ח"כ מיקי לוי: "אנשים פוחדים ממס הכנסה יותר מהמשטרה"

מירי סביון, סמנכ"לית בכירה לשומה וביקורת ברשות המסים, בכנס לשכת רוה"ח באילת: "פקידי השומה שלנו מקבלים מנישומים כל העת מכתבי תודה על רמת השירותיות שלהם"

ח"כ מיקי לוי השתתף היום (ג') בפאנל "תכנוני מס" שנערך בכנס לשכת רואי החשבון באילת, והתייחס בראשית דבריו לדרמה שהתרחשה השבוע סביב הסכם הפיוס עם טורקיה, לאחר שח"כ חנין זועבי מהרשימה המשותפת אמרה במליאה כי "ההסכם עם טורקיה הוא הודאה ברצח". לוי, כזכור, הורחק מהדיון לאחר שכינה את זועבי "טינופת". 

"אני תומך בהסכם טורקיה, היא מעצמה אזורית, וחשוב שנקיים אתה יחסים אסטרטגיים", אמר לוי, והוסיף: "אני לא חיפשתי את העימות. פתאום חנין זועבי אמרה שמי שרצח אלה חיילי צה"ל, והם צריכים להתנצל, כי הם הרוצחים, ואני מודה שנטרפה דעתי. כמי שקיבל החלטות בצורה קרה כמו מקרר, קפצתי כנשוך נחש, כמעט הגעתי לבמה, סדרני הכנסת הצליחו לעצור אותי. אני לא חוזר בי ממה שאמרתי, אני לא חושב שהיא צריכה להיות חברת כנסת".

עוד הוסיף לוי כי בניגוד למה שחשב בעבר, הוא לא חושב שצריך להרחיק את זועבי מהכנסת. "אנחנו צריכים להשאיר את המגרש נקי, אני אצא כשהיא תדבר. אני מתנגד לחוק פרסונלי להרחיק את חנין זועבי. עזמי בשארה, שהעביר ידיעות לחיזבאללה בזמן מלחמה, והטילים נורו לגליל, יושב היום בדובאי. אם נרחיק את זועבי בחוק פרסונלי, היא תיסע לדובאי, תקבל כסף, תסתובב בעולם ותשמיץ אותנו. להערכתי היא לא תיכנס לכנסת בסיבוב הבא דרך בל"ד". 

לאחר דברי פתיחה אלה עבר הפאנל לעסוק בנושא לשמו התכנסו חברי הפאנל - בהם שופטת בית המשפט המחוזי ירדנה סרוסי, רו"ח ועו"ד יוסי אלישע, יו"ר משותף בפורום המסים בלשכת עורכי הדין, רו"ח ועו"ד מיקי מיכאלוביץ', רו"ח ועו"ד עוזי שוחט ורו"ח עופרי שלו, מנהל המחלקה המקצועית ברשות המסים.

המנחה, רו"ח ג'ק בלנגה, סגן נשיא לשכת רואי החשבון, שאל את ח"כ לוי מה צפוי לנו בשנים הקרובות בחקיקת המס בענף הנדל"ן, ולוי השיב: "כל הנושא של עודף החקיקה שמנסים להביא לכנסת, עם הטירוף הזה שחסר דירות ומנסים להביא חקיקת מס כדי לטפל בזה, יצא מפרופורציה. יש טירוף שאחז בנו בכנסת בנושא החקיקה, וראוי שנעצור ונחשוב מחוץ לקופסה על מה שאנחנו עושים".

ח"כ לוי הדגים את "הטירוף", כלשונו, סביב תיקון 85 שניסתה רשות המסים להעביר לאחרונה, לפיו משפרי דיור יהיו מחויבים למכור את דירתם תוך 12 חודשים מיום רכישת הדירה החדשה, אחרת יוטל עליהם מס שבח ומס רכישה. "מגיעים רשות המסים - ואני אוהב אותם ונלחם בשבילם - בלי הכנה מוקדמת, לוועדת הכספים, ומביאים תיקוני חקיקה במסגרת תיקון 85.

על-פי התיקון, מי שקונה דירה ומשפר את המגורים הקודמים חייב למכור תוך 12 חודשים את הדירה שלו, במקום 24 חודשים, או שיחויב במס שבח ומס רכישה. ואני שואל למה. הם חשבו שזה יזרוק יותר דירות לשוק, אבל זו שטות גמורה. יש מקומות שקשה מאוד למכור בהם דירות.

"אמרתי אני לא אתן להם לעשות את זה, כי אדם שלא הצליח למכור את הדירה שלו תוך 12 חודש, או שימכור תחת לחץ במחיר נמוך או שימכור לאחר 12 חודשים וימוסה במס שבח גבוה. אם זה יקרה, חצי ממדינת ישראל פושטים את הרגל - כל משפרי הדיור. אמרתי להם, אני לא אתן לכם לעשות את זה. אתם מטורפים. הם הורגים את אזרחי ישראל. יש גבול כמה אנחנו, הפוליטיקאים ורשות המסים, יכולים לענות את הציבור". 

לדברי לוי, לאחר שהפעיל לחץ הגיע עם רשות המסים לפשרה, לפיה תקופת המכירה תעמוד על 18 חודשים. "בעוד 5 שנים נחזיר את זה ל-24 חודשים, גם בנוגע למס שבח ומס רכישה", אמר.

על דברים אלה השיב נציג רשות המסים עופרי שלו, כשאמר: "הציבור כל הזמן בציפייה של עליית מחירים ולכן כשאתה מגיע למצב שאתה צריך לממש דירה אתה תמשוך את התקופה. אנחנו רואים כל הזמן את ההתנהגות של הציבור בהתאם להקלות המס".

