אורן קובי ובכירי אדמה נעצרו, חשד לגניבת 20 מ' ש'

במקביל למעצרים פשטו החוקרים על בתיהם של החשודים, ביצעו חיפושים ואספו מסמכים וחומרי מחשב ■ המטרה: חקירת הנסיבות בהן קרסה החברה בראשות אורן קובי

אורן קובי / צילום: שלומי יוסף
אורן קובי / צילום: שלומי יוסף

פרשת קריסתה של חברת "אדמה" עוברת למסלול הפלילי. חוקרי מפלג ההונאה במשטרת מחוז תל-אביב, יחד עם חוקרי מחלקת חקירות מס הכנסה חיפה ברשות המסים, עצרו הבוקר (ב') בכירים בחברה ועיכבו אחרים, לצורך חקירת נסיבות הקריסה והחשד כי בכירי החברה מעלו בכספי לקוחותיה, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. במקביל, פשטו החוקרים על בתיהם של החשודים, ביצעו חיפושים ואספו מסמכים וחומרי מחשב.

מרשות המסים ומפלג ההונאה נמסר כי "במהלך החודשיים האחרונים התנהלה במפלג הונאה תל-אביב, בשיתוף עם חקירות מס הכנסה חיפה והצפון, חקירה סמויה בחשד לעבירות של גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף, עבירות על חוקי מס הכנסה והלבנת הון כנגד חברה העוסקת במכירה ותיווך נדל"ן על עובדיה ומנהליה". הודעת הרשות מתייחסת לחברת "אדמה", אף שהרשות נמנעה מלציין זאת מפורשות.

עוד נכתב בהודעה כי "על-פי החשד נגנבו מהלקוחות מעל 20 מיליון שקל, אשר הועברו לחשבונו של בעל החברה ושימשו אותו לצרכיו הפרטיים. היום בוצעו חיפושים במשרדי החברה ובבתי החשודים. כרגע נעצר לחקירה בעל החברה, וצפויים מעצרים נוספים", נכתב בהודעה.

בעל המניות היחידי בחברת "אדמה" הוא, כידוע, אורן קובי, אולם בשלב זה שמות העצורים אסורים לפרסום על-פי חוק. 

 

הדירות של אורן קובי
 הדירות של אורן קובי

פרשת "אדמה" התפוצצה ברעש גדול לפני כ-3 חודשים, במסגרת סדרת כתבות ב"גלובס", במסגרתם פורסמו טענות של לקוחות החברה כנגד קובי. לקוחות רבים טענו כי העבירו כספים לידי קובי לרכישת קרקעות חקלאיות מ"אדמה", אך משלא קיבלו את הקרקעות או שביקשו לבטל את החוזים לאור מצגים מטעים שהוצגו להם, סירבו קובי ואנשיו להשיב להם את הכספים, והם נותרו ללא קרקע וללא כסף.

במהרה הוגשו גם בקשות פירוק נגד החברה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב. במקביל, הגישה החברה בקשה להקפאת ההליכים, ובהמשך הוגשה בקשת פשיטת-רגל נגד קובי.

בשלב זה, החברה, כמו גם שורה של חברות אחרות בשליטת קובי, נמצאות במצב של פירוק זמני, ואורן קובי עצמו בדרך לפשיטת-רגל, בסטטוס של כינוס נכסים זמני.

הדירות של אורן קובי

כפי שנחשף ב"גלובס", זמן קצר לאחר שהתפוצצה הפרשה, פתחו ברשות המסים בבדיקה במישור האזרחי של תשלומי מס השבח של חברת "אדמה", תוך בדיקת טענות שעלו, ולפיהן החברה לא שילמה את מלוא המס המתחייב בעסקאות שביצעה.

הבדיקה נפתחה לאחר שברשות נחשפו לפרסומים השונים בנוגע לבעיות שהתעוררו בחברה, התנהלות הבעלים וכן טענות של רוכשים ועובדים בחברה, מהן עלה כי החברה לא עמדה בהתחייבויותיה בנוגע לתשלומי המס.

הבדיקה, כאמור, נפתחה במישור האזרחי במשרדי מיסוי מקרקעין בחדרה, אך מהר מאוד התעורר חשד למעשי מירמה או העלמת מס מכוונת, והחקירה הועברה למחלקת החקירות הפלילית במס הכנסה חיפה.

