המכון הישראלי לדמוקרטיה: לשדר את פס"ד דנקנר בשידור ישיר

ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר: "גם אם בדיונים עצמם ניתן עוד לטעון כי יש צורך במניעת השידור, בדיון שכל תכליתו הקראה של הכרעת הדין אין כל צורך בכך"

נוחי דנקנר / צילום: תמר מצפי
נוחי דנקנר / צילום: תמר מצפי

לקראת הכרעת הדין במשפטו של נוחי דנקנר מחר (ב'), במכון הישראלי לדמוקרטיה טוענים כי היה נכון שבית המשפט היה מאפשר את השידור הישיר של הדיון.

בנובמבר 2014 דחה השופט חאלד כבוב עתירה שהגישה תנועת "הצלחה" לסיקור דיוני תיק דנקנר. לדברי המכון הישראלי לדמוקרטיה, "גישה זו איננה מחזיקה מים במציאות של שנת 2016".

במחקר מדיניות שעתיד לראות אור בקרוב במסגרת המכון, נמצא כי בעולם הוכח שסיקור הכולל שידור מתוך דיוני בית המשפט אינו משפיע על עדים, כפי שטוענים לאורך השנים במערכת המשפט.

ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר אומרת כי "גם אם בדיונים עצמם ניתן עוד לטעון כי ישנו צורך במניעת השידור, בדיון שכל תכליתו הקראה של הכרעת הדין אין כל צורך בכך, משום שאין כבר על מי להשפיע, ולכן ברור שבמקרה זה זכות הציבור לדעת גוברת".

לדברי שוורץ-אלטשולר, "המצב הקיים כיום - שבו כתבים מצייצים בטוויטר ישירות מתוך האולם לכלל העוקבים, וכלל הציבור יוכל להיחשף לפסק הדין במלואו אחרי הקראתו, אך יימנע מהציבור לצפות בדיון - הוא פשוט פארסה של מערכת בתי המשפט".

לכן, שוורץ-אלטשולר מציעה, בהתאם למחקר שנערך במכון, לשנות את הגישה המתבטאת בחוק בתי המשפט, ולאפשר שידור של כל דיון כברירת מחדל, כל עוד לא הוכח כי יש בשידורו פגיעה בתהליך המשפטי, ובדגש על דיונים שתכליתם הקראה של פסק דין.