כולם מחכים לכבוב

דנקנר אינו היחיד ששם את מבטחו בשופט כבוב, אלא גם הפרקליטות והמשקיעים

נוחי דנקנר איתי שטרום / צילום: איל יצהר
נוחי דנקנר איתי שטרום / צילום: איל יצהר

"אני שם מבטחי באלוהים, באמת, ובשופט" - כך אמר נוחי דנקנר ל"גלובס" בתגובה להודעת השופט חאלד כבוב כי ימסור את הכרעת הדין בתיק הרצת מניות אי.די.בי ב-4 ביולי, מחר (ב') בצהריים.

בכל הנוגע למעורבות או להיעדר מעורבות האל בגורלו של דנקנר, מופלא מאיתנו לדרוש. באשר ל"אמת" - כדאי לדנקנר לזכור, בין אם יזוכה ובין אם יורשע, שלעתים הפער בין "אמת משפטית" לאמת העובדתית הוא ניכר. מערכת המשפט יכולה לשפוט רק על סמך העובדות שמביאה בפניה התביעה, ומצווה עליה להימנע מהרשעה פלילית של אדם כאשר קיים ספק, ולו סביר, שהוא לא ביצע את המיוחס לו.

ובאשר לשופט: דנקנר אינו היחיד ששם את מבטחו בחאלד כבוב. גם הפרקליטות, ציבור המשקיעים והציבור הישראלי כולו שמים את מבטחם בשופט ובטוחים שההחלטה שקיבל בתיק המתוקשר היא ההחלטה הנכונה ושהיא ניתנה כשהוא משוחרר מלחצים. החלטה שתגביר את אמון הציבור בתקינות פעילותו של שוק ההון ובמערכת המשפט.

מאז שהחלו להיחקר על-ידי רשות ניירות ערך בפרשת הרצת מניות אי.די.בי, ניהלו נוחי דנקנר ואיתי שטרום קרב משפטי ותקשורתי חסר פשרות בניסיון לשכנע שהם חפים מפשע. בהכירם את המערכת המשפטית שכרו השניים את בכירי עורכי הדין בתחום הצווארון הלבן, אלה שברזומה שלהם יש כבר כמה וכמה זיכויים מהדהדים כדי שייצגו אותם.

דנקנר שכר את שירותיו של עו"ד גיורא אדרת ואנשי משרדו, שסייעו בעבר לשר הביטחון אביגדור ליברמן לצאת בשלום מהאישום בפרשת השגריר מבלארוס. שטרום שכר את שירותיהן של עורכות הדין איריס ניב-סבאג ונוית נגב ממשרד שינמן-נגב-ניב, שייצגו בין השאר את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בפרשת "ראשונטורס"; את עו"ד יעקב וינרוט במשפט שהסתיים בזיכויו המוחלט מאישומים בשוחד; ואת איש העסקים גד זאבי, שזוכה באוקטובר האחרון מהאישומים במשפט פרשת בזק.

גם בקרב הציבורי/תקשורתי השקיעו שני הנאשמים, כאמור, משאבים רבים. דנקנר שכר את שירותי הייעוץ התקשורתי של ניר חפץ, עורך "מעריב" לשעבר, שמשמש כיועצו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. שטרום נעזר לאורך כל הדרך בשירותי הייעוץ התקשורתי של משרד יחסי הציבור רימון-כהן-שינקמן, ובכל הדיונים בבית המשפט נכחו נציגים מהמשרד. שני הנאשמים לוו לאורך המשפט גם על-ידי עוזריהם האישיים ובני משפחותיהם.

התובעים במשפט, עורכי הדין חנה קורין, עמית בכר ומאור ברדיצ'בסקי, כמו גם הממונים עליהם בפרקליטות, משוכנעים כי למרות בקיעים שהתגלו במהלך המשפט בעדות עד המדינה, עדי שלג, הוכחה התביעה מעל לכל ספק את אשמתם של דנקנר ושטרום.

דנקנר, שטרום, מקורביהם ועורכי דינם תולים מנגד את יהבם בדיוק על אותם בקיעים בעדות שלג ובעיקר על איכונים לשיחות טלפון של שטרום, שלטענת ההגנה מוכיחים כי בסיס עדותו של שלג הוא שקרי, וכי בניגוד לטענת הפרקליטות, שטרום מעולם לא הנחה את שלג להריץ את מניית אי.די.בי, וכוונה של הנאשמים לרמות לא הוכחה.

מי מהצדדים יצא מחר כשידו על העליונה? קשה להעריך. מדובר בתיק עב-כרס ומורכב שבמסגרתו צריך השופט, בין היתר, לקבוע מה הייתה הכוונה (היסוד הנפשי) של כל אחד משני הנאשמים בעת שבצעו את המעשים המיוחסים להם, שרובם אינם שנויים במחלוקת - קביעה שהיא תמיד קשה מאוד וודאי בתיקים מסוג התיק הזה.

אם בכל זאת מחפשים רמזים להכרעה מחר, ניתן אולי למצוא אותם בדברים שאמר כבוב במהלך המשפט באשר לחוסר ההיגיון הכלכלי שבפעילות של שטרום במהלך ימי ההנפקה. "איך אדם כמו שטרום בתחושת בטן מחליט להתעלם מכל אנשי המקצוע מסביבו... ומנסה לשכנע שזו פעילות מסחרית לגיטימית", העיר כבוב באחד הדיונים.

עורכת דינו של שטרום, ניב-סבאג, הגיבה לדברים באומר שלא כל פעילות מסחרית לגיטימית חייבת להיות מבריקה. כבוב השיב: "היא צריכה להיות הגיונית. לא בניגוד לשוק ולתנאי השוק. באופן מובהק לפעול כנגד הזרם, ולהגיד קיוויתי שהמים חלפו מתחתיי ולא מעליי?".