במקביל, לפני מספר שבועות הגיש מחלק ההונאה במשטרת מחוז תל-אביב בקשה להצטרף לתיק "אדמה" ולעיין במסמכיו. זאת לאחר שכמה מקורבנות אורן קובי הגישו תלונה למשטרה, וכן לאחר שהוגש לבית המשפט הדוח החמור שהגיש המנהל המיוחד שמונה לחברת "אדמה", עו"ד חגי אולמן ממשרד יהודה רוה ושות'.

אורן קובי עצמו הגיב לטענות בבית המשפט, ולמעשה הודה כבר, באמצעות עורכי דינו ורואי החשבון שלו ממשרד שטיינמץ-עמינח, כי שלח יד בכ-20 מיליון שקל מתוך כספי הלקוחות, שנועדו לפי ההסכמים בין החברה ללקוחותיה, להיות מופקדים בחשבונות נאמנות אצל עורכי הדין של החברה.

אם לשפוט לפי דבריו של קובי בבית המשפט, נדמה כי הוא מתכנן "להפיל את התיק" על רואי החשבון ועורכי הדין שיעצו לו, בטענה כי סבר, לפי הייעוץ שהוענק לו, כי מעשיו מותרים. 

אורן קובי קובי ואנשיו מרוקנים את המשרדים/ צילום: מתוך מצלמת האבטחה במשרדי חברת אדמה
 אורן קובי קובי ואנשיו מרוקנים את המשרדים/ צילום: מתוך מצלמת האבטחה במשרדי חברת אדמה

המעילה לכאורה בכספי הלקוחות השתקפה מן הדוחות הכספיים של החברה לשנת 2015. בחודש מארס האחרון חתמו רואי החשבון של "אדמה" על הדוחות הכספיים של החברה, בה הוצגה כחברה רווחית בעלת יתרות מזומנים ותזרים חיובי לשנת 2015. ואולם, בהמשך התגלה לרואי החשבון כי בדוח סווגו כ-20 מיליון שקל מכספי הרוכשים שנועדו לחשבונות הנאמנות, כרווחים באופן שגוי. זאת, על בסיס חשבוניות שהציג להם קובי.

כפי שנחשף ב"גלובס" לפני כחודשיים, הדוח הכספי לשנת 2015 הוגש מחדש על-ידי רואי החשבון, כאשר נמחקו 20 מיליון השקלים שנטל קובי מחשבונות הנאמנות של הלקוחות משורת הרווח, ובהתאם לשינוי, נרשמה לחברה הערת "עסק חי".

גם בדברים שאמרו קובי ומייצגיו בבית המשפט, לפיהם קובי לא מכחיש שקיבל לידיו (לפקודת "אדמה") צ'קים שנועדו לחשבונות הנאמנות, יש כדי לבסס לכאורה חשד נגד קובי.

בדוח הראשוני שהגיש המפרק אולמן לבית המשפט, הוא תקף בחריפות את התנהלותו של קובי, וכתב בין היתר: "נדמה כי אף הנייר מסמיק נוכח השימוש הציני שנעשה בכספי רוכשי הקרקעות, כאשר בעודם מנסים לברר היכן מופקדים כספיהם, ומתי ימשיכו הליכי המכר בעניינם, אורן קובי שוטט בטיולים ראוותניים בחו"ל, יצא למסעות רכישה של מטלטלין ומקרקעין עד שלעתים נדמה כי אין גבול לבושה... ניתן להצביע, כבר עתה לאחר מספר ימים של חקירה, על סכומי כסף עצומים של 35 מיליון שקל לפחות אותם נטל אורן מהחברה שלא כדין".

אולמן מתייחס בין היתר ל"חגיגה" שערך קובי בכספי קורבנות עוקץ הקרקעות של "אדמה" - בנוסף לנטילת הכספים מחשבונות הנאמנות, קובי היטיב גם "לחלוב" את החברה והחברות הקשורות לצרכיו, במסגרת מסע רכישות שכלל רכישת נדל"ן, מכוניות פאר (לעצמו), ביגוד יוקרתי, שעונים, טיסות לחו"ל, שתי מכוניות שנרכשו עבור אמו של קובי, חברות שניתנו ב"מתנה" לחברו של קובי (לא לפני שחברת "אדמה" העבירה להם 2 מיליון שקלים בנסיבות שעוד יתבררו) ועוד מיליונים רבים שהוצאו מקופת החברה.

הפרטים עולים מן הדוחות הכספיים של החברה ומן הכרטסות של החברה, ונדמה כי יהיה קשה לקובי להכחיש אותם בחדר החקירה. 

