170 מיליון מוסלמים ינועו בין אתרי נופש ואטרקציות ברחבי תבל

חגיגות עיד אל פיטר שהסתיימו אתמול מזכירות שעד 2020 ינועו 170 מיליון מוסלמים בין אתרי נופש ואטרקציות ברחבי תבל ■ העלייה ברמת חיים וצעירים המחוברים לאפליקציות הפכו את התיירות האסלאמית לשוק הכי מעניין והכי צומח, וגם לישראל יש כמובן פוטנציאל להרוויח

תיירות מוסלמיות / צילום: רויטרס
תיירות מוסלמיות / צילום: רויטרס

מרכז המחקר האמריקני PEW העריך את מספר המוסלמים בעולם ב-1.6 מיליארד איש (נכון ל-2010), כמעט רבע מאוכלוסיית העולם. האסלאם היא הדת השנייה בגודלה בעולם, אחרי הנצרות, אך היא גם הדת הצומחת ביותר. אם המגמות העכשוויות ימשיכו, צפוי מספר המוסלמים לעבור את מספר הנוצרים עד סוף המאה הנוכחית. האסלאם נולד במזרח התיכון ובצפון אפריקה במאה השביעית לספירת הנוצרים, אולם כיום רק 20% מהמוסלמים חיים באזור שבו נולדה הדת. 62% חיים באזור אסיה והפסיפיק, עם אוכלוסיות גדולות מאד בהודו, פקיסטן, בנגלדש, איראן וטורקיה.

אינדונזיה היא המדינה שבה חיה האוכלוסייה המוסלמית הגדולה בעולם, אבל הודו צפויה לעבור אותה עד 2050, ובשנה זו צפויה אוכלוסיית אירופה לכלול 10% מוסלמים, כך לפי מכון PEW, שבחן את שוק התיירות המוסלמית המתפתח.

הנתונים הדמוגרפיים הללו, בשילוב עם רמת החיים העולה במדינות המוסלמיות, הוביל להתפתחות תרבות פנאי חדשה, עם צרכים חדשים. ומכאן כבר ברור מדוע שוק התיירות המוסלמית נחשב כאחד השווקים הצומחים והמעניינים עסקית בעולם. אם בשנת 2015 היו בערך 117 מיליון מוסלמים שיצאו למסעות בינלאומיים, התחזית ל-2020 כבר עומדת על 168 מיליון נסיעות בשנה.

צמיחת האוכלוסייה המוסלמית, צמיחת מעמד הביניים באינדונזיה, מלזיה טורקיה, ניגריה ובנגלדש, וכן הדור השני והשלישי של מוסלמים במערב אירופה וצפון אמריקה, מייצרים שוק בעל כוח קנייה משמעותי הקורא ליזמים זריזים עם חוש עסקי מפותח.

מכון PEW מראה כי המוסלמים מהווים את קבוצת האוכלוסייה הצעירה ביותר בעולם. "הם מעודכנים היטב ומשפיעים באופן אקטיבי על תוכניות הנסיעות של עצמם ושל משפחותיהם", נכתב במחקר, "הגישה לרשת וזמינות הטלפונים הניידים הפכו את תכנון הנסיעות לקל יותר במדינות המוסלמיות, ומעודד את עסקי התיירות הפנימית והיוצאת". אגב, סעודיה ואיחוד האמירויות הן המדינות המובילות בעולם בהתפשטות הטלפונים החכמים בציבור.

6 עיקרים לתייר

פרופיל הנוסע המוסלמי היה במשך שנים רבות פשוט מאוד. הנוסעים התרכזו ביעדים ספציפיים עם תכלית דתית מובהקת. אתרי תיירות במקומות "רגילים" - נופש, אטרקציות אמנותיות, מרכזי קניות מוטי תיירות, לא ראו בהם קהל יעד ולא ניסו לפנות אליהם בשיווק, ומכאן ברור שגם לא ניסו לענות על צורכיהם הייחודיים.

אלא שכאמור, פרופיל הנוסע המוסלמי השתנה בשני העשורים האחרונים. כיום יש יותר ויותר תיירים מוסלמים היוצאים למסעות שתכליתם נופש ובילוי, ומחפשים מקומות שתהיה בהם רמה גבוהה של שירותים שעונים על הדרישות והצרכים המיוחדים שלהם.

