הרבעון השני מחזיר הצבע ללחיי החוסכים לטווח ארוך

על פי הערכות, שוק הגמל צפוי להציג ברבעון השני תשואה ממוצעת של כ-1%, כך שמתחילת השנה תוצג תשואה של כ-0.6% בממוצע ■ נראה שמדובר במציאות שתלווה את ציבור החוסכים גם בעתיד ■ מדריך קופת הגמל החדשה

רווח, תשואה/ קרדיט: שאטרסטוק
רווח, תשואה/ קרדיט: שאטרסטוק

מחצית השנה הראשונה ב-2016 צפויה להחזיר את הצבע לפניהם של החוסכים מהציבור הרחב, שכספי החיסכון לטווח ארוך שלהם מנוהלים אצל הגופים המוסדיים ועל-ידיהם, וגם לפניהם של מנהלי הגופים המוסדיים עצמם. זאת, הודות לתשואה חיובית ששוק הגמל צפוי להציג בסיכומו של הרבעון השני השנה.

על פי הערכות בשוק, קופות הגמל לתגמולים צפויות להציג בסיכומו של הרבעון השני ב-2016 תשואה מצרפית חיובית בסדר גודל של כ-1%, כך שמתחילת השנה מדובר על מחצית שנה לא חזקה במיוחד, אך עדיין חיובית - עם תשואה ממוצעת שתנוע סביב 0.6% עד 0.65%, כפי הנראה.

ברבעון הראשון השנה רשם שוק הגמל - שמייצג במידה רבה את שלל תחומי החיסכון לטווח ארוך במשק - תשואה ממוצעת של מינוס 0.4%, וזאת בהמשך למחצית שנה בעייתית גם כן, שסיימה את 2015, ושבה הציג שוק הגמל לתגמולים תשואה ממוצעת בשיעור של מינוס 0.3%.

עליות השערים בשוק האג"ח פעלו כגורם ממתן

הערכות אלה נסמכות על אומדנים של בית ההשקעות מיטב דש. מוקדם יותר השבוע פרסם בית ההשקעות את תחזית ביצועי קופות הגמל ליוני 2016, שאותה ערך אבי ברקוביץ, מנהל מערך אשראי במיטב דש גמל ופנסיה. ברקוביץ מעריך בסקירתו, כי "התשואה הנומינלית המשוקללת של קופות הגמל ביוני 2016 צפויה לעמוד על מינוס 0.3%, והבולטות מביניהן לשלילה הן אלו שהשקיעו רכיב גדול מנכסיהן בשוקי המניות בארץ ובחו"ל", וזאת "כתוצאה מירידות השערים שנרשמו בשוקי המניות בארץ ובחו"ל", לדבריו.

הוא פירט בהקשר זה, כי "ירידות השערים באפיק המנייתי בישראל, באירופה, בארה"ב (נאסד"ק) וביפן, פעלו כגורם שלילי לתשואות הקופות החודש. מנגד, עליות השערים בשוק האג"ח הממשלתי בישראל, השקלי והצמוד, ועליות השערים באג"ח הקונצרניות בישראל, פעלו כגורם ממתן. העליות בשוק האג"ח הממשלתיות בישראל נבעו מהנהירה לנכסים בטוחים בעקבות הברקזיט בבריטניה".

נוסף על כך, הוא מעריך, "התשואה הנומינלית של קופות הגמל הגדולות ביוני 2016 צפויה לנוע בין תשואה אפסית לבין תשואה שלילית של 0.6%", ו"תשואות קופות הגמל בתעשייה כולה ביוני 2016 צפויות לנוע בטווח מעט רחב יותר, שבין תשואה חיובית של 0.2% לבין תשואה שלילית של 0.8%".

תלות בשוק ההון

היכן זה ממצב את הגופים המנהלים ואת החוסכים, ביחס לתקופות קודמות? בעשור האחרון הפכו קבוצות הביטוח, ובמידה פחותה גם בתי ההשקעות, לגופים שתלויים ישירות בשוקי ההון. התוצאות של גופים אלה תלויות ישירות במה שהם מצליחים להשיג על תיקי ההשקעות האדירים שהם מנהלים. זאת, משום הגודל האדיר של נכסי הנוסטרו שהם מנהלים עבור עצמם וכדי לעמוד בהבטחותיהם למבוטחים, והן משום השפעת התשואות על היקפי נכסי העמיתים והמבוטחים שהם מנהלים, ודמי הניהול שהם גובים בגינם.