בהמשך הדיון התייחסו המשתתפים לשאלה מי שומר על זכויות הנישומים, על כך שלא ישלמו מס ביתר ועל היכולת של הנישומים בארץ לנצל את זכויותיהם מול רשות המסים ולקבל החזרים מהמדינה. רו"ח שלו התייחס לביקורת, כי רשות המסים לא עושה מספיק בעניין זה ואמר: "השאלה איזה נטל אתה יכול להטיל על רשות המסים לתכנן את המס עבור הנישום. צריך שזה יהיה רק כשהדברים ממש ברורים, כשהנישום עצמו לא מנצל את הזכויות שלו".

באוקטובר אשתקד פרסם מבקר המדינה דוח מיוחד, ממנו עלה כי רשות המסים גבתה מס ביתר בהיקף כספי המוערך בכמה מיליארדי שקלים במשך 3 שנים, לא הודיעה על כך לאזרחים ולא יזמה את החזרת הכספים. המבקר יוסף שפירא בדק אז מה עושה רשות המסים, על-מנת לסייע לאזרחים למצות את זכויותיהם במערכות מס הכנסה ומיסוי מקרקעין. הממצאים העידו על כך שהרשות שמצטיינת בגבייה (גביית המס עברה אשתקד, וגם השנה, את התחזיות), ואולם לא תמיד מדובר בגביית מס אמת. ומה קורה כשהאזרח משלם יותר מדי? הרשות לא טורחת לעדכן אותו על כך ו"שומרת" את הכסף בקופת המדינה.

גביית היתר נמצאה במספר תחומים, ובין היתר בקרב השכירים. המבקר מצא כי הרשות גבתה מס ביתר בהיקף כספי המוערך לאורך השנים בכמה מיליארדי שקלים מציבור השכירים שעבדו רק חלק משנת המס. נמצא כי ב-2012 לבדה עמד סכום זה על כ-563 מיליון שקל. את הסכום העודף שילמו כ-364 אלף שכירים, וסכום ההחזר הממוצע לעובד עומד על כ-1,550 שקל לשנת המס. סכום המס המשוער שנשאר בקופת הרשות לאורך השנים בנושא זה ולא הוחזר מוערך בכמה מיליארדי שקלים במצטבר, ולצורך קבלתו על ציבור השכירים להגיש דוחות להחזר המס ששולם ביתר.  

עוד נמצא כי הרשות גבתה מס ביתר בהיקף כספי המוערך לאורך השנים בכמה מאות מיליוני שקלים מציבור השכירים אשר עבדו אצל יותר ממעסיק אחד ולא ערכו תיאום מס.

על הרקע הזה הוקם ברשות המסים צוות לבחינת הדרכים לשיפור היכולת של הלקוחות למיצוי זכויותיהם. כחלק מפעילות הצוות החליט מנהל רשות המסים, משה אשר, לערוך פיילוט למשלוח מכתבים לאוכלוסיית שכירים, אשר קיימת סבירות גבוהה שהם זכאים להחזר מס. במסגרת המכתב יידעה הרשות את הנישומים כי ייתכן שהם זכאים להחזר, וכדאי כי יפנו לרשות המסים למצות את זכויותיהם.

רו"ח שלו התייחס לכך ואמר: "הוקם צוות ברשות המסים שהמליץ המלצות למנהל רשות המסים בעניין הזה, וכתוצאה מההמלצות נשלחו כ-1,700 מכתבים לנישומים, שעד היום אין להם היענות מאוד גדולה. הנושא הזה בטיפול. זו תחילת הדרך. בנוסף, יש אתר של רשות המסים שהוא אתר מאוד ידידותי, יש את חוזר 'דע את זכויותך' שמתפרסם מדי שנה". 

ח"כ לוי התייחס לכך ואמר כי נישומים לא עונים לרשות המסים כי הם מפחדים מהרשות. "פוחדים ממס הכנסה יותר מהמשטרה", אמר.

בהמשך לכך עלתה השאלה מדוע הרשות לא יוצרת מנגנון אוטומטי להשבת הכספים לציבור, אשר במסגרתו הוא תדאג לשלוח מכתב עם צ'ק בגובה ההחזר למי שצריך להחזיר לו כסף, בדיוק כמו שהיא יודעת לשלוח מכתבי דרישה ובקשה לפרטים לנישומים שצריכים להגיש דוחות.

על כך השיבה מירי סביון, סמנכ"לית בכירה לשומה וביקורת ברשות המסים, שלא השתתפה בפאנל אך נכחה בקהל, ואמרה: "יש לנו הרבה מאוד מקורות מידע, ואנחנו עושים כל שביכולתנו כדי להשתמש בהם גם במצבים שאדם שילם מס ביתר וגם כשהוא שילם מס בחסר. כיוון שעדיין חסר לנו מידע רב, אנחנו לא יכולים לערוך את הדוחות עבור כל אוכלוסיית המדינה".

עוד הוסיפה סביון: "מה שעשינו עד עכשיו זה משלוח המכתבים לאזרחים לנצל את זכויותיהם, וניסינו להשתמש בלשון הכי עדינה והכי ידידותית שיכולנו, ועדיין יש אנשים שהעדיפו לא לענות לנו, אולי כי נורא הפחדנו אותם, או כי יש להם מידע נוסף, ולא באמת מגיע להם את ההחזר. וכמו שאמר עופרי, יש גם את החוזר של 'דע את זכויותך' שאנחנו מפרסמים כל שנה, ומעבר לכך, עם כל זה שאולי אנחנו מפחידים - ואני שמחה שיש לנו כושר הרתעה - הייתי שמחה להראות את מכתבי התודה שפקידי השומה שלנו מקבלים מנישומים כל העת על רמת השירותיות והעזרה שהפקידים שלנו נותנים להם".