דונלד טראמפ כבר לא נייטרלי בסוגיית ישראל: נגן עליה ב-100%

המשפט נאמר כתשובה על הצהרת אוהד שהוא מתנגד "לבזבז כסף על ישראל הציונית" ■ ובראיון לפוקס ניוז אמר המיליארדר: "אובמה התעלל בישראל" ■ תורם גדול שתומך בטראמפ: הוא כמו דוד המלך

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ הולך ומתרחק מהצהרתו על נייטרליות בסכסוך הישראלי-פלסטיני ככל שמתקרבת ועידת המפלגה הרפובליקאית, שמתוכננת להיפתח ב-18 ביולי בקליבלנד, אוהיו, במאמץ למשוך למחנהו נוצרים אוונגלים תומכי ישראל. אחד מהם, תורם גדול למיליארדר, החמיא לו אתמול: "טראמפ הוא כמו דוד המלך".

בעצרת בחירות בניו-המפשיר, שחלקה הוקדש לשאלות הקהל, קם אחד מהנוכחים והשמיע את ההצהרה הבאה: "יש לי שתי הערות: האחת, אני מתנגד לכך שרצח עוברים (בארה"ב) נעשה בחסות החוק; והאחרת, אני מתנגד לכך שאנו מבזבזים את הצבא שלנו במזה"ת למען ישראל הציונית".

טראמפ הגיב תחילה על ההערה השנייה: "תרשה לי לומר לך שישראל היא בעלת ברית חשובה מאוד מאוד של ארה"ב. אנו נגן עליה בכל מאת האחוזים. בכל מאת האחוזים. (הישראלים) היו, ועודם, הידידים הכי אמינים שלנו; הם ידידי אמת שלנו במזה"ת ואנו נגן על ישראל בכל מאת האחוזים", אמר. על ההערה לגבי הפלות אמר טראמפ שתי מילים: "אנו אתך".

המיליארדר נראה נרעש מעט מעצם השאלה על ישראל, ולמרות שהציג קודם לכן את הדובר כשואל האחרון בעצרת הוא חזר בו ואמר: "עוד שאלה. אנו צריכים עוד שאלה, מפני שהיתה לנו שאלה קשה על ישראל.. זה היה מגעיל. וואה. אנחנו כולנו בעד ישראל, נכון"? הקהל הגיב בתשואות רמות. השואל לא נראה מרוצה מהתשובה. הוא הניף את אגרופו באוויר וצעק: "אנחנו בעד אמריקה". טראמפ לא נשאר חייב: "גם אנחנו בעד אמריקה".

אכן, עמדת טראמפ כלפי ישראל הלכה והשתנתה בתוך ארבעה חודשים, הרבה יותר מהר מהשינוי הרדיקלי שחל בעמדתו כלפי הפלות - מתומך נלהב קודם בשנים שקדמו למירוץ לנשיאות, למתנגד משולהב בחודשים שחלפו.
בעצרת בחירות בצ'רלסטון, קרוליינה הדרומית, ב-17 בפברואר, הוא סירב לומר באיזה צד הוא תומך בסכסוך הישראלי-פלסטיני. "אני לא רוצה להיכנס לזה", הוא אמר. "אני לא רוצה להביע תמיכה בצד כלשהו ואחר-כך למצוא עצמי במצב שבו, אם אזכה, הצד האחר יאמר, 'אנחנו לא רוצים שטראמפ יהיה בעסק'... אני רוצה להיות נייטרלי".

אבל עמדתו הלכה ונעשתה פרו-ישראלית יותר ויותר, תהליך שקיבל תאוצה בנאומו בוועידת אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, במארס, ובהצהרות שבאו אחריה, לרבות תמיכתו בהמשך הבניה בהתנחלויות. הוא השמיע התבטאות על "הגנה על ישראל בכל מאת האחוזים" בחודש שעבר, כאשר קיבל פרס מהעיתון היהודי אלגמיינר.

במקביל, ממשיך טראמפ לתקוף את נשיא ארה"ב, ברק אובמה. בראיון לפוקס ניוז, ששודר אתמול, אמר טראמפ כי אובמה הוא הנשיא "הכי אנטי ישראלי" בתולדות ארה"ב. "אני לא חושב שנשיא כלשהו אפילו מתקרב לאובמה במידת האנטי-ישראליות שלו", אמר המיליארדר. "יש לי חברים יהודיים שגייסו כספים למענו והם ממש נגעלים מהתנהלותו. לדעתי, הוא מתעלל בישראל".

 

טראמפ קורא תיגר על העמדה הרשמית של המפלגה הרפובליקאית בסוגיות סחר בינלאומי וגלובליזציה, אבל הוא מתישר לפי קו המפלגה בכל מה שנוגע לישראל, בתקווה שהדבר ייתן תנופה למאמציו לגייס תרומות.

טראמפ מתקשה בגיוס כספים לקמפיין שלו במידה רבה מפני שהוא הבטיח פעמים רבות שהוא יממן את מסע הבחירות שלו מכיסו. לא ברור אם שלדון אדלסון החל להזרים חלק מ-100 מיליון הדולר שהבטיח לטראמפ. אבל תורם גדול אחר למפלגה הרפובליקאית, פוסטר פרייס, שעשה את הונו מהשקעות בקרנות נאמנות, נחלץ לעזרת המיליארדר.

במכתב שמפונה לתורמים פוטנציאליים הוא משווה את טראמפ לדוד המלך: "במרוצת ההיסטוריה, רתם האל אנשים בלתי מושלמים למימוש רצונו", נאמר במכתב. "דוד המלך שלח את אוריה החיתי, בעלה של בת-שבע, לשדה הקרב בתקווה שהוא ימות בחזית וכך הוא, דוד, יוכל לזכות באשתו".

פרייס אומר שהוא ממליץ לנשים נוצריות אוונגליות בעלות עקרונות לתמוך בטראמפ: "אתן ואני משתנים כל הזמן וכך גם טראמפ. אני מאמין שדונלד טראמפ אוהב את אמריקה".