הראל במו"מ לרכוש עד 4% מתמר בכ-400 מיליון דולר

המו"מ של נובל אנרג'י עם הראל - בהתאם למתווה הגז שאושר בממשלה לדילול החזקותיה במאגר ■ קבוצת הראל: "ההסכם בין הצדדים טרם סוכם סופית"

קבוצת הביטוח והפיננסים הראל על סף הפיכתה לבעלת מניות במאגר הגז הטבעי "תמר" באמצעות רכישת 3%-4% מהמאגר מידי נובל האמריקאית, שנדרשת, על פי מתווה הגז, להפחתת חלקה בתמר מ-36% ל-25% לכל היותר. קבוצת הראל, שבראשות יאיר המבורגר, דיווחה לבורסה כי ביחד עם גופים מקבוצת קרן תשתיות לישראל (קרן תש"י), היא במו"מ לרכישת 3% מזיכיון הגז תמר מידי נובל, ובנוסף עוד אופציה ל-1% מהזכויות.

בהראל מציינים כי "ההסכם בין הצדדים טרם סוכם סופית וכן עדיין לא אושר על יד אורגנים הרלוונטיים. כמו כן, ההסכם יהיה כפוף לתנאים מתלים שונים. על כן, אין ודאות כי העסקה המתוארת לעיל תושלם בסופו של דבר". על פי הערכות בשוק, העסקה, ככל שתושלם, תיעשה לפי שווי של 10-12 מיליארד דולר למאגר, קרי השקעה של מעל 400 מיליון דולר (כולל האופציה).

אין זו הפעם הראשונה שהראל משקיעה ישירות ובעקיפין (דרך קרן תש"י) בתחום הגז. בעבר השקיעה החברה ב-EMG, פרויקט צינור הגז ממצרים של יוסי מימן. ביוני 2007 שילמו הראל, תש"י ומוסדיים מקומיים נוספים 93 מיליון דולר למימן וקנו כ-4% מ-EMG לפי שווי מפולפל של יותר מ-2 מיליארד דולר - ההשקעה נעשתה באמצעות כספי החיסכון שהחברות מנהלות והיא ירדה לטמיון במלואה עקב השבתת הפרויקט בעקבות ההפיכה במצרים, לה קדם גל פיגועי טרור בסיני שגרמו להפסקות חוזרות ונשנות של אספקת הגז לישראל.

נובל במו"מ עם עוד מוסדיים

המו"מ שמנהלת נובל עם הראל למכירת ההחזקות במאגר תמר, הינו חלק מדרישות מתווה הגז אותם אישרה הממשלה. על פי המתווה, נובל מחויבת לדלל את החזקותיה במאגר מ-36% היום ל-25%, וזאת תוך שש שנים. באותה תקופת זמן מחויבת קבוצת דלק (באמצעות השותפויות דלק קידוחים ואבנר) למכור את כל החזקותיה במאגר (31.25%) לשחקן שלישי.

הסיבה שהממשלה לא חייבה את נובל למכור את כל החזקותיה בתמר, נובעת מכך שנובל היא למעשה החברה ה"קבלנית" שבפועל מבצעת את הקידוחים ומפיקה את הגז, כך שלא ניתן להוציאה לחלוטין. יחד עם זאת, לאחר שתדולל ל-25%, לא תהיה נובל בעלת המניות הגדולה במאגר.

נובל צריכה למכור לפחות עוד 7% מהזכויות שלה בתמר וככל הידוע היא נמצאת במו"מ לצורך זה עם מוסדיים גדולים אחרים, שבדומה להראל מנהלים כספי עמיתים ומבוטחים בעשרות רבות של מיליארדי שקלים, באפיקי החיסכון לטווח ארוך שבבעלותם. עיקר המימון לעסקה בין הראל לנובל יגיע מכספי העמיתים והמבוטחים בחיסכון לטווח ארוך שבניהול הראל, והיתרה מכספי הנוסטרו של הקבוצה.

תשובה עוד לא מוכר

כאמור, לא רק נובל אמורה למכור נתחים מתמר, ואפילו לא את כמות המניות הגדולה ביותר. קבוצת דלק, שמחזיקה בכמעט מחצית מפרויקט לווייתן, אמורה למכור את כל החזקותיה בתמר. ככל הידוע, קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, עדיין לא נמצאת בהליכים מתקדמים למכירת החזקות אלה. סביר שאם וכאשר דלק תידרש למכירת כל החזקותיה בתמר, היא תפנה גם לגופים בינלאומיים שיוכלו להרים עסקה גדולה. נציין כי המוסדיים אינם רשאים להחזיק ביותר מ-5% מתמר (ברמת קבוצה).

את שנת 2015 סיימו שותפויות הגז המקומיות השותפות בתמר עם רווחים עצומים. דלק קידוחים ואבנר (המחזיקות 31.25% מהמאגר בחלקים שווים) רשמו רווח מצרפי של 218 מיליון דולר ב-2015, בעוד ישראמקו (28.75%) רשמה רווח נקי של 267 מיליון דולר ואילו אלון גז (4%) רווח של 86 מיליון שקל אשתקד.