המכון מחלק את מאפייני הנוסע לשישה צרכים עיקרים, שחשיבותם משתנה בהתאם לדרגות של אדיקות דתית.

1. מזון הלאל: הכשרות המוסלמית למזון הוא השירות החשוב ביותר. מוסלמי, כמו יהודי דתי, לא יאכל במסעדה לא "כשרה". בדומה לכשרות היהודית, החלאל מתפלח לדרגות הקפדה ותתי סוגים.

2. שירותי רמדאן: המוסלמים נוסעים פחות בתקופת הרמדאן, ועדיין יש רבים שרוצים, אם החודש נופל על חופשת בי"ס או מסיבות עסקיות, להעביר זמן זה מחוץ לבית. אתרים הרוצים למשוך נוסעים אלה צריכים לענות על צרכיהם המיוחדים, כמו מזון בשעות לא שגרתיות (ברמדאן אוכלים רק בלילה).

3. פעילויות אסורות: למוסלמים אסור לשתות אלכוהול. האדוקים יקפידו גם לא לראות אלכוהול. לפיכך, מלונות שחפצים למשוך מוסלמים, לא יציגו בר משקאות במקום גלוי, ויסלקו מהמקרר בחדר כל משקה שמכיל אלכוהול. מוסלמי אדוק ימנע מכניסה למקום שמגיש אלכוהול ומקומות שיש בהם פעילות הימורים וחשפנות, אפילו היא נעשית באזורים סגורים.

4. צניעות: מוסלמים רבים יסכימו להשתמש במתקני נופש מעורבים לנשים וגברים, אך חלק לא מבוטל יימנע מכך. אי לכך, יש מלונות שיקרצו לתייר המוסלמי בהפעלת בריכות שחייה וחדרי כושר עם שעות נפרדות, וכן חופי רחצה המציעים הפרדה בין המינים.

5. מתקני תפילה: על פי המחקר, 63% מהמוסלמים מקפידים להתפלל חמש תפילות בכל יום. בעת נסיעות, חלק מהמוסלמים יאחדו זמני תפילה (בדומה ליהודים המתפללים יחד מנחה וערבית), ובמקום חמש תפילות, יתפללו רק שלוש. בכל מקרה הם יהיו זקוקים למקום לקיים בו תפילה, אך המקום הזה אינו חייב להיות דווקא מסגד.

6. מים זורמים: ניקיון פיזי מצויין כמרכיב מרכזי בהוויה המוסלמית, ולכן צריך לתת תשומת לב מיוחדת להיגיינה. אתרים שבהם יש חדרי שירותים ללא מים זורמים, כמו מקלחות ידיים ושירותים בסגנון יפני למשל, הופכים את המסע המוסלמי למסורבל.

הכותב מומחה לפיתוח עירוני ועיר חכמה, עורך בלוג cityncountrybranding

90 מיליון לטורקיה, 40 מיליון לצרפת, 20 מיליון לבריטניה

חברת crescent rating המתמחה בשוק המוסלמי וחברת מאסטר קארד המפרסמת את מדד התיירות המוסלמית 2016 טוענות כי מלזיה היא יעד התיירות המתאים ביותר עבור העולם המוסלמי, מדינה עם קריטריונים הכוללים ביטחון אישי למוסלמים, מספר המבקרים המוסלמים, אפשרויות כשרות, מקומות תפילה ונגישות ופשטות הנסיעה (וכמובן אטרקציות תיירותיות).

אחרי מלזיה מדורגות איחוד האמירויות הערביות (2), טורקיה (3), אינדונזיה (4), קטאר (5), סעודיה (6), עומן (7), סינגפור (8), מרוקו (9) וירדן (10).

מבחינת מספר המבקרים המוסלמים, המנצחת ללא עוררין היא טורקיה עם יותר מ-90 מיליון מבקרים מוסלמים, ואחריה מלזיה עם קצת יותר מ-60 מיליון, רוסיה, קזחסטן, עומן, איראן עם יותר מ-50 מיליון, סעודיה, בחריין, טוניס, סינגפור ומרוקו.

צרפת היא המדינה האירופית המקבל את מספר התיירים המוסלמים הגדול ביותר, כ-40 מיליון. אחריה ספרד עם יותר מ-35 מיליון, איטליה, יוון ובולגריה. לארה"ב מגיעים כ-28 מיליון מוסלמים בשנה ולבריטניה וגרמניה פחות מ-20 מיליון.