לאומי שוקי הון: "נושא העלאת הריבית בארה"ב 'על השולחן'"

לאומי שוקי הון מגיב לדוח התעסוקה החיובי שפורסם בסוף השבוע בארה"ב ■ מעריך כי הרעה בנתוני כלכלת ישראל יכולה להביא את בנק ישראל לחשיבה על אפיקי הרחבה נוספים ■ עמוד כלכלת ישראל

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס
בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

"דוח התעסוקה בארה"ב עלה על הציפיות המוקדמות ועמד בניגוד גמור לדוח התעסוקה הגרוע של החודש שעבר. התנודתיות הגבוהה של נתוני הדוחות צפויים לגרום לפד לקחת עוד זמן לפני שיחליט על הצעד הבא שלו. המשך זרימת נתונים חיוביים יחסית לארה"ב עדיין מותיר את נושא העלאת הריבית בארה"ב 'על השולחן'", כך נפתחת היום (א') הסקירה השבועית מטעם לאומי שוקי הון.

בלאומי שוקי הון מוסיפים כי מפרוטוקול החלטת הריבית האחרונה של הפד (מאמצע חודש יוני) עולה כי ראשי הפד הביעו חשש מהחלטה של בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי. עם זאת, בתחומים רבים, כלכלת ארה"ב, עצמאית, ולכן פחות פגיעה.

תשואות האג"ח הממשלתיות במדינות המפותחות (כולל ארה"ב) רשמו השבוע רמות שפל חדשות בכל הקשור לטווחים הארוכים. בישראל לעומת זאת התשואות הארוכות עדין לא מצויות ברמות השפל.

בלאומי מציינים עוד כי מתחילת השנה ניכרת מגמה של החזרת כספים מחו"ל על ידי משקיעים מוסדיים, בניגוד לשנים האחרונות. מגמה זו מצטרפת לתנאי הרקע התומכים בחוזקתו של השקל.

"השקל נסחר ביציבות מול סל המטבעות בשנה האחרונה. על רקע מצבם הטוב של חשבונות החוץ של ישראל ולמרות פעילותו של בנק ישראל בשוק המט"ח. בנק ישראל נותר מחויב להתערבות בשוק המט"ח בהיקפים גדולים על מנת לנסות ולבלום תיסוף של השקל.

"הרעה בנתוני כלכלת ישראל יכולה להביא את בנק ישראל לחשיבה על אפיקי הרחבה נוספים, לא בהכרח בדרך של הורדת ריבית, אלא באמצעים של הרחבה כמותית", מעריכים כלכלני הבנק.