ ליברמן: "אתמוך בבקשה לטייסת נוספת"

חברת לוקהיד מרטין האמריקאית תחשוף היום (ד') את מטוס ה-F-35 לייטנינג II הראשון, שמכונה בישראל "אדיר", בפורט וורת שבצפון מדינת טקסס, ותמסור אותו לידי שר הביטחון אביגדור ליברמן ולראש מטה חיל האוויר תת-אלוף טל קלמן. הטקס, שיסמן עידן חדש עבור חיל האוויר הישראלי וצה"ל, יתקיים במעמד בכירי משרד ההגנה האמריקאי, מנהלי חברת לוקהיד מרטין, ראשי משלחת משרד הביטחון, מפקד חיל האוויר לשעבר עידו נחושתן והשר צחי הנגבי, שהיה יו"ר ועדת חוץ וביטחון כשהושגה העסקה.

עד כה, רכשה ישראל 33 מטוסים ובשלב זה מתנהלים מגעים לרכש של מטוסים נוספים. למרות הביקורת בארץ ובחו"ל על תקלות שיש במטוס כתוצאה מפיתוח וייצור ראשוני של מטוסי דור חמישי - כאלה שיוצרו מאז שנת 2000 ומתאפיינים ביכולות חמקנות ומערכות אוויוניקה מתקדמות - טוענים במערכת הביטחון כי מדובר במטוס העתיד של צה"ל וכי התקלות בו הן חלק מחבלי לידה של כל מטוס מתקדם שמטופלות בהקפדה ומקצועיות רבה.

קלמן הודיע הלילה כי שני המטוסים הראשונים ינחתו בישראל ב-12 בדצמבר 2016, ויוטסו אליה על ידי טייסים אמריקאים. לדבריו, יממה לאחר מכן יחלו טייסים ישראלים להטיס אותו בשמי הארץ. במהלך השנה יגיעו מטוסים נוספים, לאחר שטייסי חיל האוויר יעברו הכשרה בסיסית בארצות-הברית. קלמן הוסיף כי חיל האוויר העביר בקשה לרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט, "לרכוש עוד 17 מטוסים נוספים מסוג F-35 כך שמספרם יגיע ל-50", ועדכן כי "בקרוב העניין יובא לממשלה".

הוא ציין כי 33 המטוסים שנרכשו יגיעו לישראל עד שנת 2021, ואחד מהם יהיה מטוס ניסויים. בעזרת מטוס זה יפותחו מערכות ואמצעי לחימה שיתאימו למטוס ה"אדיר", על מנת לחדד את עליונותו על פני מטוסים מאותו דגם. לדבריו, אם לישראל אכן יהיו 50 מטוסים מסוג F-35 , יוקמו שתי טייסות, אך "היעד הכללי הוא להגיע ל-75 מטוסים בעתיד".

קלמן התייחס לביקורת על התקלות במטוס, וטען כי "חלק מהתקלות מטופלות וחלקן יטופלו בהמשך. זה לא עוצר את הפרויקט". הקצין הבכיר הדגיש כי מדובר בפרויקט מתקדם, וגילה כי נרשמה פריצת דרך במגעים מול האמריקאים בתחום ההגנה בסייבר של המטוס. ישראל ביקשה הגנה נוספת, מעבר לזו שחברת לוקהיד מרטין מעניקה בדרך כלל - ובקשתה נענתה. לדברי קלמן, ישראל מעורבת בפתרון שהושג בנושא.

יחד עם המטוסים ייקלטו בישראל ארבעה סימולטורים שיאפשרו ל חיל האוויר לבסס תכנית אימונים מהפכנית, שיהוו 50% מהאימונים על הקרקע. קלמן סיפר כי נבחרו חמישה טייסים של חיל האוויר, שאותם תיאר כ"טובים ביותר בחיל, נבחרת החלומות" שיהוו תשתית לטייסת הראשונה של מטוס ה-F-35 בישראל. בשלב הראשון יטיסו את המטוס החדיש רק טייסי קרב ותיקים, וטייסים חדשים לא יוכשרו בטיסה בו מיד עם גיוסם.

 

"האתגר של המטוס הזה הוא לא בתמרון, אלא בלבצע תהליך נכון של קבלת החלטות אחרי קליטת הנתונים בתא הטייס. המטוס הזה מכריע את הקרב מול מטוסי דור רביעי. הוא יודע להכריע עוד לפני שמגלים אותו", אמר קלמן. הוא הוסיף כי הצבא בוחן אפשרות לרכוש גם מטוסי F-35 מדגם stovl, שמסוגל לנחות בדומה למסוק ולהמריא במהירות ממסלולים קצרים.

בדומה לקלמן, גם ליברמן הגיב לטענות נגד איכותו של מטוס ה-F-35. "קיבלתי חוות דעת של טייסים בעבר ובהווה, וכולם פה אחד אמרו שמדובר במטוס הכי טוב", הדגיש. הוא אף הודיע כי יתמוך בבקשת חיל האוויר של ישראל לרכוש טייסת נוספת.

כמו כן, ליברמן התייחס הלילה לפגישתו עם שר ההגנה של ארצות-הברית, שבה דנו השניים בהסכם הסיוע הביטחוני. "אין כמעט שום בעיות מבחינתי, לא בתפיסה ולא בגישה. דיברנו לא רק על מה שאנחנו יכולים להביא לשולחן, אלא גם מה ישראל, המדינה הקטנה, יכולה לתת גם למעצמה כמו ארצות-הברית בתחומי המודיעין והטכנולוגיה", אמר.

שר הביטחון נשאל על אודות המתיחות בין ההנהגה בירושלים לממשל האמריקאי, והשיב: "העובדה שאנחנו כאן הראשונים שמקבלים את ה-F-35, פרט למדינות המשתתפות, והראשונים שיהפכו את המטוס למבצעי - זה אומר הרבה. אין בעיות ואין חילוקי דעות. יש שיתוף פעולה, והלוואי שהיה גם כזה בתחומים אחרים".

ליברמן הבהיר כי משרד ראש הממשלה והמטה לביטחון לאומי (מל"ל) הם המנהלים את המשא ומתן על היקף הסיוע הביטחוני מול ארצות-הברית. "באתי לתפקיד שר הביטחון ומצאתי נתונים, לא שלבים ראשונים. אנחנו חייבים הסכם טוב בזמן סביר, ואני לא רואה סתירה בין השניים. אני מאמין שניתן לחתום על ההסכם עד נובמבר", אמר, והוסיף כי "להסכם יש השפעה על התר"ש (תכנית רב שנתית - א"ב) ועל התעשיות הביטחוניות הישראליות".

הוא התבטא גם בנוגע להסכם הפיוס המתהווה עם טורקיה והפרסומים בכלי תקשורת במדינה כי הוא על סף חתימה, וטען בתוקף כי "עד שזה לא נסגר זה לא נסגר". עוד הוסיף: "אני לא בקיא בפרטים האחרונים. נקווה שיהיה הסכם טוב שמביא בחשבון את הבעיות".

שר הביטחון מתח ביקורת על המתקפות נגד מפקד הפלוגה של החייל אלאור אזריה, החשוד בהריגת מחבל בחברון. ליברמן הביע תמיכה בגיבוי שהעניק הרמטכ"ל איזנקוט למפקד, תום נעמן, והבהיר: "אין שום מקום לתקוף קצינים או חיילים. גם כשהייתי באופוזיציה מעולם לא תקפתי קצינים או חיילים".