"ועדת פילבר שיגרה טיל ממוקד אל לב גופי החדשות המסחריים"

דירקטוריון חדשות 2 על המלצות ועדת פילבר: "פגיעה אנושה בחברת חדשות 2, בעצמאותה ובעצם קיומה" ■ "הוועדה מאפשרת לגופים חדשים לשלב שידורי חדשות בהשקעה נמוכה"

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

הערוצים המסחריים ממשיכים במתקפה חריפה נגד דוח ועדת פילבר שפורסם בשבוע שעבר והמליץ על שורה של צעדים שנועדו להרחיב את מספר הגופים הפועלים בשוק התקשורת. אחרי שבשבוע שעבר תקפו ערוצים 2 ו-10 בהודעה משותפת את המלצות הוועדה, כעת יוצאת הודעה מדירקטוריון חדשות 2 (שמורכב מנציגי הזכייניות קשת ורשת ומנציגי ציבור).

היום (ג') דנו בדירקטוריון בהמלצות, ובסיום הדיון פרסמו הודעה חריפה, שלפיה משמעות מסקנות הוועדה היא "פגיעה אנושה בחברת החדשות של ערוץ 2, בעצמאותה ובעצם קיומה".

בדירקטוריון ביקרו בין היתר את ההמלצות שמאפשרות לגופים חדשים לשלב שידורי חדשות בהשקעה נמוכה בהרבה מזו הנדרשת כיום, וטענו כי "קיצוץ זה יוביל לאובדן העצמאות של חברת החדשות, עד כדי סכנה מוחשית להמשך קיומה כגוף חדשות בלתי תלוי הנדרש למלא את תפקידו העיתונאי כפי שקורה כיום".

בדירקטוריון חדשות 2 גם הביעו דאגה מכך שהוועדה בראשות מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר לא התייחסה במסקנותיה ל"נתח השוק העצום של גופים דוגמת פייסבוק, גוגל וטוויטר. אי-לקיחתם בחשבון והטלת הגזירות על חברות החדשות הקיימות, פירושו הרעה עד כדי סיכון עצם קיומן של חברות חדשות עצמאיות". 

"ועדת פילבר שיגרה טיל ממוקד אל לב גופי החדשות המסחריים הקיימים, שפועלים בעצמאות עיתונאית מלאה וביושרה מקצועית", אמר אחד מהמשתתפים בישיבת הדירקטוריון. "כנראה שיש מי שחושש מהמשך קיומה של עיתונות חופשית, דמוקרטית ועצמאית בישראל, ומבקש להפוך אותה לתלויה בשלטון".

במרכז מסקנות ועדת פילבר - שמונתה בספטמבר 2015 כדי לגבש המלצות בנוגע להסדרת הרגולציה בשוק התקשורת - עומדת השאיפה להרחיב ולפתוח לתחרות את שוק התקשורת בישראל. זאת, באמצעות הכנסת שחקנים חדשים, הן לתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית, שנשלט על-ידי yes והוט; והן לתחום ערוצי הטלוויזיה המסחריים, שבו הגורמים הדומיננטיים הם זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת וכן ערוץ 10.

בערוצים 2 ו-10 זעמו לאחר פרסום המסקנות, בין היתר על כך שתביעותיהם בעניין הפלטפורמות הרב-ערוציות לא נענו, ועל כך שיותר להעביר את שידורי ערוצים 2 ו-10 דרך האינטרנט ללא עלות. זאת כשמנגד, לטענתם, yes והוט כמעט לא נפגעות, ובמקביל יוכלו לקום ערוצים חדשים שיתחרו בהם ללא דרישות רגולציה מהותיות, לפחות בשלב הראשון.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "החלטות ועדת פילבר בנוגע לחברות החדשות נועדו לצמצם את מעורבות המדינה בהן ולאפשר את הרחבת העצמאות וחופש העיתונות. בניגוד מוחלט להודעת חברת החדשות קבעה הוועדה, לראשונה לאחר 20 שנה, כי בעלי הערוץ ימנו בעצמם את העורך הראשי של החדשות מבלי מעורבות נציגים מטעם המדינה בדירקטוריון, ולמנכ"ל יהיה חופש פעולה גדול יותר בתכנון התקציב וניהול ההשקעות".