הקריירה החדשה של השופטת גרסטל: בוררת ומגשרת

גרסטל, שהתפטרה לאחרונה מתפקיד נציבת הביקורת על הפרקליטות, שכרה משרד במגדל המוזיאון בת"א, שממנו תנהל את הקריירה החדשה והעצמאית שלה

הקריירה החדשה של השופטת (בדימוס) ונציבת הביקורת על הפרקליטות הילה גרסטל: ל"גלובס" נודע כי עם פרישתה מתפקיד נציבת הביקורת על הפרקליטות, השופטת המחוזית בדימוס גרסטל תתחיל לעסוק בקרוב בבוררות ובגישור.

גרסטל (61), ששירתה את הציבור במשך 26 שנה, שכרה משרד במגדל המוזיאון בתל-אביב, שממנו היא תנהל את הקריירה החדשה והעצמאית שלה. לצידה ימשיך לעבוד העוזר האישי שלה מנציבות הביקורת, עו"ד רועי שחר.

ב-18 באפריל הודיעה גרסטל על החלטתה להתפטר מתפקיד נציבת הביקורת על הפרקליטות (הנבת"ם - מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות). בהודעה על התפטרותה כתבה גרסטל כי הסיבות המיידיות להתפטרות הן שנבצר ממנה להיות מיוצגת על-ידי עורך דין מטעמה בבג"ץ. מדובר בבג"ץ שהגישו 11 פרקליטים נגד פרסום הדוח שערכה גרסטל על יחסי הפרקליטות והמכון הפתולוגי ואי-ייצוגה בשל אי-אישור היועץ המשפטי לממשלה לכך.

הסיבה השנייה שציינה גרסטל להחלטתה להתפטר היא הצעת החוק בנוגע לעבודת נציבות הביקורת על הפרקליטות, שהגישה שרת המשפטים איילת שקד, הכוללת הוראה שלפיה שנה לאחר כניסת החוק לתוקף יועבר אגף הביקורות המערכתיות של הנציבות ליחידת ביקורת פנים חדשה, שתוקם במשרד המשפטים.

בנוסף לסיבות אלה, החלטתה של גרסטל להתפטר נבעה גם מהקושי הרב להמשיך לעמוד מול המתקפה הציבורית של ארגון פרקליטי המדינה וגורמים נוספים בפרקליטות, שמולם היא ניצבה תקופה ארוכה. בחודשים האחרונים, בהנהגת ועד הפרקליטים, שבתו פרקליטי המדינה מעבודתם, במחאה על תזכיר החוק שאמור לעגן בחקיקה את עבודת נציבות הביקורת, שלטענתם פוגע בהם.

עיקר המחאה של הפרקליטים נבעה מההחלטה בחוק המתגבש כי הנציבות תמשיך לפעול בשנה הראשונה שלאחר החקיקה במתכונתה הנוכחית, כאשר גרסטל תישאר אחראית הן על הביקורת המערכתית על הפרקליטות והן על הביקורת הפרטנית על הפרקליטים.

הפרקליטים מעוניינים שהביקורת הפרטנית תוצא מיד מידי הנציבות ותועבר לידי מבקר פנים, כפי שהמליץ לעשות מבקר המדינה לשעבר, אליעזר גולדברג, בדוח שהכין בנושא.

שביתת הפרקליטים הסתיימה רק בעקבות בקשה לצו מניעה שהגישה השרה שקד לבית הדין לעבודה, ואנשי ועד הפרקליטות מנהלים כיום משא-ומתן עם הנהלת משרד המשפטים בניסיון ללבן את הסוגיות שבמחלוקת.

המועמד המוביל להחליף את גרסטל בתפקיד נציב הביקורת על הפרקליטות הוא השופט ישעיהו שנלר מבית המשפט המחוזי בתל-אביב. שנלר, ש"הפסיד" לאחרונה לשופט איתן אורנשטיין במירוץ על נשיאות המחוזי בתל-אביב, נחשב למועמד המועדף על שרת המשפטים, איילת שקד.

גרסטל הקימה לפני כשנתיים את נציבות הביקורת, יש מאין, על-פי מסמך עקרונות שנחתם על-ידי היועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה וינשטיין, ושרת המשפטים דאז, ציפי לבני. במשך שנים רבות שקדמו להקמת הנציבות התנגדו אנשי הפרקליטות להקמת גוף ביקורת עליהם, וכל ניסיון חקיקה כזה נבלם.

גרסטל היא בוגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב. לאחר שנים שבהן עבדה כעורכת דין עצמאית, היא מונתה ב-1990 לשופטת בבית משפט השלום בתל-אביב. כעבור 7 שנים קודמה למינוי קבע בבית המשפט המחוזי בעיר, ואחר-כך לסגנית נשיא המחוזי. גרסטל שימשה, בין היתר, כראשת מחלקת ערעורים בבית המשפט וישבה כאם בית הדין ביחד עם השופטים עוזי פוגלמן ואילן שילה.

במאי 2007 התבקשה גרסטל על-ידי שר המשפטים דאז, דניאל פרידמן, להקים את בית המשפט המחוזי מחוז מרכז ולכהן כנשיאתו הראשונה. בית המשפט המחוזי מחוז מרכז החל לפעול בחודש ספטמבר 2007 בפתח-תקווה, וכעבור 5 שנים עבר למשכנו הקבוע בלוד.

ב-25 בנובמבר 2013 המליצה ועדת איתור בראשות היועץ המשפטי לממשלה וינשטיין למנות את גרסטל להקים ולעמוד בראש נציבות הביקורת על הפרקליטות. עם סיום תפקידה כנציבה, פורשת גרסטל מהשירות הציבורי אחרי שנים ארוכות ועוברת לשוק הפרטי.