נגב קרמיקה הולכת להתייעלות אגרסיבית שתכלול פיטורים

יקי ודמני מחליף את עמרי לוטן שהתייחס לעזיבתו את החברה: "קשורה אך ורק בחוסר הסכמה לגבי הדרך להגיע ליעדנו העיקרי - והוא החזרת החברה לרווחיות"

יקי ודמני / צילום: סיון פרג
יקי ודמני / צילום: סיון פרג

עמרי לוטן, מנכ"ל נגב קרמיקה, החברה הבת של אפריקה תעשיות-ס , מסיים את תפקידו לאחר שנה בלבד בתפקיד, וזאת על רקע חילוקי דעות עם מנכ"ל החברה האם, יקי ודמני, שישמש מעתה כמנכ"ל נגב במקומו של לוטן.

ככל הנראה, חילוקי הדעות בין השניים התעוררו בין היתר על רקע רצונו של ודמני להוציא לפועל תוכנית התייעלות אגרסיבית, שתכלול גם את צמצום מצבת כוח האדם ב נגב קרמיקה בכמה עשרות עובדים נוספים, והיו היום מי שטענו כי הפרידה מלוטן נעשתה בשל חוסר התאמתו להוציא אל הפועל תוכנית מסוג זה.

לאחר סיום תפקידם של כ-100 עובדים ב נגב קרמיקה בשנה האחרונה, עקב המשבר שאליו נקלעה בשנתיים האחרונות, מעסיקה כיום קבוצת אפריקה תעשיות כ-800 עובדים, והצמצומים העתידיים עלולים להסתכם ככל הנראה בעד 5% ממצבת כוח האדם הנוכחית של החברה.

אפריקה תעשיות עוסקת בייצור, בעיבוד ובשיווק מוצרי מתכת תחת החברה הבת פקר פלדה, וכן ביבוא ושיווק אריחי קרמיקה, ברזים ומוצרים לעיצוב הבית, תחת החברה הבת נגב קרמיקה . אפריקה תעשיות היא מקבוצת אפריקה ישראל של לב לבייב, שפנתה בשבועות האחרונים למחזיקי האג"ח שלה בניסיון לגבש הסדר חוב שני בחברה, בהיקף של כ-3.3 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח.

יקי ודמני, מנכ"ל אפריקה תעשיות, מסר היום כי "ברצוני להודות לעמרי לוטן על תרומתו לחברה ולאחר לו הצלחה מרובה בהמשך דרכו העסקית". לוטן עצמו כתב במכתב הפרידה שלו לעובדים כי החלטתו לעזוב את החברה "קשורה אך ורק בחוסר הסכמה לגבי הדרך להגיע ליעדנו העיקרי - והוא החזרת החברה לרווחיות".

לוטן הסביר במכתב, כי "על היעד - כולם מסכימים, אך על הדרך - לא. ומכאן, בכדי שניתן יהיה לנהל את החברה ואכן להביא אותה לחוף מבטחים - חשוב שנפעל בדרך אחת מוסכמת".

לפי לוטן, "מאז הגעתי לפני שנה (בדיוק) עברנו תהליך קשה ומורכב, שהצליח לשפר באופן משמעותי את מצב החברה. עדיין לא הגענו ליעד הרווחיות, אך בהחלט עשינו דרך מכובדת; דרך שכללה סגירת חנויות, שינוי המבנה הארגוני של החברה, הקטנת הנהלת החברה, פרידה מעובדים ומנהלים רבים - תוך כדי מאבק יומי בתזרים מזומנים שכל פעם נתקל במכה חדשה. התגברנו, ואף בטוח שהחברה תתגבר בהמשך, בזכות רוח הצוות וההירתמות של עובדי ומנהלי החברה, בזכות המותגים החזקים ובזכות גמישות ניהולית שהייתה נדרשת בכדי להוביל את הספינה הזו במים הסוערים".

טרם הצטרפותו ל נגב קרמיקה , לוטן (56) כיהן כמשנה למנכ"ל קבוצת אסם ונשיא חטיבת המזון המוכן בקבוצה, וכן כמנכ"ל חברת טבעול.
חודשים ספורים לאחר כניסתו של לוטן לתפקיד המנכ"ל אשתקד הודיעה אפריקה תעשיות על תוכנית התייעלות ב נגב קרמיקה , שבמסגרתה פעלה לאיחוד מערכי ניהול, סגירת חמישה סניפים לא רווחיים ופיטורי כמה עשרות עובדים. בסך הכול עזבו בשנה החולפת כ-100 מעובדיה. לוטן הסביר בעבר, כי "במצבה הנוכחי, נדרשת החברה לבצע תוכנית התייעלות גם במחיר של קבלת החלטות קשות. מטרת תוכנית התייעלות זו היא לחזק את החברה".

