הערכות: הרשעת נוחי דנקנר לא תפגע בהסדר החוב שגיבש

גורם בכיר במערכת הבנקאית: "הבנקים הביאו בחשבון כי קיים סיכוי סביר שדנקנר יורשע, וממילא רוב הסכום שהוא משלם במסגרת ההסדר מגיע ממקורביו ובראשם אביו"

נוחי דנקנר / צילום: שלומי יוסף
נוחי דנקנר / צילום: שלומי יוסף

לפני פחות מחודש חתם נוחי דנקנר על הסדר עם הבנקים להסדרת חובותיו אליהם. למרות ההרשעה של דנקנר היום (ב'), ההערכות הן כי רוב הסיכויים שההסדר יבוצע ולא יבוטל.

"הבנקים הביאו בחשבון כי קיים סיכוי סביר שדנקנר יורשע, וממילא רוב הסכום שהוא משלם במסגרת ההסדר מגיע ממקורביו ובראשם אביו, כך שאין סיבה נראית לעין לביטול ההסדר", העריך היום גורם בכיר במערכת הבנקאית.

היקף החובות הפרטיים של דנקנר ל-6 בנקים (פועלים, לאומי, דיסקונט, מזרחי-טפחות, איגוד וקרדיט סוויס) עומד על כ-480 מיליון שקל. מדובר בהלוואות של החברות הפרטיות גנדן וטומהוק, שדרכן שלט בעבר בקונצרן אי.די.בי. סך החוב של שתי החברות לבנקים מוערך ביותר מ-800 מיליון שקל, ובמסגרת הסדר החוב נדון כאמור סכום של פחות מחצי מיליארד שקל, שהוא גובה הערבות האישית של דנקנר לסך החוב.

לפי תנאי ההסדר יפנה דנקנר תוך 35 יום ממועד החתימה את ביתו בהרצליה פיתוח, כלומר הוא אמור לפנות את הבית בתוך כשבוע, וכן יחויב למכור את הבית תוך שנה, ולא לבן משפחה.

נוסף על כך יצטרך דנקנר להחזיר לבנקים 150 מיליון שקל תוך 5 שנים: 70 מיליון שקל בתוך שנה (מהם 30 מיליון שקל במועד החתימה), 20 מיליון שקל בתום 3 שנים ועוד 60 מיליון שקל בתום 5 שנים. כאמור, גורם מרכזי שצפוי להזרים את הכספים לבנקים הוא אביו של נוחי דנקנר - יצחק דנקנר, הנחשב לאדם אמיד מאוד.

יתרת החוב תשולם בהתאם להכנסות עתידיות של דנקנר וללא מועד החזר מוגדר. בהנחה שדנקנר אכן יילך לכלא, נראה כי סיכוי מאד נמוך כי הוא יפרע לבנקים סכומים נוספים מעבר לאותם 150 מיליון שקל.

סאגת גיבוש הסדר החוב של דנקנר לבנקים נמשכה כבר יותר משנתיים. הצדדים רצו לסיים אותה בטרם הכרעת הדין של דנקנר במשפט, אולם חלק מהבנקים עיכבו את החתימה.