איילת שקד: "הטאבו יהפוך מקוון, יחסוך 30% מהתורים"

משרד המשפטים סיים מהלך שיאפשר רישום הערות אזהרה באינטרנט ויחסוך את ההכרח לגשת ללשכות הטאבו ■ המהלך החל כפיילוט בבאר-שבע ובהמשך יתממש ביתר חלקי הארץ

משרדי הטאבו בתל אביב / צילום: תמר מצפי
משרדי הטאבו בתל אביב / צילום: תמר מצפי

"סוף-סוף הטאבו עובר משנות ה-90 למאה ה-21" - כך פתחה הבוקר (ב') שרת המשפטים איילת שקד את מסיבת העיתונאים שקיים משרד המשפטים תחת הכותרת "מהפכה בטאבו".

במסגרת המהלך, בין היתר ניתן יהיה בקרוב לרשום הערות אזהרה בטאבו באינטרנט, כך שאזרחים ועורכי דין של רוכשי דירות לא ייאלצו עוד לגשת ללשכות רישום המקרקעין (טאבו) כדי לרשום את הערות האזהרה. כרגע ההליך יהיה פתוח רק לעורכי דין, ובהמשך הוא ייפתח גם לאזרחים.

"כשנכנסתי לתפקיד, היעד הברור היה הפחתת ביורוקרטיה וטיוב הביורוקרטיה באמצעות מעבר לעבודה מקוונת", אמרה שקד.

השרה התייחסה גם לחשש מפני הונאות וזיופים של רישום נכסים על שם בעלים. "החשש מרישום נכסים באינטרנט הוא מובן, ובמשרד המשפטים חששו מזיופים", אמרה שקד, "אבל כמו שהכסף שלנו נמצא בבנק, ואנחנו עושים איתו פעולות אינטרנטיות, אפשר לעשות את זה גם בטאבו".

עוד הסבירה השרה כי קל בהרבה לזייף מסמך ידני מאשר אינטרנטי, ולמעשה מדובר במהלך מאובטח יותר; וכי בוחן העסקאות עדיין בודק את כל מסמכי העסקה עד לרישום ההערה. לדבריה, שיתוף-הפעולה עם גורמי האכיפה התהדק בעקבות המהלך.

אחד הסממנים שמאפיינים את הזינוק בביקושים לדירות בעשור האחרון היה זינוק במספר הערות האזהרה שנרשמו. "בעשור האחרון נרשם גידול של יותר מ-220% ברישום הערות האזהרה", אמרה שקד.

מחלקה ייעודית לפרצלציה

המהלך של משרד המשפטים כבר יצא לדרך בפיילוט בבאר-שבע. "עורכי הדין מהדרום יכולים להיכנס לאתר משרד המשפטים ולבצע רישום הערת אזהרה דרך המחשב", אמרה שקד, וציינה כי הבחירה להתחיל את המהלך בבאר-שבע היא חלק מיעד הממשלה לחזק את הפריפריה.

"הפיילוט בבאר-שבע יסתיים ב-1 בספטמבר, ובהמשך המהלך יהפוך לארצי, מאחר ששליש מהפעולות שמתבצעות בטאבו הוא רישום הערות אזהרה, והמהלך יחסוך 30% מהתורים בלשכות הטאבו ברחבי הארץ", הוסיפה שקד. "אנחנו מתחייבים שרישום ההערות יתבצע בתוך 24 שעות, שזה השלב החשוב כי במימוש העסקה, כי אז משתחררים הכספים, ואני מקווה שעד סוף 2017 כ-60% מהשירותים יהיו מקוונים, והתורים בטאבו יהיו נחלת העבר. אם נצמצם את משך הזמן של פעולות הערות אזהרה, נפנה את אותם בוחני עסקאות לעסוק בדברים אחרים".

אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים, הוסיפה: "אנחנו לא מפחדים מסיכונים, הגענו למאה ה-21. עורך דין באילת לא צריך יותר לנסוע קילומטרים ארוכים עד באר-שבע כדי לרשום הערת אזהרה, ואם אתה גר בתל-אביב וקנית דירה בקריית שמונה, לא תצטרך לנסוע לשם לטאבו, תוכל לעשות את זה בתל-אביב".

לדברי שלומי הייזלר, מנהל אגף רישום והסדר מקרקעין במשרד המשפטים, בנוסף מוקמת מחלקה ייעודית גם לפרצלציות, במטרה לפשט תהליכים ביורוקרטיים שעיכבו שחרור של שיווקי קרקעות עד כה, וזאת בשיתוף עם רשות מקרקעי ישראל.

הפעולות העיקריות בלשכות הרישום
 הפעולות העיקריות בלשכות הרישום