אביגדור יצחקי: "שר האוצר הפסיק את הספסרות בקרקעות"

יצחקי, ראש מטה הדיור הלאומי במשרד האוצר בכנס הנדל"ן השנתי של ארנסט אנד יאנג: "עדיין קיים חוסר של 135 אלף דירות. המשמעות היא שיש אנשים שאין להם דירה לא בבעלות ולא בשכירות"

אביגדור יצחקי / צילום: תמר מצפי
אביגדור יצחקי / צילום: תמר מצפי

"הופתענו שנרשמו 36 אלף זכאים למכרזי מחיר למשתכן. המטרה שלנו היא לשווק 100 אלף דירות במסלול, כך שכל מי שיש לו 100 אלף שקל יוכל לזכות בדירה", כך אמר הבוקר ראש מטה הדיור הלאומי במשרד האוצר אביגדור יצחקי בכנס הנדל"ן השנתי של ארנסט אנד יאנג בשיתוף משרד עוה"ד שטיינמץ הרינג גורמן שהתקיים בתל אביב.

לדברי יצחקי, "קיים גידול של 50-55 אלף משקי בית בשנה, והצלחנו להגיע ל-48 אלף התחלות בנייה בשנה על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. יחד עם זאת, עדיין קיים חוסר של 135 אלף דירות. המשמעות היא שיש אנשים שאין להם דירה לא בבעלות ולא בשכירות. אלה 5% ממדינת ישראל והם יכולים להסתדר. אנשים גרים יותר עם ההורים, מפצלים דירות ומוצאים פתרונות אחרים כדי להתגבר על המחסור. אבל אם המחסור יגדל, נהייה בבעיה ולכן התפקיד העיקרי שלנו הוא לאפשר את גידול ויצור מספר הדירות במדינת ישראל". 

לדברי יצחקי, בכלכלה צריך שלושה תנאים ליצור: אדמה, עבודה וכסף. "אבל בינתיים יש כמות מוגבלת של קרקעות שאנחנו יכולים לייצר לדירות, שעומדות על 30 אלף עסקאות בשנה. (קרקעות מדינה). ביום שנגיע ל-50 אלף דירות בשנה, אז גם השוק הפרטי יעשה את שלו ונגיע ל-65 אלף דירות בשנה ואנחנו עובדים קשה כדי להגיע למצב כזה. לכן על קרקעות מדינה אנחנו מייעדים לאנשים שהם חסרי דיור במסלול מחיר למשתכן.

"עד היום נרשמו זכאים הרבה מעל הציפיות שלנו- 36 אלף נרשמים וזה התאפשר כי שר האוצר הפסיק את הספסרות בקרקעות. בדירות של עד 150 אלף שקל קרקע, אנחנו נותנים הנחה של 80% על הקרקע, בפריפריה אנחנו מסבסדים את הפיתוח ב-40 אלף שקל, ונותנים מענקים לרוכשים שנעים בין 40-60 אלף שקל".

בסך הכל, אומר יצחקי סך ההנחה לזכאים נעה בין 200-600 אלף שקל. "הורדנו משמעותית את מחירי הדירות, כי שר האוצר החליט להכניס את היד לכיס. זה עולה מיליארדים של ויתור על הכנסות מהקרקע. המטרה שלנו לשווק 100 אלף דירות של מחיר למשתכן. כל מי שיכול להביא 100 אלף שקל יוכל לזכות. אנחנו מכירים כבר את הזוכים, הם אנשים מאושרים. 80% מהם הם משפחות. נכון שיש 25% שמוותרים על הזכייה אבל גם אלה נרשמים להגרלה הבאה".

 

לדברי יצחקי, הממשלה ייצרה כבר קרקעות ל-60 אלף דירות שישווקו ב-2017 אך עדיין ישנם לא מעט חסמים. "הגדול ביותר הוא חסם התחבורה, ויש גם חסמים כמו סביבה, תשתיות וביוב. בנוסף, יש לנו בעיה גם בנושא המשכנתאות והאשראי. הבנקים הגיעו למגבלת האשראי שהם יכולים לתת, למרות שלא כולו הולך למגורים ואנחנו הולכים לנסות לפתור את זה. גם ידיים עובדות הן בעיה, ואנחנו לא ממצליחים לייצר עובדים אז אנחנו מייבאים 45 אלף עובדים פלשתינים ועד סוף החודש נוסיף עוד 7000 עובדים פלשתינים ואנחנו מקימים גם מרכז הכשרה לפלשתינים ומקווים שמשרד הביטחון יאפשר לנו להביא גם פועלים מעזה.

"יש לנו הסכמים גם עם בולגריה אוקראינה מולדובה ורומניה, אבל אלה עובדים בעייתיים בניגוד לסינים. חסם נוסף הוא גם רשויות מקומיות שלא אוהבות תושבים גרעוניים, אבל אנחנו מצליחים לחתום על הסכמי גג עם רשויות ומצליחים לייצר היתרים. אנחנו לא רחוקים מהיום שתהייה השפעה משמעותית על המצב, ואז נוכל לעבור לטפל במשפרי הדיור ולספק גם להם הנחה משמעותית".