סיבוב שני לרבקה ברוקס בניוז קורפ: מה תהיה האסטרטגיה שלה?

לאחר זיכויה בפרשת הפריצה לטלפון ולאחר ששבה לעמוד בראש פעילויות קבוצת העיתונות, נחשפת האסטרטגיה של ברוקס עם רכישת תחנת הרדיו Talksport ב-220 מיליון ליש"ט

רבקה ברוקס / צילום: רויטרס
רבקה ברוקס / צילום: רויטרס

בימים אלה שומרת רבקה ברוקס על פרופיל נמוך. שנתיים לאחר זיכויה מכל סעיפי האישום בשערוריית פריצת הטלפון, ו-10 חודשים לאחר ששבה לעמוד בראש פעילויות העיתונות הבריטית של ניוז קורפ - נמנעת בת-חסותו של רופרט מרדוק מהשתתפות באירועים פוליטיים וחברתיים שבהם נהגה להשתתף דרך קבע בעבר.

"היא שומרת על פרופיל נמוך מאז שהיא חזרה", אומר מקור בניוז קורפ. "היא מעדיפה לבצע שינויים בעסק. אחרי שזוכים לפרסום שכזה, החיים הנורמליים הופכים למאוד אטרקטיביים".

אולם בשבוע שעבר חוללה ברוקס את הסנסציה הגדולה ביותר מאז חזרה לעבודה בספטמבר, באמצעות עסקה שבמסגרתה רכשה ניוז קורפ את הבעלות על רדיו Talksport בעסקה של 220 מיליון ליש"ט. עסקה זו בוצעה לאחר רכישת Unruly, סטארט-אפ העוסק בפרסום דיגיטלי, תמורת 114 מיליון ליש"ט בסתיו שעבר, 10 ימים לאחר שברוקס שבה.

אף שמדובר בסכומים קטנים עבור חברת מדיה עולמית ששווי השוק שלה עולה על 6 מיליארד דולר, שתי הרכישות מוכיחות שברוקס מחפשת מקורות הכנסה חדשים כדי לקזז את הירידה בהכנסות מהעיתונות המודפסת.

ב-4 השנים שחלפו מהתפטרותה של ברוקס ב-2011 - בעקבות הפריצה השנויה במחלוקת למכשיר הטלפון של מילי דאולר - לבין שיבתה ב-2015, התכווצו הכנסות ניוז קורפ בבריטניה ובאירלנד מ-1.3 מיליארד ליש"ט ל-1.1 מיליארד ליש"ט. חברות עיתונים אחרות סבלו מירידות דומות, מכיוון שההכנסה מהתחום הדיגיטלי הצומח לא קיזזה את הירידה בהכנסות העיתונות המודפסת המסורתית.

בהנהגת ברוקס נוקטת ניוז קורפ גישה דו-מסלולית לעסקי העיתונות. בפלח היוקרתי של השוק, מפגינים ה"טיימס" וה"סנדיי טיימס" מחויבות למדיניות חומת התשלום כלפי המנויים הדיגיטליים - מודל שפותח במהלך כהונתה הראשונה של ברוקס כמנכ"לית.

במקביל, בפלח העממי של השוק, חדל ה"סאן" ממאמציו לגבות תשלום בגין תכניו המקוונים, וכעת הוא מנסה להשתמש בשם המותג בתחומים עסקיים אחרים. השנה ישיק ה"סאן" שירות הימורים מקוון בשם Sun Bets. רכישת Talksport מספקת פלטפורמה נוספת לקידום ה"סאן" בקרב קהל חובבי הספורט.

מבקריה של ברוקס תוהים אם היא האדם הנכון להבראת הביצועים והמוניטין של עסק שנפגע משערוריית הפריצה ומסגירת "ניוז אוף דה וורלד". כריס בריאנט, חבר פרלמנט מטעם מפלגת העבודה, אמר כי באמצעות שכירתה המחודשת של ברוקס, "זקר מרדוק אצבע משולשת בפני הציבור הבריטי ובפניהם של אלפי האנשים שמכשירי הטלפון שלהם נפרצו".

מינויו של טוני גלהאר, לשעבר עורך ה"דיילי טלגרף", לעורך ה"סאן" במקביל לשיבתה של ברוקס אשתקד, שיקמה חלק מהנועזות והשובבות שתרמו להיווצרות תהילתו של העיתון בשנות ה-80 וה-90. תמיכת ה"סאן" בברקזיט, שעליה הכריז העיתון במאמר מערכת בעמוד הראשון תחת הכותרת "BeLeave in Britain", הוכיחה את יכולתו המופלאה של העיתון לשקף את הלך-הרוח הלאומי.

"מותגים דועכים ותעשייה דועכת יכולים להיות סביבת עבודה מדכאת", אומר מקייב. "ברוקס מפיחה גאווה בעסק שמסיבות מובנות איבד את גאוותו בשנים האחרונות".