במדינת חלם: הסיבה לירידה הדרמטית בפרויקטי תמ"א 38

בממשלה מדברים על התחדשות העירונית כעתיד ענף הנדל"ן, אבל הנתונים מעידים דווקא על ירידה דרמטית בכמות הדירות החדשות שנבנו בפרויקטי תמ"א 38 ■ אז למה זה קורה? צפו בסיפור על חלמאות ישראלית אופיינית

תמ"א 38/2 הריסה ובנייה. כנפי נשרים 25 רמת גן אנשי העיר / צילום: וידאו
תמ"א 38/2 הריסה ובנייה. כנפי נשרים 25 רמת גן אנשי העיר / צילום: וידאו

לאחרונה התפרסמו נתוני התחלות הבנייה לרבעון הראשון של 2016. למרות ההצהרות על עליה בהיקפי הבנייה, הנתונים העידו דווקא על ירידה בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה. בגלל שמדובר ברבעון הראשון של השנה, יש עוד הזדמנות להעלות את ההיקפים ונראה בהמשך האם ההצהרות על למעלה מ-50 אלף התחלות בנייה בסוף השנה, או אפילו 60 אלף, יתגשמו.

אבל, בתוך נתוני התחלות הבנייה, יש עוד נתון מעניין, נתון שמראה כמה דירות חדשות התחילו להיבנות ברבעון הראשון של 2016 במסגרת פרויקטים של תמ"א 38. או יותר נכון, בפרויקטים של תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה.

בממשלה מדברים על עתיד הענף בהתחדשות עירונית והנה הנתונים מעידים דווקא על ירידה, וירידה לא קטנה. מסתבר שברבעון הראשון החלו להיבנות רק 622 דירות חדשות, לעומת 820 דירות חדשות ברבעון הקודם. מדובר בירידה של עשרים וארבעה אחוזים - וזה בתחום שנמצא בעלייה בשנים האחרונות.

אבל הירידה הזו לא מגיעה בלי סיבה, ואותה הסיבה מעידה שוב כיצד ויכוח משפטי ועיכוב בירוקרטי יכולים להשפיע במהירות יחסית גם על היצע הדירות, במקרה הזה בתמ"א 38.

הירידה בהתחלות הבנייה בתמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה היא פועל יוצא של היעדר החלטה בתיקון החדש של תמ"א 38 - תיקון 3א'. מדובר באותו התיקון שנולד בגלל חוות הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שהחליט שיש לעצור את מתן ההיתרים והפרשנות המרחיבה שהעניקה ליזמים הרבה יותר מידי דירות לשיטתו.

חוות הדעת הזו הובילה לכך שבמועצה הארצית לתכנון ובנייה יקדמו תיקון חדש לחישוב הזכויות שיהיה מקובל על כולם, ומאז כולם מחכים. ומחכים. ומחכים. שמונה חודשים כבר כולם מחכים להחלטה שהייתה אמורה כבר להתפרסם. ואת התוצאות אנחנו יכולים לראות בהתחלות הבנייה.

ועוד מילה על תמ"א 38, וגם על עיכובים. נתוני התחלות הבנייה בתחום זה הם נתונים יחסית חדשים. מדובר בנתונים חשובים אבל חלקיים, בלי התייחסות נקודתית לשלבים שונים של ההיתר או ליישובים השונים.

כדי לקבל מידע מקיף על התחום, מידע ממנו ניזונים הקבלנים, היזמים, בעלי הדירות וגם קובעי המדיניות, ממתינים כולם, כל שנה לדוח המקיף על התחום - דוח יישום תמ"א 38 ברמה הארצית. אנחנו מדברים על דוח שמפיק מנהל התכנון במשרד האוצר עם הרבה נתונים חשובים. הבעיה היא שמסיבה כל שהיא, גם הדוח הזה מתעכב.

אנחנו מדברים על דוח שמסכם את שנת 2015. כלומר, כל הנתונים העדכניים על הענף בהם ניתן להשתמש, הם נתוני 2014. הדוח היה אמור להתפרסם כבר בחודש מארס ונכון להיום אין לדעת מתי יפורסם. איך יכול להתנהל ענף שלם בלי נתונים? לא ברור. ומה שעצוב בכל הסיפור, שזה לא מקרה חריג. מדובר במצב שנכון לגבי כל ענף הנדל"ן במדינת ישראל, שפועל על סביב נתונים חלקיים בלבד.

לצד ההחלטות החשובות של קובעי המדיניות, והתוכניות הגדולות, כדאי שמישהו ישים גם לב לנתונים, וינסה לא רק להוציא אותם בזמן אלא לקבוע סטנדרטים קבועים ומדויקים לפרסום. זה חשוב כדי שלרגולטור יהיה על בסיס מה לקבל את ההחלטות. וחשוב לענף כדי לדעת כיצד לפעול. אז כדאי אולי לנסות ולהוציא את הדו"ח המתעכב על יישום התמ"א כמו גם את ההחלטה על התיקון החדש שכל הענף מחכה לה כבר חודשים.