סערה במרוץ להנהגת בריטניה: "אני מתאימה יותר כי יש לי ילדים"

אנדראה לידסום, שנאבקת על ראשות ממשלת בריטניה מול שרת הפנים תרזה מיי, טענה כי העובדה שיריבתה חשוכת ילדים פוגמת בהתאמתה ■ "להיות אם, משמעו שיש לך עניין אמיתי בעתיד המדינה שלנו"

תרזה מאי שרת החוץ של בריטניה / צילום: רויטרס
תרזה מאי שרת החוץ של בריטניה / צילום: רויטרס

אנדראה לידסום, אחת משתי המועמדות לראשות ממשלת בריטניה, עוררה היום (שבת) סערה, לאחר שטענה כי היא מתאימה יותר לתפקיד מיריבתה תרזה מיי חשוכת הילדים, מכיוון שהיא אם. "אני מרגישה שלהיות אם, משמעו שיש לך עניין אמיתי בעתיד המדינה שלנו, סיכון מוחשי", טענה לידסום בריאיון לעיתון "טיימס".

"אולי יש לה אחייניות, אחיינים, כל מיני אנשים", הוסיפה. "אבל לי יש ילדים שהולכים ללדת ילדים משלהם, והם יהיו חלק ממה שיקרה בעתיד באופן ישיר". לדבריה, בריאיון, "אני בטוחה שהיא תהיה ממש עצובה שאין לה ילדים, ואני לא רוצה שזה יהיה 'לאנדראה יש ילדים, לתרזה אין', כי אני חושבת שזה יהיה ממש נורא".

לידסום, שרת האנרגיה, לא הייתה מוכרת במיוחד בממלכה המאוחדת, עד שהפכה בחודשים האחרונים לאחד מהקולות הדומיננטיים ביותר של קמפיין היציאה מ האיחוד האירופי , והפכה למועמדת אפשרית להחלפתו של דייוויד קמרון כמנהיגת המפלגה השמרנית וראשת הממשלה. קמרון, שתמך בהישארות באיחוד, הכריז לאחר פרסום תוצאות משאל העם בסוף החודש שעבר כי יתפטר מתפקידו.

 

לאחר פרסום הריאיון, לידסום טענה כי הציטוטים המופיעים בו הם "ההפך הגמור ממה שאמרתי", ותיארה זאת "עיתונות ביבים". לדבריה, היא פנתה לעיתון ודרשה כי "שום דבר שאמרתי לא ישמש על מנת לטעון כי העובדה שלתרזה מיי אין ילדים יש השפעה כלשהי על הבחירות להנהגה". כתבת "טיימס" רייצ'ל סילבסטר הגנה על מאמרה, שכותרתו - בדף הראשי של העיתון - הייתה "לידסום: 'להיות אימא נותן לי יתרון על פני מיי'", וטענה כי "בהלם" מתגובתה של שרת האנרגיה.

מיי, שרת הפנים שנחשבת למועמדת המובילה במרוץ, טרם הגיבה לסערה. עם זאת, היא פרסמה הודעה בחשבון הטוויטר שלה, שבו ציינה כי הכריזה אתמול על "קמפיין נקי", וקראה ליריבתה לחתום עמה על התחייבות לקמפיין בחירות חיובי. זאת, על מנת להבטיח כי הקמפיין, להגדרתה, "נשאר בגבול הדיון הפוליטי המקובל".

בשבוע שעבר, התייחסה מיי בריאיון לעיתון "מייל און סאנדיי" לתחושות שהיא ובעלה פיליפ הרגישו לאחר שהבינו כי לא יהיו מסוגלים להביא ילדים לעולם. "כמובן ששנינו הושפענו מכך", סיפרה. "אני רואה חברים שיש להם כבר ילדים גדולים, אבל אנחנו מקבלים את היד שהגורל חילק לנו".

רות דייווידסון, מנהיגת הזרוע הסקוטית של המפלגה השמרנית שהכריזה על תמיכתה במיי, הגיבה לדברים, וטענה בהודעה שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה: "אין לי ילדים. יש לי אחיינים ואחייניות. אני מאמינה שיש לי - כמו לכל אחד אחר - עניין ממשי לחלוטין בעתיד המדינה". המחוקק אלן דנקן, גם הוא תומך במיי, קרא לדבריה של לידסום "שפלים", ואילו חברת המפלגה אנטואנט סנדבך טענה כי שרת האנרגיה הפגינה "כושר שיפוט לקוי".

מיי ולידסום נבחרו על ידי המחוקקים של המפלגה השמרנית מתוך רשימה מקורית של חמישה מועמדים. מיי זכתה ב-199 קולות, ואילו 84 מחוקקים תמכו בלידסום. ב-9 בספטמבר יבחרו 150 אלף חברי המפלגה את המנהיגה החדשה מבין השתיים. הסערה האחרונה מצטרפת לביקורת על מנהיגותה של לידסום, אולם פני מורדונט, השרה לענייני הכוחות המזוינים שהביעה בה תמיכה, הגנה עליה. "היא דיברה על מה שמספק לה מוטיבציה באופן אישי", טענה מורדונט בריאיון לרדיו BBC. "זה ניסיון להכפיש את שמה, על ידי עיתון שהכריז על תמיכתו במועמדת השנייה".