חידת נתן אשל: שליח נתניהו למשימות רגישות או מקורב מטעם עצמו לצורכי קידום עסקים?

שליח מטעם ראש הממשלה למשימות רגישות או מקורב מטעם עצמו לצורכי קידום עסקים? חבר של משפחת נתניהו כפי שהגדיר את עצמו בעיתונות או "צפרדע שאפשר לבלוע" כהגדרת גורם פוליטי? G בעקבות חידת נתן אשל

נתן אשל / צילום: אוריה תדמור
נתן אשל / צילום: אוריה תדמור

בראשית החודש פורסם במדור הדעות של עיתון הארץ מאמר בחתימתו של נתן אשל, לשעבר ראש לשכתו של ראש הממשלה נתניהו. אשל תקף את המחנה הציוני על כך שבהימנעותו מהצטרפות לקואליציה הוא מסכל את הסיכוי לשלום, ועקץ על הדרך גם את נפתלי בנט שלא פרגן למשא ומתן הקואליציוני.

אפשר להניח שלא רבים ראו בהגיגיו של אשל - עסקן ותיק של הציונות הדתית שסולק מהשירות הציבורי אחרי שצילם מתחת לחצאיתה של ר', אחת מעובדות לשכת ראש הממשלה - טקסט מכונן, ובכל מקרה תוכנו של המאמר הוא לא מה שחשוב בסיפור הזה. מה שמעניין הוא עצם חתימתו של אשל, שמעדיף תמיד לפעול מתחת לרדאר, על מאמר בעיתון, ועוד תחת ההגדרה "חבר קרוב של משפחת נתניהו". מה מרוויח מי שפנה בשנים האחרונות לעסקים פרטיים, מהאזכור הפומבי הזה? האם רצה לאותת למגזר העסקי ולאחרים כי הוא עדיין מקורב לראש הממשלה ויכול לדבר בשמו ולפתוח דלתות כשצריך? ונניח שזו הייתה כוונתו, האם באמת אפשר לראות בו שליח מטעם ראש הממשלה או שמא מדובר במקורב מטעם עצמו?

נתניהו, באופן צפוי לחלוטין, מיהר להתנער מהמאמר שעלול לצייר אותו חלילה כשמאלני רודף שלום ולפגוע ב"בייס" - האלקטורט הטבעי שלו. ייתכן שדי לו בכך שהמסר עבר ומשייט לו במרחב הציבורי של קוראי הארץ. הוא הכחיש כל קשר לדברים, תחילה באמצעות דובר הליכוד שהצהיר כי "המאמר לא נכתב על דעתו של ראש הממשלה ולא בידיעתו", ושבוע אחר-כך גם בקולו שלו, כשהשיב לשאלה מתוזמנת שהפנה אליו השר זאב אלקין בישיבת שרי הליכוד.

קל להתנער מאשל. הוא לא ממלא תפקיד רשמי בסביבת נתניהו, ומעמדו במרחב הציבורי ממילא בעייתי אחרי שבית הדין של נציבות שירות המדינה הרשיע אותו בהתנהגות שאינה הולמת, וקבע במסגרת הסדר טיעון כי עליו לפרוש לצמיתות משירות המדינה.

אבל בימים שבהם לא מעט מהאנשים שהיו מזוהים עם ראש הממשלה (ואינם פוליטיקאים מכהנים שתלויים בקידומו) מסרבים בתירוצים שונים לסנגר עליו בתקשורת (ויעידו על כך הפניות הרבות שנעשו מטעם G לרבים מהם גם עבור כתבה זו), אשל הוא עדיין עט להשכיר. אפשר גם להניח שלו פעל בשליחות נתניהו, הוא היה מקבל עליו באהבה את ההתנערות, כחלק מהמשחק הפוליטי שבו מקיימים פוליטיקאים אינסוף שיחות "שמעולם לא התקיימו"; ובכל מקרה מכל המאמר הזה יזכרו בעיקר את צירוף השמות נתניהו ואשל, ולא משנה ממש מה נאמר לגביהם.

אשל עצמו סירב להתייחס לנסיבות שהובילו אותו לכתוב את המאמר. "רציתי להניח נושא על השולחן ושאחרים ידונו בו, זה הכול", הוא אמר השבוע ל-G. "שמעתי שהוא תורגם ופורסם בשווייץ ובסעודיה ומעבר לזה אין לי מה להוסיף. אני גם לא מוכן להתראיין".