ואולם, ההשפעה המרכזית של התשואות הללו, מבחינת הציבור הרחב, היא דרך החשיבות האדירה של תוצאות ניהול ההשקעות של הגופים המוסדיים הגדולים במשק - קופות הגמל, קרנות הפנסיה ופוליסות החיסכון בביטוחי החיים שמנוהלות בשוקי ההון - על כספי החיסכון שלהם.

כך, המחצית הראשונה של 2016 בשוק הגמל, שאנו צפויים לראות שהושגה במהלכה תשואה ענפית ממוצעת של כ-0.6%, אולי טובה בהרבה ביחס לפסימיות שהופצה מתוצאות הרבעון הראשון השנה והמחצית השנייה אשתקד, אבל היא עדיין רחוקה מלהיות מחצית שנה טובה.

בדקנו את התשואות הממוצעות שעשה שוק הגמל לתגמולים בכל אחת מחצאי השנים ב-2014 וב-2015, ומבדיקה זו עלה כי 2016 כנראה שתהיה "לא משהו" עבור החוסכים, בראשייה השוואתית.

עד כמה "לא משהו"? נתוני אתר האינטרנט הגמל-נט, של משרד האוצר, מעלים כי במחצית השנה הראשונה של 2014 הציגו קופות הגמל לתגמולים תשואה נומינלית ברוטו ממוצעת של כ-3.5%. במחצית השנייה של אותה השנה כבר דובר על תשואה ענפית ממוצעת של כ-1.8%.

ב-2015 היו עדיין כמה חודשים טובים עבור החוסכים, כששוקי ההון המשיכו לטפס ולהניב תשואה חיובית למשקיעים בהם. כך, בחמשת החודשים הראשונים של 2015, התשואות בשוק החיסכון לטווח ארוך היו חיוביות, ושוק הגמל לתגמולים הציג תשואה נומינלית ברוטו ממוצעת של כ-4.8%.

הריביות האפסיות מיצו את עצמן

ואולם, ביוני אותה שנה החלה רכבת ההרים את השלב המפחיד שלה. שלב של ירידות ותהפוכות שרמזו, ואף יותר מכך, שהשנים הטובות בניהול ההשקעות המוסדיות עומדות בפני שינוי מהותי.

כך, בחודש יוני היו תשואות חלשות בשוקי ההון, ובסיומו קופות הגמל לתגמולים סיימו את המחצית הראשונה של 2015 עם תשואה ממוצעת חיובית של 2.4%. המחצית השנייה של 2015 כבר הייתה המשך ישיר של חודש יוני - והיא הסתיימה בתשואה שלילית של כ-0.3% בממוצע, כשהיו חודשים טובים והיו חודשים חלשים במיוחד.

מה זה אומר לעתיד? מנהלי ההשקעות המוסדיים שעמם אנו משוחחים לא מסתירים את דאגתם המיוחדת לגבי "מהיכן נביא את התשואה", כשהם מסתכלים על העתיד. מבחינתם, הריביות האפסיות מיצו את עצמן, והשפעתן על שוקי ההון - כפי שהיא באה לידי ביטוי בשנים האחרונות - לא תהיינה משמעותיות עוד.

מבחינת אותם מנהלי השקעות, ואנו שומעים זאת תדיר, השוק הסולידי מיצה את עצמו וגם שוקי המניות לא נושאים בחובם פוטנציאל לתשואות יוצאות דופן בעתיד, ולכן הם מעריכים שאנו, החוסכים, צריכים להתרגל לעולם ששואף לתשואות נומינליות ברוטו צנועות של אחוזים בודדים, אם בכלל, בחישוב שנתי, ולא שיעור חד-ספרתי גבוה או אפילו דו-ספרתי. המחצית הראשונה של 2016, ובטח הרבעון השני השנה, מספרים בדיוק את הסיפור הזה, והם בעצם מחזקים את שמנהלי ההשקעות המרכזיים של הציבור בישראל חוששים שיקרה כאן לעוד זמן ניכר.

התשואות בגמל עד כה 2016
 התשואות בגמל עד כה 2016