נבלם ניסיון ההשתלטות של יוסי ויליגר על החברה האם של ויליפוד

אסיפת בעלי המניות של חברת BSD (לשעבר אמבלייז) אישרה את מינויו מחדש לדירקטוריון של גרגורי גורטובוי, בעל השליטה בפירמידת החברות

צבי (מימין) ויוסי ויליגר / צילום: איל יצהר
צבי (מימין) ויוסי ויליגר / צילום: איל יצהר

אסיפת בעלי המניות של חברת BSD (לשעבר אמבלייז), המחזיקה במניות השליטה בחברת המזון ויליפוד, אישרה אתמול (ג') את מינויו מחדש לדירקטוריון של גרגורי גורטובוי, בעל השליטה בפירמידת החברות שבבסיסה ויליפוד. כמו כן אישרה האסיפה את מינויים של דירקטורים אחרים שהציעה החברה, ומנגד דחתה את מועמדיו של יוסי ויליגר, מייסד ויליפוד ובעל מניות ב-BSD.

באסיפה הצביעו 56.4% מבעלי המניות בעד בחירתו מחדש של גורטובוי לדירקטוריון BSD, בעוד ש-43.6% התנגדו לכך. הצעה אחרת שלא אושרה נוגעת למינוי איריס אבן-טוב כדירקטורית חיצונית, שהציעה החברה - הצעה זו זכתה לתמיכה של 12% בלבד. ההצעות למינוי הדירקטורים מטעמו של ויליגר - דיוויד דונין, קרן מרקוס, שמואל מסנברג, ויליגר עצמו וצבי אחיו - זכו לתמיכה של 40.7%-43.6%, ולהתנגדות של 56.4%-59.3%, כך שהן לא אושרו.

גורטובוי נשם אולי לרווחה כש"ניצל" מהדחה, על רקע החשדות החמורים נגדו בנוגע למשיכות כספים אסורות מהחברות שבשליטתו, ואולם האפשרות כי יאבד את השליטה בפירמידה עדיין קיימת. אתמול היה המועד האחרון שבו הייתה אמורה ישראל 18 - החברה הפרטית שבאמצעותה הוא שולט בפירמידה - להעביר סכום ראשון של 2 מיליון דולר במסגרת הסכם הפשרה שחתמה החברה עם הנושה, נפתלי שני. ההערכות הן שהסכום לא הועבר.

על-פי הסכם הפשרה, במקרה שישראל 18 לא תעמוד במועד התשלום הראשון, השליטה דה-פקטו בחברת BGI (החברה העליונה בפירמידה, שמעל BSD ו-וילפוד) תעבור לידי שני. ההערכות הן ששני לא ימהר לפעול כרגע, וימתין לראות האם סכום החוב כולו יועבר לידיו בתום 4.5 חודשים מחתימת ההסכם, כפי שסוכם בין הצדדים.

גורטובוי הפך לבעל השליטה בפירמידת החברות לפני כשנה כשרכש, תמורת סכום לא ידוע, את השליטה בחברת ישראל 18 מידי אלכסנדר גרנובסקי, שנקלע לקשיי נזילות. גורטובוי לקח על עצמו גם חובות של עשרות מיליוני שקלים שלקח גרנובסקי ממספר נושים ובהם שני, ממנו רכש בעבר את מניות אמבלייז - כיום BSD.

BSD מחזיקה ב-61.6% ממניות ויליפוד, שהיא הנכס היחיד של הפירמידה היום. לאחר כניסת גורטובוי לתמונה הוזזו האחים יוסי וצבי ויליגר, מייסדי ויליפוד, מניהול החברה שהקימו (ואשר את מניות השליטה בה מכרו ל-BSD תמורת מאות מיליוני שקלים). מאוחר יותר, נודע על חקירת רשות ניירות ערך נגד גורטובוי, במסגרתה נעצר לכמה ימים בחשדות לעבירות דיווח, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון.

אבי זמיר יפקח מטעם ביהמ"ש

האי ודאות בנוגע לגורלם של פיקדונות של BSD, בהיקף של עשרות מיליוני דולרים, גרמה לכך שהחברה לא הגישה דוחות בזמן, ולפיכך היא נמצאת כבר כחודשיים בהשעיה ממסחר בלונדון (ובמקביל, המסחר ב-BGI בת"א הושעה גם הוא).

לפני שהושעה המסחר במניה, התחיל יוסי ויליגר לרכוש מניות BSD בשוק, ודרש לכנס אסיפה ולמנות בה דירקטורים במקום הדירקטורים הקיימים. לגורטובוי לא הותר לצאת מהארץ להשתתף באסיפה, לאחר שבית המשפט המחוזי בת"א דחה ערר שהגיש על החלטה קודמת של בית משפט השלום, ולא ביטל את צו איסור היציאה מהארץ שהוצא לגורטובוי. השופט קבע כי "מדובר בחשדות משמעותיים ביותר ביחס לפעולות אסורות בסכומי עתק. עובדה זו, כשלעצמה, מקימה חשש לשיבוש הליכי החקירה באופן של הימלטות מאימת הדין".

עם זאת, בהתערבות בית המשפט בעקבות פנייה של צבי ויליגר, ובהסכמת שני הצדדים, נקבע שלדירקטוריון ימונה השופט בדימוס אבי זמיר, שיפקח מטעם ביהמ"ש ויגיש דוח מדי חודשיים. זמיר מונה כדי לשמור על זכויות בעלי מניות המיעוט בחברה ולוודא שהתנהלות הדירקטוריון נעשית באופן ראוי, חוקי וסביר מבלי לקפח אף צד. בנוסף הוסכם שכהונתו של גורטובוי תוגבל בשלב זה עד 15 בינואר 2017, והארכת כהונתו של דירקטור מטעמו, אלכסנדר אבדייב, לא הועלתה להצבעה.