 

מי שמכירים אותו מקרוב, מניחים שמאחר שאשל אינו נחשב לאיש של המילה הכתובה, הוא ודאי הסתייע בכתיבת המאמר בידידיו מעולם התקשורת. האם היה זה אחד מיועצי נתניהו? כאן כבר מתחלקות ההערכות של אותם מכרים לשתיים: אלה שמאמינים שאשל לא היה מעז לכתוב מאמר כזה בלי לקבל אור ירוק או לפחות איזושהי קריצה מנתניהו, וכלשונו של אחד מהם: "נתן לא גידל פתאום עמוד שדרה ופרסם טקסט שקשור לביבי, מבלי שקיבל איזשהו הנהון מצדו או מטעם מישהו מטעמו, שגם עבר על הטקסט לפני הפרסום".

ואלה שמשוכנעים שאשל, כפי שכבר קרה בעבר, ממשיך לתת את התחושה שיש גב מאחוריו ושהוא חלק מהעולם הפוליטי העכשווי, בעוד שבפועל, הוא פועל על דעת עצמו, בתקווה שהמהלך ישמח את נתניהו ויקבל הכשר בדיעבד.

"השאלה מה קדם למה - האם ביבי שלח את נתן, או שנתן שלח את עצמו ואז עדכן את ביבי במהלך - נכונה לגביו תמיד", אומר מי שהיה שותף בעבר למשא ומתן הקואליציוני שבו נכח אשל. "נתן עובד בלהיות מקורב, אבל אתה אף פעם לא בטוח אם הוא באמת שליח, ועל התפר הזה הוא משחק. קשה לדעת מה הערך האמיתי שלו אצל נתניהו, כי הוא אף פעם לא חלק מהערוצים הרשמיים".

- תמיד יש את הגורמים הלא רשמיים שעוזרים לרבע את המעגל. זה לא אומר שנתניהו לא נעזר בו.

"נכון, אבל במגעים איתו, בעיקר מאז שפרש רשמית מהלשכה, נוצר לפעמים הרושם שהוא מוציא ומביא מטעם עצמו. נתן היה מציע רעיונות, ואם היה רואה שיש מצדנו עניין, הוא היה הולך איתם לראש הממשלה ומציע אותם גם לו. יכול להיות שזה גם מה שקרה לו כשכתב את המאמר - הוא חשב שזה ישמח את נתניהו ויפיח רוח חדשה במגעים. מה גם שזה משרת את נתן עצמו מצוין. מאמר כזה, ועוד בעיתון כמו הארץ, מעניק לו רהביליטציה מטורפת. הוא מקבל לגיטימציה מחודשת מזה שהוא מוגדר כנציגו של נתניהו במרחב הציבורי, ועוד קורא בשמו לאחדות. המאמר הרי לא נכתב למען הקורא בוז'י הרצוג, שנתן ממילא מדבר איתו בחופשיות רבה. הוא נועד לרכך כמה חברי כנסת מהמחנה הציוני וחלק ממצביעי השמאל, שיחשבו לפחות לכמה רגעים שכמה משפטים על השלום, מפי אדם שמזוהה עם נתניהו, באמת מעידים על דרך חדשה".

נתן החכם

אשל, 69, לא נתפס כמתוחכם שבין אנשי נתניהו, ודאי שלא כבעל כישורים יוצאי דופן. אמנם אהוד ברק הדביק לו בעבר את הכינוי "נתן החכם", וניסה להתקרב באמצעותו לנתניהו כשביקש לקבל את תפקיד שר הביטחון, אבל ברק גם ידוע בסרקזם שלו. השניים, אגב, שומרים על קשר ידידותי עד היום, ונצפו לאחרונה בחדר הישיבות של מגדל השופטים, שבו מתגורר ברק. האם ידע אשל שברק מתכנן לתקוף את נתניהו בכנס הרצליה בשבוע שעבר? האם עדכן את נתניהו? השאלה הזו נותרת פתוחה.

מי שעבדו מול אשל, מתארים אדם שמייצר הרבה מאוד רעש בבית משפחת נתניהו. מסרונים לשרה, פקסים ומיילים לביבי, הרבה מאוד עדכונים שמייצרים לחץ אצל בני הזוג. רבות מהבעיות נפתרות אחר כך בעזרתו, אבל הרושם בקרב גורמים שונים הוא שאשל עושה הרבה, לפעמים יותר מדי, כדי להצטייר כחיוני בעיני המשפחה.

