גופים סיניים ממשיכים להתעניין בהפניקס של קבוצת דלק

נציגי חברת השקעות סינית נפגשו השבוע עם גורמי רגולציה בישראל כדי לקדם עסקה לפי שווי של 3.5 מיליארד שקל להפניקס, 58% מעל מחירה בשוק

אייל לפידות / צלם: תמר מצפי
אייל לפידות / צלם: תמר מצפי

פחות מחצי שנה לאחר שהופסקו המגעים שניהלה קבוצת פוסון הסינית לרכישת השליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, בעקבות איתותים ברורים שהגיעו מהפיקוח על הביטוח בישראל, מביעה קבוצת השקעות סינית נוספת עניין ברכישת חברת הביטוח הישראלית שבשליטת דלק של יצחק תשובה.

השבוע נפגשו נציגי חברת השקעות סינית עם הרגולציה המקומית, במטרה לקדם הליך לרכישת השליטה בהפניקס, לפי שווי של כ-90% מההון העצמי של החברה, שמשקף להפניקס שווי של כ-3.5 מיליארד שקל - הגבוה ב-58% ממחיר הבורסה.

לפי שעה לא ידוע מיהי החברה הסינית, וכפי הנראה עוד אין לה נציגים מקומיים פה. ככל הנראה מדובר בחברה בבעלות פרטית ולא בבעלות ממשלתית, אשר פועלת בשורת תחומים. עם זאת, החברה אינה מחזיקה בפעילויות בתחומי הביטוח והפיננסים, ונראה שבכוונתה להיכנס לתחום זה באמצעות רכישת הפניקס, שמחזיקה בין היתר גם בבית ההשקעות אקסלנס.

מוקדם עדיין להעריך את סיכויי ההיתכנות של העסקה, ונראה כי ההתנגדות העיקשת למדי שהפיקוח על הביטוח בישראל הציג עד כה ביחס לחברות סינית תעמוד בעוכריה. האוצר התנגד לחברות סיניות הן במסגרת הליכי המכירה של הפניקס, שלא הבשילו, והן במסגרת הליכי המכירה של כלל ביטוח.

כמו כן, בשנים האחרונות דלק הייתה במגעים למכירת הפניקס מספר פעמים, מבלי שהצליחה למכור את החברה. בתחילה הייתה זאת משפחת קושנר האמריקאית, אחרי כן פוסון הסינית, ולאחריה AmTrust האמריקאית. נזכיר כי קבוצת דלק, בניהול אסי ברטפלד, חייבת למכור את החזקותיה בהפניקס משום חוק הריכוזיות.

קבוצת הביטוח הפניקס, שמנוהלת על-ידי אייל לפידות, היא אחת מחמש קבוצות הביטוח הגדולות במשק. היא נמצאת בשליטת קבוצת דלק מאז שנת 2006. לאחרונה השלימה הקבוצה הצעת רכש למניות בית ההשקעות אקסלנס, וכעת היא מחזיקה ב-100% ממניותיו. כמו כן, זה זמן שהנהלת החברה נמצאת בעימות מול עובדיה המאוגדים, שמקיימים עיצומים במחאה "על גרירת הרגליים וחוסר תום הלב של הנהלת הפניקס במו"מ להסכם קיבוצי", לדבריהם.

כאמור, קבוצת דלק חייבת למכור את הפניקס בשנים הקרובות. ואולם, לא מדובר רק בהכרח חוקי, כי אם גם כתוצאה משינוי המיקוד העסקי של הקבוצה, שמעוניינת להתמקד בעסקי האנרגיה שלה. כך, בשנים האחרונות היא מימשה את החזקותיה בחברת הביטוח האמריקאית ריפבליק, ובחברת הנוסטרו ברק קפיטל, וכן את רשת תחנות השירות רודשף בבריטניה, את דלק אירופה, ואת מרבית ההחזקות שלה בדלק US. בעתיד היא גם צפויה למכור את החזקותיה במאגר הגז תמר (כפועל יוצא למתווה הגז הממשלתי) וכן בחברת ההתפלה IDE.