נכשלה מכירת יהלום ענק לאחר שהוצעו עבורו רק 61 מיליון דולר

היהלום במשקל 1,109 קראט, שנקרא "לסדי לה רונה" - "האור שלנו" בשפת צוואנה שמדוברת בבוצואנה שבה הוא התגלה - היה אמור להימכר בכ-86 מיליון דולר

יהלום "לסדי לה רונה". היהלום השני בגודלו בעולם / צילום: רויטרס
יהלום "לסדי לה רונה". היהלום השני בגודלו בעולם / צילום: רויטרס

תג המחיר של היהלום הגדול ביותר שהתגלה בעולם זה יותר מ-100 שנה היה גבוה מדי אפילו לעשירי-העל שהשתתפו במכירה פומבית שנערכה אתמול (ד') בסותבי'ס בלונדון.

היהלום במשקל 1,109 קראט, שנקרא "לסדי לה רונה" - "האור שלנו" בשפת צוואנה, שמדוברת בבוצואנה שבה הוא התגלה - היה אמור להימכר בכ-86 מיליון דולר, בהתבסס על מכירת יהלומים שנערכה בלונדון במאי. מכירה בסכום זה הייתה הופכת אותו ליהלום היקר ביותר בהיסטוריה. במקום זאת, ההצעה הגבוהה ביותר הייתה 61 מיליון דולר, והיא לא עמדה במחיר הסף שקבעה סותבי'ס אמש, והיהלום לא נמכר.

"סותבי'ס ארגנה קמפיין שיווק עולמי שהצית עניין רב, אבל המכירה הפומבית נכשלה לבסוף", אמר אדוארד סטרק, אנליסט ב-BMO שוקי הון בלונדון. לא ברור מה יקרה כעת, לדבריו. "יכול להיות שיהיה פוטנציאל למכירה פרטית", אולי בהסדר שבו תקבל חברת הכרייה שמצאה את היהלום נתח מהרווחים על פיצולו ליהלומים מלוטשים.

היהלום נמצא במכרה קארווה של חברת לוקארה דיאמונד בבוצואנה. לחברה הזו מוונקובר, קנדה, יש כבר מוניטין של גילוי יהלומים גדולים ואיכותיים. במאי היא מכרה יהלום במשקל 813 קראט ב-63 מיליון דולר, שיא היסטורי, לחברת מסחר ביהלומי גלם מדובאי, נמסיס אינטרנשיונל DMCC.

מכירת היהלום ההוא, שנקרא "קונסטליישן", נעשתה במחיר שמשקף שווי של 77,500 דולר לקראט. יישום מחיר זה ליהלום "לסדי לה רונה" היה מביא את מחיר הרצפה שלו ל-86 מיליון דולר.

"לסדי לה רונה", שגודלו ככדור טניס, הוא שני בגודלו רק ל"קאלינן", יהלום במשקל 3,106 קראט שהתגלה ליד פרטוריה בדרום אמריקה ב-1905. היהלום ההוא נחתך כדי ליצור את "הכוכב הגדול של אפריקה" ו"הכוכב הקטן של אפריקה", שמצויים בתכשיטי הכתר בבריטניה.

היהלומים הגדלים והנדירים ביותר בעולם שמרו עד כה על ערכם יותר מאשר יהלומי הגלם הרגילים, כפי שנקראים יהלומים אלה לפני החיתוך והליטוש שלהם. מחירי יהלומי גלם צנחו בשנה שעברה ב-18%, הירידה השנתית הגדולה ביותר מאז 2008, על רקע ביקוש חלש יותר ומחנק אשראי עולמי.