אשל הגיע ב-2009 ללשכת נתניהו על תקן היועץ לענייני חרדים, אבל די מהר עבר לטפל בענייניה של הגברת נתניהו, שנתנה בו את אמונה. מכאן ועד לסימון טריטוריה רשמית בלשכה, הדרך כבר הייתה קצרה. "יש את החיים בלשכה ואת החיים בבלפור, ונתן, בוודאי היום, שייך לבית בבלפור, ויודע איך להגיע לאוזן של שרה", אומר גורם בסביבת נתניהו. "למרות שעכשיו, עם כניסתו של יואב הורוביץ לתפקיד הרל"ש, ייתכן שכוחו בלשכה יתחזק שוב. הורוביץ הוא מהאנשים שנתן מנסה כבר שנים להכניס ללשכה, ויש גם את היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו, שהייתה איתו בקשר קרוב. חלק מהאנשים שכבר לא עובדים בלשכה מאמינים שאשל מעורב בנסיבות עזיבתם. האם זה נכון? אני לא יודע, אבל גם אם לא, הדימוי הזה בטוח משרת אותו. ובכל מקרה, עוצמתו האמיתית נובעת מהליווי הצמוד שהוא מעניק לביבי ושרה מזה שנים".

- מה זאת אומרת?

"בואי נגיד ששולה זקן היא הדבר הכי טוב שקרה לנתן אשל בשנים האחרונות. עצם העובדה שאשת אמון, שהייתה במעמד דומה לשלו, רק אצל אולמרט, פתחה את הפה, גורמת לביבי ולשרה להבין איזה נזק יכול להיגרם בסיטואציה כזאת. הם לא יכולים לחתוך את הקשר איתו, ולא משנה איזה בלגנים הוא יעולל או מה מידת האמון שלהם כלפיו".

אשל דואג לתחזק את הקשרים החשובים לו כדי להישאר רלוונטי. כחלק מהקשר השוטף עם שרה נתניהו, הוא גם מסייע לסרט התיעודי שמפיקה רשת אודות אביה, שמואל בן ארצי, באמצעות אספקת צילומים שאסף במשך השנים. סביר להניח ששרה נתניהו, שסרט כזה מן הסתם יקר ללבה, לא תרצה לפגוע בגישה לחומר הארכיוני שמחזיק אצלו אשל.

עם ראשי המפלגות, היחסים טעונים יותר. המירוץ לנשיאות הותיר אצל חלקם משקעים בנוגע לאשל, כיוון שכל אחד מהם האמין שאשל יסייע להם להריץ את המועמד שמקורב אליהם. "הוא יכול להיכנס לכל מאחז", מעריך גורם פוליטי, "אבל לא כולם אוהבים לעבוד איתו. בבית היהודי, בעידן של נפתלי בנט ואיילת שקד, לא מאוד אוהבים אותו, אבל רואים בו נציג נאמן של ביבי. מבחינתם, לנתן אין מעמד משל עצמו, אלא רק מהיותו מקורב למלכות, ולכן המאמר שכתב בהארץ הוא סוג של בלון ניסוי מטעם ראש הממשלה".

הפוליטיקאי ששומר איתו כיום על ערוץ תקשורת פתוח במיוחד הוא דווקא הרצוג. "בוז'י השתמש הרבה בשם שלו כדי לתאר מה קורה במשא ומתן", אומרים גורמים שתודרכו על-ידי הרצוג לגבי הכניסה לממשלה. "הוא היה אומר 'נתן אמר ככה' או 'נראה מה נתן יגיד'. מעבר לזה שהיה כאן מפגש של אינטרסים, שניהם מדברים באותה שפה ומייצגים סוג של עסקנות דומה. הרושם של בוז'י היה שעם נתן אפשר לסגור דברים, ואם מגיעים איתו להסכמים, הם באופן מדויק על דעתו של ראש הממשלה".

- ובסוף, המחנה הציוני נשאר בחוץ, אז אולי אשל הוא לא שליח כזה מדויק.

"אני לא חושב שאפשר להפיל עליו את האשמה פה. מבחינת בוז'י, הצטיירה כאן קרבה לראש הממשלה במובן הזה שכשנתן הציע רעיון, היה אפשר באופן מיידי לבדוק אותו, ולא לשבת על הגריל ולחכות לתשובה מהלשכה. הייתה הרגשה שהקשר זורם ומהיר, בהשוואה להתנהלות מול אלקין ויריב לוין, שניהלו רשמית את המשא ומתן, ומולם הדברים התנהלו יותר לאט".

- יש מי שיגידו שכל הרעיונות שהוא מציע הם מטעם עצמו, ולכן קל לו יותר מאשר לאלקין וללוין, שנדרשו לאישור רשמי למהלכים שהם מציעים.

