מכונית אוטונומית? רק תבחרו על מי כדאי להמר

מתחילת השנה הוכרזו 8 שיתופי-פעולה לייצור מכונית אוטונומית בין יצרניות רכב לחברות טכנולוגיה, כשהאחרון הוא של מובילאיי, ב.מ.וו ואינטל

סימולטור של מובילאיי / צילום: גיל יוחנן
סימולטור של מובילאיי / צילום: גיל יוחנן

בשבוע שעבר נודע כי מכונית אוטונומית של טסלה הייתה מעורבת בתאונה, ונהגה נהרג. המערכת האוטונומית בה בחר הנהג במהלך הנהיגה לא זיהתה משאית ענק ונמחצה. ההסבר שהעלתה החקירה היה שהמערכת האוטונומית סונוורה מקרני שמש חזקות, לא זיהתה את המשאית כסכנה, ולכן בלמי המכונית לא הופעלו.

טסלה הכריזה כי מדובר בתאונה ראשונה במכונית זו והחלה בריקול, אך לא נראה שמקרה קשה זה ערער את חזון המכונית האוטונומית - לא של טסלה, לא של יצרניות רכב אחרות ולא של חברות טכנולוגיה שמפתחות מערכות לאוטומציה של כלי רכב.

להיפך. ככל שעובר הזמן, החזון הזה קורם עור וגידים, בין היתר על-ידי שיתופי-פעולה בין יצרני רכב לחברות טכנולוגיה, דוגמת זה עליו הוכרז בסוף השבוע האחרון בין מובילאיי הישראלית, ב.מ.וו ואינטל. לא תמיד המטרה הראשונית של שיתופי-פעולה כאלה היא ייצור מכונית אוטונומית לחלוטין אלא אוטומציה של חלק מתהליך הנהיגה (לפחות בשלב ראשון).

 

כך או אחרת, מובילאיי אינה לבד. ממש לא. לפי חברת המחקר CBinsights, מתחילת השנה (ראו גרף) יש בליץ של שיתופי-פעולה כאלה, ולמעשה זה של מובילאיי, ב.מ.וו ואינטל הוא השמיני במספר. וזאת לעומת שיתוף-פעולה אחד ויחיד במחצית השנייה של 2013, כלומר רק לפני שנתיים וחצי. CBinsights בדקה רק שיתופי-פעולה בהם מעורבים יצרני רכב, ולכן לא כללה את ההשקעה של אפל באפליקציית התחבורה השיתופית הסינית Didi Chuxing.

הצפיפות בגרף מתחילת השנה ממחישה עד כמה יצרניות הרכב, דוגמת ג'נרל מוטורס, פולקסווגן, ב.מוו ואחרות מאוד לחוצות להפוך כמה שיותר את המכוניות שלהן לדיגיטליות ואוטומטיות, ואולי אוטונומיות, בעידן שבו כמעט כל דבר הופך לאוטומטי.

הלחץ הוא כל כך גדול, שאפילו אפליקציות התחבורה השיתופית נתפסות כבסיס לבניית מכונית אוטונומית. ולראיה, בחודש מאי לבדו הוכרזו שלוש השקעות של יצרניות רכב באפליקציות כאלה: פולקסווגן השקיעה 300 מיליון דולר בגט הישראלית; טויוטה ביצעה השקעת מיעוט באובר; וב.מ.וו, כאמור עכשיו חברה למובילאיי הישראלית, השתתפה בגיוס של 5.1 מיליון דולר בחברה המאוד צעירה Scoop דרך זרוע ההון סיכון שלה.

לשלוש אלה קדמה הכרזה על שיתוף-פעולה בין פיאט-קרייזלר לגוגל. אגב, לא תמיד החברות מציינות כמה כל אחת מהן משקיעה בשיתוף-הפעולה, שלא לדבר על כך ששווי השוק הפוטנציאלי של המכונית האוטונומית הוא נעלם בפני עצמו. כך או אחרת, מוט ההילוכים עדיין נטוי.

אה, ועוד משהו. למרות הדשדוש האחרון בשוקי ההון בארה"ב, מניית מובילאיי דהרה קדימה בחודש האחרון - כנראה הודות לדלק מהחיבור בינה לבין ב.מ.וו - והוסיפה לערכה 23% למחיר שיא מתחילת השנה, 47.11 דולר, שמשקף שווי שוק של 10.3 מיליארד דולר. מובילאיי הונפקה ונסחרת בעיקר על בסיס חזון המכונית האוטונומית. עכשיו היא מתחילה מבחן מהותי שמטרתו להוכיח כי היא אכן יכולה להפוך למובילה עולמית בשוק זה.

על רקע מה שקרה למכונית של טסלה, אולי עדיף למי שמחזיק במניותיה לא להוריד עדיין את הידיים מההגה.

כל שיתופי הפעולה
 כל שיתופי הפעולה