"משלוחים חיים"

משרד החקלאות אינו אוכף את חוק צער בעלי חיים - זה כתם על ישראל

הובלת עגלים אוסטרליים/צילום: עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים
הובלת עגלים אוסטרליים/צילום: עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים

הציבור נותן בשנים האחרונות רוח גבית לדרישה להפחית משמעותית את ההתעללות בבעלי חיים, שהיא חלק בלתי נפרד מתעשיית המזון. לא מדובר בדיון על צמחונות או בטבעונות, אלא בדרישה להפחית התעללות מיותרת, שמקורה בשיקולים כלכליים.

אחד המקרים המובהקים של התעללות כזו מתרחשת במה שמכונה "משלוחים חיים", שבהם מיובאים לישראל מאות אלפי עגלים וטלאים חיים, בעיקר מאוסטרליה (בשנת 2015 יובאו לישראל קרוב ל-300 אלף עגלים וכבשים מאוסטרליה ומאירופה), אחרי מסע בלהות ממושך שאורך שבועות. הם מגיעים באוניות דחוסות שבהן בעלי החיים עומדים צפופים חשופים לחום, לקור, לגשמים, להתייבשות, מתבוססים בצואה של עצמם.

חלקם אינם שורדים את המסע. מעת לעת צפות בחופי ישראל גוויות של עגלים, עדות לגורלם של עגלים שקרסו במהלך המסע הקשה מרוב עייפות, או נרמסו על-ידי אחרים, מושלכים חיים לים אל גורלם המר.

מסע הייסורים של העגלים ששרדו אינו מסתיים כשהאוניות מגיעות לנמל אילת. ארגונים הפועלים למען בעלי חיים תיעדו כיצד פריקתם מלווה באלימות, בהפחדה ובהכאה בדרך לבתי המטבחיים.

ארגונים למען בעלי חיים בישראל מוחים נגד המצב הזה כבר שנים, וגם באוסטרליה נערכו לא פעם הפגנות כנגד המשלוחים האכזריים לישראל, שלא תרמו לשמה של ישראל בתודעה הבינלאומית.

לפי נתוני מועצת החלב, 62% מצריכת בשר הבקר בישראל בשנת 2013 הייתה של בשר בקר קפוא, ו-38% של בשר טרי (מחציתו מעגלים ילידי ישראל ומחציתו מעגלים מיובאים). למעשה, רק 19% מהבשר הטרי שנצרך בישראל מגיע מעגלים מיובאים.

אלא שהממשלה (הקודמת), במקום לתמוך בתעשייה המקומית של מגדלי בקר בישראל, שיכולים לתת מענה לדרישה לבשר טרי - אישרה במאי 2014 לבטל את המס על יבוא עגלים, להקצות מכסה פטורה ממכס ליבוא בשר טרי ואף להעביר עשרות מיליוני שקלים לתעשיית הבשר המקומית, מתוכם 4.5 מיליון שקל ל"שיווק ומיתוג מכירת הבשר הטרי", בעיקר כדי להשתיק את מחאתם של המגדלים הישראליים.

אגב, במאי 2014 חשף מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח שפרסם כי כבר 20 שנה כי משרד החקלאות אינו אוכף את חוק צער בעלי חיים עליו הוא אמון, וזאת כי המשרד שקוע בניגוד עניינים עד צוואר - מצד אחד מייצג את האינטרסים של תעשיית המזון מן החי, ומצד אחר אמור לאכוף את החוק.

בסוף 2015 הגישו העמותות "אנונימוס" ו"תנו לחיות לחיות" עתירה לבג"ץ כנגד מינהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, בדרישה לאסור את התופעה האכזרית. לטענת העמותות, הצורך בבשר טרי אינו מצדיק לתמרץ כלכלית משלוחים אכזריים מהקצה השני של כדור הארץ, שכרוך בסבל רב עבור בעלי החיים.

עוד טענו העמותות כי משרד החקלאות לא הגיש כתב אישום באף מקרה שבו תועדה התעללות בבעלי חיים בעת פריקתם בשטח מדינת ישראל, וזאת למרות שמדובר בעבירות על חוק צער בעלי חיים שהגורם האמון על אכיפתו בישראל הוא משרד החקלאות. העתירה תידון רק בספטמבר הקרוב.

בינתיים, ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הגישה הצעת חוק לאסור על תופעת יבוא בעלי החיים מאוסטרליה ואירופה, שתידון בשבוע הבא בכנסת.

זה לא עניין של פוליטיקה, של ימין או שמאל, זה עניין של תעשייה אכזרית ומיותרת, שסותרת את התמיכה בתעשייה הישראלית ובמוצרים כחול לבן. זה עניין של כתם מכוער שיש להסיר ממצחה של מדינת ישראל, ויפה שעה אחת קודם.