"אבל זה הרעיון באנשים כמוהו, שלא מחזיקים תפקיד רשמי במשא ומתן וחופשיים יותר לנוע בין המעגלים. נתניהו גם לא המציא את השיטה, לכל פוליטיקאי יש אנשים מהז'אנר הזה. אפשר לומר שהעובדה שהוא משתמש באדם שסולק מהשירות הציבורי היא סוג של אצבע משולשת כלפי המנהל התקין, והעובדה שהרצוג וכל פוליטיקאי אחר שניהל משא ומתן מול אשל, לא חשב להתנער ממנו על רקע זה, היא גם מאוד לא בסדר, אבל הוא לגמרי שם".

- למה בעצם הוא שם? אף אחד מהאנשים ששוחחתי איתו לא טען שמדובר באיש הכי מתוחכם או יעיל בסביבת נתניהו.

"נכון, הוא לא מתוחכם, למרות שקשה לדעת איך המוח שלו חושב. אחרי בחירות 2013, שלי יחימוביץ (אז עדיין בראש מפלגת העבודה, ח' ש') פרסמה מייל שאשל שלח לה - במקום לעו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, ובו הוא מבקש לברר אם התחייבותו שלא לעבוד בשירות המדינה, מונעת ממנו לעמוד בראש צוות המשא ומתן הקואליציוני. אני בכלל לא בטוח שהשליחה ליחימוביץ הייתה בטעות. בהחלט ייתכן שהוא התכוון שזה יגיע אליה כדי שתפיץ את העניין ותראה שהוא בעניינים.

"ולעצם העניין, לאשל יש יכולת לקחת רעיון, לשווק אותו באגרסיביות אצל שני הצדדים ולדחוף אותו בכל הכוח. המומחיות שלו במשא ומתן כזה היא לשחרר סתימות, כלומר למצוא את הקומבינה הפוליטית שתאפשר לשחרר תקציב ממשרד אחד ולהעביר אותו למשרד אחר, כדי שהשר שיקבל את התיק, ירגיש שנתפר לו תפקיד משמעותי. אחרי שהשטח בשל, באים הגורמים הרשמיים, כמו עו"ד דוד שמרון שתופר את ההסכם משפטית. האם הרעיונות היו מטעם עצמו או מטעם נתניהו? אין לי מושג, אבל הרושם היה שהוא נותר המוציא והמביא מספר אחת".

הקשר בין רושם לעסקים

ההתרשמות הזו, היא בדיוק מה שאשל ודאי מייחל לעצמו מאז שנאלץ לפרוש מלשכת ראש הממשלה לפני ארבע שנים. הגישה לאדם שיכול להשיג את ראש הממשלה בחיוג המהיר, היא לפעמים כל מה שצריך איש עסקים שתקוע בסבך הרגולציה, ואשל פורט בדיוק על הנקודה הזו. האם זה מצליח לו? קשה לדעת, כי מי ששוכר את שירותיו לא לוקח אותו כעובד מן המניין, אלא כמתווך שפועל מתחת לרדאר, ולכן קשה לאתר היכן ועבור מי הוא עובד, ועד כמה, אם בכלל, הצליח לספק את הסחורה.

מאז שפרש, שמו נקשר במגוון חברות שהתעניינו בשירותיו, החל מייעוץ לא רשמי לחברת לובינג מוכרת, וכלה בייעוץ לחברה בינלאומית שמבקשת להפיק נפט מפצלי שמן בעמק האלה. חברות ששמו נקשר בשמן הכחישו קשר אליו בנימוק שאינו מועסק אצלן. האם מדובר רק בניסוח מפולפל, שמתכוון לומר שאין כאן העסקה רשמית אלא התקשרות מסוג אחר? או שהוא פחות חזק מכפי שנדמה, ורק נהנה מחרושת השמועות הזו? סביר שנדע את האמת רק אם אחד הצדדים בהתקשרות כזו יסיים אותה בפיצוץ, כמו שקרה לאשל עם חברת מקורות פיתוח וייזום, חברה בת של מקורות.

אשל הציע לחברה פרויקט לטיהור מים במקסיקו ודרש עמלה של 5% מגובה העסקה תמורת התיווך. משלא שילמו לו, הגיש תביעה לבית המשפט. מקורות ייזום בחרה שלא להגיש כתב הגנה, ובית המשפט פסק כי תשלם לאשל 856 אלף שקל, ובנוסף גם שכר טרחת עורך דין והוצאות משפט. השאלה המעניינת היא מה גרם למקורות ייזום לשלם קרוב למיליון שקלים, מבלי שאפילו תנסה להתגונן.

