הספינה הטורקית "ליידי לילה" עגנה בנמל אשדוד בדרכה לעזה

הספינה הטורקית מכילה כ-10,000 טון של סיוע הומינטרי ■ הספינה יצאה לעבר ישראל בעקבות הסכם הפיוס שנחתם בשבוע שעבר בין ישראל לבין טורקיה ■ עובדי נמל אשדוד פתחו בשבוע שעבר בעיצומים שהסתיימו ביום חמישי, והיה חשש מפני שיבושים בקליטת הספינה הטורקית

האניה הטורקית בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
האניה הטורקית בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

האנייה הטורקית "ליידי לילה" ועל סיפונה כ-10,000 טון של סיוע הומניטרי הכולל מזון, צעצועים ותרופות לתושבי רצועת עזה הגיעה היום (א') בצהריים לנמל אשדוד.

לקראת השעה 14:30 בצהריים האנייה החלה להיגרר לתחום הנמל באמצעות גוררת שהמתינה לה. זאת, בעקבות הנחייה של הדרגים המדיניים לקדם את הטיפול באנייה בתור התפעולי ולפרוק את הציוד שהיא נושאת במהירות.

כבר משעות הבוקר המוקדמות הנהלת נמל אשדוד הקדימה ונערכה להגעת האנייה והתייחסה אל האירוע כאל מבצע רגיש, על רקע נסיבותיו המדיניות והפוליטיות המורכבות. זאת, אף שמדובר באנייה קטנה יחסית, שמלאכת פריקתה עתידה להימשך זמן קצר. מנהל נמל אשדוד, יצחק בלומנטל עקב מקרוב אחר ניהול האירוע כמו גם נציגי משרד התחבורה והמועצה לביטחון לאומי (מל"ל) שבמשרד ראש הממשלה.

האנייה "ליידי לילה" יצאה לעבר ישראל בעקבות הסכם הפיוס שנחתם בשבוע שעבר בין ישראל לבין טורקיה, 6 שנים אחרי המשבר המדיני והפוליטי שפרץ בין המדינות בעקבות השתלטות לוחמי חיל הים על הספינה "מאווי מרמרה", שהנוסעים שעל סיפונה ניסו לפרוץ את הסגר הימי שישראל הטילה על הרצועה. במהלך ההשתלטות של לוחמי השייטת על הספינה, הם הותקפו ביד המון זועם ותשעה ממשתתפי המשט נהרגו. במסגרת הסכם הפיוס ישראל התנצלה על התקרית ותשלם לטורקיה פיצוי בגובה של כ-20 מיליון דולר.

עם כניסת האנייה "ליידי לילה" לנמל אשדוד, כוחות ביטחון סרקו אותה והסחורות שהביאה עתידות לעבור בידוק ביטחוני. עם השלמת הליכים אלה, הסחורות יועברו באמצעות משאיות לרצועת עזה, דרך מעבר כרם שלום. זאת, למורת רוחם של הורים שכולים ובהם אביו של החייל אורון שאול ז"ל שגופתו וגופת החייל הדר גולדן שנהרגו במסגרת המבצע צוק איתן לפני כשנתיים - מוחזקות בידי חמאס. ההורים השכולים הודיעו כי ימנעו מעבר של משאיות המובילות את הסחורות שנשלחו מטורקיה לעזה דרך מעבר כרם שלום. הם הביעו תרעומת על כך שהסכם הפיוס בין המדינות לא כולל את החזרת גופות בניהם ואת שני האזרחים הישראליים הכלואים ברצועה, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד.

עיצומים בנמל אשדוד

בתוך כך, עובדי נמל אשדוד פתחו ביום רביעי שעבר בעיצומים שהסתיימו יום למחרת בעקבות דרישת הנהלת הנמל לסגור את שער הכניסה הדרומי לאתר בשעות הלילה. במסגרת העיצומים, העובדים שיבשו את העבודה ברציפי הנמל. בהנהלת נמל אשדוד הסבירו כי ההחלטה לסגור את שער הכניסה התקבלה על רקע שיקולים של חיסכון והתייעלות, לקראת התחרות הצפויה עם הנמל הפרטי החדש שנבנה בימים אלה באשדוד.

אלא שעובדי נמל אשדוד, שבעקבות מהלך זה נאלצו לנסוע עוד שני קילומטרים ולהיכנס דרך השער הצפוני שלו, דרשו מההנהלה שירותי הסעה. החלטתם לפתוח בעיצומים התקבלה בעקבות מענה שלילי שקיבלו מההנהלה. בעקבות שיבושי העבודה חל עיכוב בטיפול בארבע אניות ולנזק שהוערך בידי הנהלת הנמל בכ-3 מיליון שקל.

על רקע עשיית השריר של עובדי הנמל, הובע ביום חמישי חשש כי הימשכות העיצומים עלולה לפגוע גם בטיפול באנייה הטורקית שהביאה סיוע המוניטרי לעזה. ביום חמישי פנתה הנהלת הנמל לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע בדרישה שיורה לעובדים לשוב לעבודה.