ביהמ"ש אישר לאס.אר אקורד לחזור לפעילות; הבנקים יקשו

מעצרו של בעל השליטה עדי צים הוארך עד מחר ■ ביהמ"ש: בכפוף להפקדת 15 מיליון שקל, יבוטלו צווי ההקפאה לחשבונות החברה, ויוחזרו לה הצ'קים

חברת אס.אר אקורד  שבשליטת עדי צים מנסה לחזור לפעילות. זאת לאחר שבית המשפט החליט אתמול (א') לבטל את צווי ההקפאה שהוטלו על חשבונות החברה בשבוע שעבר, במקביל למעצרו של צים.

מעצרו של צים הוארך אתמול ביומיים, עד ליום שלישי (מחר) בשעה 11. השופט ציין כי צים שיתף פעולה באורח מלא, אך על אף זאת יש עוד מספר פעולות חקירה, לטובתן הוא נתן עוד 48 שעות.

מדובר בהארכת מעצר שנייה של צים, שנעצר בשבוע שעבר בחשד לביצוע עבירות מירמה, מס והלבנת הון, במסגרת פרשת מירמה לכאורה בתחום שירותי כוח-האדם בהיקף של מעל ל-200 מיליון שקל.

צים חשוד בכך שסייע, באמצעות החברה הציבורית אס.אר אקורד שבשליטתו, לבניית תשתית למירמה נגד רשויות המס, הביטוח הלאומי ומשרד הכלכלה, שכללה דיווחים כוזבים למדינה, ניפוח עסקאות והפקת חשבוניות כוזבות. זאת, לפי החשד, על-מנת לקבל הטבות והחזרים שאינם מגיעים לחברות ולחשודים המעורבים במירמה.

השופט רפי ארניה קבע אתמול כי צווי ההקפאה לחשבונות הבנק של החברה יבוטלו וכן יוחזרו לחברה כל הצ'קים שנתפסו על-ידי המשטרה. זאת בכפוף להפקדת 15 מיליון שקל בקופת בית המשפט. במסגרת הנימוקים להחלטה ציין השופט בין היתר כי "החברה היא תאגיד לגיטימי ומאושר, אשר הלקוחות נשוא החשדות היוו רק חלק ממכלול לקוחותיו (שני לקוחות מתוך 500)".

 

גלגל הצלה מהשופט

פעילותה של אס.אר אקורד בתחום של ניכיון צ'קים דחויים נפגעה קשות לאחר שהוקפאו חשבונות של החברה, בהם מופקדים צ'קים דחויים בסכום מצטבר של כ-227 מיליון שקל.

בחברה מציינים כי "ההקפאה עלולה לגרום לקריסה כלכלית ובלתי הפיכה של החברה", כך שהחלטתו של ארניה להפשיר את החשבונות ולאפשר לחברה לחזור לפעילות הייתה בבחינת גלגל הצלה עבורה.

יחד עם זאת, הבנקים שעובדים עם אס.אר. אקורד מסרו להנהלת החברה כי הם בוחנים את החלטת בית המשפט, ולאור זאת החברה אינה יכולה בשלב זה להעריך את אופן המשך פעילותה אל מול הבנקים.

עוד מציינים בחברה כי עובדיה "ממשיכים בפעילות למזעור הנזקים, ובכלל זה בגבייה של הכספים המגיעים לה". יו"ר החברה הוא יאיר פודים, והמנכ"ל הוא רו"ח אודי ניר.

החקירה, המעצר של צים והקפאת החשבונות גרמו לטלטלה במניית אס.אר. אקורד, שצנחה בשבוע שעבר ביותר מ-50% (ממחיר של 19.60 שקל למניה ל-8.50 שקל למניה) ובהמשך התאוששה למחיר של 12-13 שקל, המשקף שווי חברה של 145 מיליון שקל.

היום (ב') שוב הופסק המסחר במניה, לאחר שהבורסה ביקשה הבהרות נוספות מהחברה לאחר הודעתה והחלטת בית המשפט.

אס.אר. אקורד, שרוכבת בשנה האחרונה על הגל העולה של חברות הפעילות בתחום המימון החוץ-בנקאי, נרכשה לפני כשנתיים על-ידי צים כשלד בורסאי, וחודשים ספורים לאחר מכן החלה לפעול בתחום האשראי החוץ-בנקאי.

ברבעון הראשון של 2016 רשמה החברה הכנסות מימון כ-16.1 מיליון שקל, ורווח נקי של 12.1 מיליון שקל. ב-2015 כולה, שנת הפעילות המלאה הראשונה של החברה, רשמה אס.אר אקורד הכנסות מימון של כ-49 מיליון שקל ורווח נקי של 34.4 מיליון שקל. תיק הלקוחות של החברה צמח מרמה של 31 מיליון שקל בתחילת 2015 לכ-240 מיליון שקל בסופה.

הפסדים לקיזוז

לצד הרווחיות הנאה מפעילות המימון, נהנית אס.אר אקורד מנכס מס משמעותי - עשרות מיליוני שקלים של הפסדים הניתנים לקיזוז, שנוצרו מפעילות העבר הכושלת של החברה, בעת שנשלטה על-ידי יצחק שרם ויאיר פודים. אס.אר אקורד הוא גלגולה הנוכחי של שרם-פודים-קלנר - אחת מחברות ההשקעה הבולטות בישראל בתחילת העשור הקודם, אשר קרסה תחת ניהולם של שרם ופודים.

האחים עדי ורני צים מכרו ב-2012 את חברת צים שיווק, שבאמצעותה החזיקו ברשת המזון מחסני כמעט חינם, לרשת המתחרה יינות ביתן. תמורת מניות השליטה בחברה שילשלו השניים לכיסם כ-260 מיליון שקל. בכך השלימו תוך 3 שנים מאז הנפקת צים שיווק בבורסה צבירת הון של 420 מיליון שקל בשכר, בדיבידנדים ובמכירת מניות.