יקי ודמני מונה לתפקיד מנכ"ל אפריקה תעשיות לפני כארבעה חודשים, והוא צפוי ליהנות משכר בעלות שנתית בהיקף של 1.5 מיליון שקל. התגמולים של ודמני כוללים שכר חודשי של 80 אלף שקל, צמוד למדד, רכב בעלות של עד 260 אלף שקל והטבות נוספות. נוסף על כך, ודמני צפוי ליהנות ממענקים בהתאם להחלטות דירקטוריון, ובכפוף למדיניות התגמול של אפריקה תעשיות, וכן לקבל חבילת אופציות.

ודמני הוא גמלאי של משרד ראש הממשלה, ומקבל גמלה חודשית, וכן הוא מחזיק ב-50% מחברה פרטית השותפה במיזם עם חברת אינטרנט ליבוא רהיטים, שבה מועסק חתנו. ודמני כיהן כמנכ"ל חברת אלקטרה מוצרי צריכה מאז 2007 במשך כשבע שנים. טרם לכך מילא מספר תפקידים בכירים, בהם מנכ"ל טמפו וסמנכ"ל המכירות של עלית, אחרי שפרש משירות הביטחון הכללי.

הכאוס באפריקה תעשיות החל בחודש מארס 2015, אז הודיעה החברה על פיטוריו של המנכ"ל הקודם, אבי מוטולה. ימים ספורים לאחר מכן התברר כי תלונה של עובד החברה הובילה לבדיקה, שהעלתה אי-סדרים כספיים חמורים בדרך רישום ההכנסות, האשראי ללקוחות והמלאי ב נגב קרמיקה , שחייבו את החברה לערוך את דוחותיה מחדש, וחשפו אותה לתביעות ייצוגיות.

גילוי הרישומים הכוזבים הוביל גם לפיטורים של בכירים נוספים בחברה ולחקירתם של מוטולה ונוספים ברשות ני"ע באזהרה, בחשד לביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, שיבוש מהלכי משפט, מרמה והפרת אמונים, ועבירות מנהלים ודיווח בכוונה להטעות משקיעים.


מאז נחשפה הפרשה לראשונה, עם ההודעה על פיטורי מוטולה במהלך חודש מארס 2015, איבדה המניה כמחצית מערכה, והיא משקפת לחברה שווי של 220 מיליון שקל.

מאז ועד כה החברה טרם הצליחה להתאושש מהשלכות החשיפה. את הרבעון הראשון של 2016 סיכמה אפריקה תעשיות בהפסד של 16 מיליון שקל, אחרי הפסד שנתי של 159 מיליון שקל שהציגה בסיכום 2015, שהצטרף להפסד שנתי של 79 מיליון שקל שהציגה ב-2014. הונה העצמי התכווץ מאז תחילת המשבר ב-56% ל-142 מיליון שקל, ובדוחות הרבעון רואי החשבון שלה מפנים את תשומת לב המשקיעים לאי-ודאות בנוגע למימוש תוכניות ההנהלה לפירעון ההתחייבויות.

אחת הבעיות הגדולות שאיתן התמודדה נגב בשנים האחרונות נגעה לתכנון לקוי של הקמת מפעל הייצור החדש שלה בירוחם, שגרר גם עיכוב בהשלמת הפרויקט ועלויות כפולות מהצפוי. לפני כארבע שנים אישר דירקטוריון נגב השקעה של 140 מיליון שקל בהקמת המפעל, המיועד לייצור אריחים, ובפועל הקמתו הגיעה לכ-300 מיליון שקל, והתארכה הרבה מעבר לצפוי.

בדוחות האחרונים עדכנה אפריקה תעשיות כי הנהלת החברה הגיעה להסכמה עם ועד עובדי המפעל על הסכם קיבוצי חדש, שכחלק ממנו הוגדרה תוכנית פנסיה מוקדמת לכמה עובדים, ובגינה רשמה נגב הוצאה של כ-3 מיליון שקל.