עורך דין חגי אולמן / צילום: איל יצהר
 עורך דין חגי אולמן / צילום: איל יצהר

שיטת "אדמה"

כיצד פותו מאות לקוחות להפקיד כספים בידי קובי? שיטת "אדמה" פעלה כך: הלקוחות הובלו לפגישה במשרדי החברה המפוארים, הוצפו במצגים כוזבים לכאורה (בין היתר כי הם רוכשים "זכות" לדירה, שעה שהוצעה להם קרקע חקלאית שאין ודאות לגבי הפשרתה), הופעלו עליהם לחצים כבדים כדי שיחתמו, בו-ביום, על הסכמים ויעבירו כספים באופן מיידי לחשבונות החברה, לפני שיספיקו לקרוא את ההסכמים ולהבין את מהותם.

"מבין עשרות רבות של לקוחות ועסקאות שנבחנו על-ידנו, לא נמצאה ולו עסקה אחת, בה הרוכשים יוצגו על-ידי עורך דין מטעמם", ציין עו"ד אולמן בדוח שהגיש. "הרוכשים זכו לקבל 'ברושור' של משרד עורך הדין שיטפל בעסקה, משרדים ראויים ביותר, בשורה הראשונה של משרדי עורכי הדין בתחום הנדל"ן, ומשכך, כך הוצג, אין כל צורך בייצוג נוסף".

אולמן פירט, בין היתר, כי "שיטת העבודה שבין החברה לבין משרדי עורכי הדין שייצגו אותה, הייתה כזו שהמשרדים הונחו לקיים פגישות חתימת הסכמים, על-פי הצורך, מהרגע להרגע. הפגישות נקבעו בדרך של שליחת הודעה על פרטי המתקשרים והנתונים לעסקה (גוש, חלקה, מחיר)".

הרוכשים, מתאר עו"ד אולמן, הובלו במונית או ברכב השרד של אורן קובי למשרדי עורכי הדין השונים, שם חתמו על הסכמי שיווק, נאמנות וייפוי-כוח. בחלק ניכר מן המקרים, לעתים בנוכחות עורכי הדין (כך על-פי עדויות שונות שהגיעו לידי "גלובס"), נמסרו הצ'קים לפקודת החברה ולא לחשבונות הנאמנות, וזאת בניגוד להסכמים.

עו"ד אולמן כתב: "ברוב-רובן של העסקאות הרוכשים שילמו את כל התשלום, בצ'ק פתוח, עוד קודם לחתימת הסכם השיווק או במעמד חתימת הסכם השיווק, צ'ק שנמסר לנציג החברה ששהה במעמד החתימה... דומה כי מרבית הרוכשים כלל לא הבינו כי בשלב זה אין בידם כלל ועיקר הסכם רכישה, ואין בידם כל בטוחה בנסיבות בהן כל התמורה הקבועה בהסכם כבר שולמה על-ידם".

ממסמכים שונים בתיק, כמו גם מן הדוח של אולמן, עולה כי בעוד שהוצג ללקוחות, בין היתר במסמכים כתובים, כי עמלת החברה בעסקאות עמדה על עשרות אלפי שקלים - "העמלה הייתה בפועל בסך של אלפי אחוזים יותר מכך" - והגיעה לסכומים של מאות אלפי שקלים לכל לקוח.

"מסכת עובדתית זו", כתב עו"ד אולמן, "סופה בכך שעשרות של לקוחות נורמטיביים מצויים כיום כשידם על ראשם, ללא כל חוזה רכישה, כאשר אין להם דבר למעט הסכם שיווק עם החברה, ואשר כל כספם שולם מזמן ובמזומן לחשבונות החברה. רוכשים אחרים זכו לחתום (באמצעות החברה כנאמן) על הסכם עם מוכר מקרקעין, אך התמורה למוכר לא שולמה במלואה, וכספים בנאמנות אין".

לאן זרמו אותם כספי רוכשים? לדברי אולמן, התשובה לכך ברורה. "סך של עשרות מיליוני שקלים זרמו במעלה הדרך לכיסו של אורן קובי, ללא כל זכות בדין, וללא שקיים רווח ראוי לחלוקה ובזרם הולך ומתגבר ככל שרבו עסקאות השיווק".

עורכי הדין קובי גולדמן ואורי גולדמן ממשרד גולדמן ושות', המייצגים את אחד העצורים הבכירים בפרשה, מסרו כי "למרשנו אין מעורבות במעשים המתוארים או אחריות כלשהי לגביהם, כולם או מקצתם, והדברים יתבהרו בהמשך".