81 ח"כים: לדחות בשנתיים פינוי החלק האזרחי משדה דב

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון ביום א' בהצעת חוק לדחיית הפינוי עד תחילת שנת 2019

שדה דב. על הקרקע אמורות להיבנות 16 אלף יח"ד / צילום: תמר מצפי
שדה דב. על הקרקע אמורות להיבנות 16 אלף יח"ד / צילום: תמר מצפי

מתי יפונה החלק האזרחי של שדה דב בתל-אביב? בימים אלה מתנהלים מגעים קדחתניים במשרדי האוצר, המשפטים והתחבורה, לקראת הדיון שאמורה לקיים ועדת השרים לחקיקה ביום א' הקרוב בהצעת חוק שעליה חתומים 81 חברי כנסת בהובלת איציק שמולי (מחנ"צ), בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), יצחק וקנין (ש"ס) ומיקי לוי (יש עתיד), לדחות את הפינוי של שדה התעופה.

על פי הצעת החוק, פינוי החלק האזרחי של השדה ייצא לפועל רק בד בבד או אחרי פינוי החלק הצבאי של השדה - פינוי המתוכנן לתחילת שנת 2019. בהצעת החוק תומכים ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית ת"א-יפו רון חולדאי ושר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה).

בעקבות הליכים בבג"ץ בעתירה של חברת ארקיע ועיריית אילת - וכן בהמשך למו"מ ארוך עם בעלי הקרקעות הפרטיות בגוש הגדול, שוויתרו בעסקת קומבינציה על זכויות קרקע פוטנציאליות המוערכות כיום ביותר מ-4 מיליארד שקל, כתנאי להקדמת תהליך הפינוי - חתמה הממשלה הקודמת על הסכם עם עורכי הדין של הגוש הגדול. בהמשך התקבלה בינואר 2016 החלטה בבג"ץ, שלפיה יידחה פינוי החלק האזרחי של השדה - מחודש יוני 2016 לכל המאוחר לאפריל 2017. גורם בכיר במשרד המשפטים אומר כי לאור פסיקה שהתקבלה בענין זה בבג"ץ ולאור הסכמים קודמים, "השרים יצטרכו להבין את משמעות השינוי, כולל הצורך שיהיה בהליכי פיצוי לבעלים הפרטיים בקרקע, ויהיה צורך להציג מה יהיה הפתרון האלטרנטיבי להעתקת השדה גם אחרי הדחייה ל-2019".

גורם בכיר באוצר הביע את החשש כי קבלת הצעת החוק תגרום לעיכוב גדול בבניית 16 אלף יח"ד בקרקע שאמורה להתפנות, ואמר ל"גלובס": "בנתב"ג הושקעו 200 מיליון שקל לקליטת החלק האזרחי משדה דב, והאתר יהיה מוכן באפריל 2017, כפי שנקבע. אם החוק הזה יעבור ותהיה דחייה של שנתיים בתחילת ההליכים של הכנת הקרקע לבנייה, בעלי הקרקע יתנערו מההסכמות הקודמות וכל הליכי הפיתוח של הקרקע ייעצרו".

חולדאי מתנגד לביטול שדה דב, גם אם המדינה לא תממש חלק מקרקעותיה, למרות שתוכנית הבנייה בשטח זה נמנית עם שלוש התוכניות החשובות ביותר באזור גוש דן, לצד תוכנית 3,700 שמצפון לשדה דב עד הרצליה, וכן תוכנית "רצועת הנופש" המצויה מדרום לכביש מס' 5, מגלילות עד מורשה. ראשי עיריית ת"א-יפו טען באחרונה בפני שרי האוצר, התחבורה והתיירות כי "ניתן לעצור את האיוולת". לדבריו, ניתן למצוא חלופה תכנונית להמשך הפעלת החלק האזרחי של שדה דב, הפועל על שטח כולל של כ-1,500 דונם, עד למציאת פתרון באתר חלופי. 70% מהשטח המתפנה שייכים למדינה, 25% שייכים לבעלי קרקעות פרטיים, ו-5% מהקרקע שייכים לעיריית ת"א-יפו.

לדברי חולדאי, ניתן לחלק את הקרקע כך שיצומצם שטח שדה התעופה האזרחי מ-780 דונם ל-550 דונם, כאשר במתחם בן כ-500 דונם מדרום-מזרח לשדה התעופה ירוכזו זכויות הבנייה של הבעלים הפרטיים, כ-3,000 יח"ד, תוך התחשבות בתוואי של המשך רחוב אבן גבירול העתידי מצפון לנחל הירקון.

ח"כ שמולי: "אין חלופה ראויה לשדה דב, ואפשר לבצע את כל ההכנות והכשרת הקרקע בלי שום בעיה. נתב"ג איננה חלופה ראויה מבחינת תיירותית וגם בריאותית לאילת ולערבה. לא מדברים על זה, אבל סגירת שדה דב לפי המתוכנן תביא גם לקריסה של שדות התעופה במחניים ובחיפה. כל פתרון אחר של סגירת השדה ללא חלופה ראויה, משמעותו הקרבת העיר ותושביה לטובת האינטרסים של כמה טייקוני נדלן במרכז". ח"כ סמוטריץ': "סגירת שדה דב תהיה מכה קשה לאילת ולפריפריה כולה. היא תחסל למעשה את כל התעופה הפנימית בישראל מחיפה, מראש פינה ומהרצליה, ולא ניתן לטייקוני הנדל"ן לנצח את הפריפריה".

את אדמות כ-3,000 הבעלים הפרטיים ויורשיהם בגוש הגדול מנהלים הנאמנים, עורכי הדין משה ליפקה, רחל זכאי, אליהו מינקוביץ, גלית רוזובסקי ומיכאל שפטלר. מנהלי הגוש הגדול דורשים לעמוד בלוח הזמנים כפי שנקבע, וטוענים כי היוזמה בהצעת החוק היא הפרה בוטה של הסכמים חתומים ועקיפה לא ראויה של החלטת בג"ץ. עו"ד ליפקה אמר הבוקר (ד') ל"גלובס": "אני משוכנע שוועדת השרים תדחה את ההצעה, כי המדינה מחויבת לפסק דין חלוט בבג"ץ והסכמים שקיבלו תוקף בבתי משפט, מה גם שלהמשך השימוש בקרקע של אלפי הבעלים יש מחיר של כ-150 מיליון שקל לשנה. אני לא מעלה על דעתי שיהיה שיהוי נוסף במימוש הבנייה".