הרי אם חשבה שדמי התיווך אינם מגיעים לאשל, ולכן לא שילמה לו אותם, הייתה צריכה להילחם על כך בבית המשפט; ואם חשבה שהסכום מגיע לו, ולכן אין סיבה להתווכח, מדוע לא שילמה לו אותו בזמן? מקורות עד היום מתחמקת מתשובה לשאלה הזו. דוברת החברה, רותי רנרט, לא התייחסה לשאלה המפורשת בנושא והסתפקה בציון המובן מאליו. "אשל שימש כסוכן בחברת מקורות פיתוח וייזום. במסגרת ההסכם שנחתם עמו קידם אשל פרויקט ייעוץ במקסיקו ובגינו קיבל תמורה כמתחייב מההסכם ובהתאם לפסיקת בית המשפט".

ההערכה, אגב, היא כי מקורות חששה, מסיבות השמורות עמה, לשלם את הסכום לאשל, והעדיפה שבית המשפט יוציא עבורה את הערמונים מהאש, כדי אם תישאל בעתיד לפשר העסקה עם אשל, תוכל להיתלות בפסק הדין. מקורות ייזום גם החליפה באותן שנים ידיים פוליטיות, וייתכן שהזיקה של אותם אישים לאשל השתנתה עם הזמן. מה שבטוח, כשמדובר בכספי ציבור של חברה ממשלתית, היד קלה מאוד על ההדק.

מקרה אחר שבו שולם לאשל שכר על שירותי תיווך נבדק בימים אלה על-ידי רשם העמותות. מדובר בפעילותה של עמותת דע אמת, שהקים איש העסקים מוזי ורטהיים במטרה להילחם באנטישמיות. משפחת ורטהיים, בעלת השליטה בחברה המרכזית לייצור משקאות קלים וזכיינית ערוץ 2, תלויה בשלל החלטות רגולטוריות. אשל קיבל באמצעות העמותה שכר חודשי של 10,000 שקל, שהוכפל עם הזמן. מה עשה עבור השכר הזה? האם נלחם באנטישמיות דרך עמותה שחלק נכבד מאוד מעיסוקה בשנים האחרונות הסתכם בהוצאה לאור של שלושה ספרים? בשיחה עם דה מרקר, הכחיש בעבר אשל כל קשר לעסקיה של ורטהיים והוסיף כי בתור דור שני לשואה, הוא פעיל בנושא זיכרון השואה והמלחמה באנטישמיות.

ל-G מסר אשל השבוע: "אין לי עסקים בארץ, זה כלל שלקחתי על עצמי כדי שלא יגידו שום דבר. ואם אני עובד עם חברה ישראלית כמו מקורות, זה רק כדי להביא באמצעותה עוד הכנסות לישראל. אז אומרים שאני עובד עם כל מיני חברות, זה לא התחיל הבוקר, ואני לא אתייחס לכל דבר".

"אני בכלל לא בטוח שנתן מסוגל לפלס עבור אותם אנשים דרך לראש הממשלה", אומר גורם פוליטי שעבר גם הוא למגזר העסקי. "מה שכן, התפיסה הזו שהוא מקורב, יכולה לעזור לו לפלס דרך מול חברי הכנסת מהשורה השנייה והשלישית בליכוד, שחושבים שככה הדברים עובדים, ואם יעזרו לנתן, זה ייתן להם נקודות אצל ביבי. בסופו של דבר, הרושם שנוצר כאן לגביו, של מקורב למלכות, עושה את כל העניין, וכל עוד השם שלו באוויר, יהיו תמיד מי שיקנו את זה ויציעו לו פרנסה. לכן הוא עובד כל-כך קשה בלהיות מקורב".

- ולנתניהו זה לא מפריע?

"ביבי עסוק בצרות של עצמו, מה גם שאם אפשר להשתמש בנתן עדיין למשימות מיוחדות פה ושם, אז זו צפרדע שאפשר לבלוע. אני מניח שאם פעם יסור חנו של נתן בעיני שרה, זה כבר יהיה סיפור אחר".

נתן אשל

אישי: בן 69, נשוי ואב לארבעה. גר בתל אביב.

השכלה: תיכונית. למד במדרשיית נועם.

תפקידים בולטים: מנכ"ל עיתון הצופה, סמנכ"ל ישראל היום. לאחר בחירות 2009 הצטרף ללשכת נתניהו ומונה בהמשך לראש הלשכה. מאז נאלץ לפרוש מתפקידו הוא ממשיך לפעול בזירה הפוליטית מאחורי הקלעים ובמקביל מציע את שירותיו למגזר הפרטי