בקרוב במרכז: להירשם מהר להגרלות דירות

כמה אנשים הוציאו עד היום תעודות זכאות שמקנה אפשרות להשתתף בהגרלות לדירות המוזלות? ולמה כדאי לכל זוג נשוי או לרווקים שעומדים בקריטריונים להוציא בזמן הקרוב תעודה כזו?

נדל"ן, מחיר למשתכן / צילום: שאטרסטוק, הדמיה סלע בינוי
נדל"ן, מחיר למשתכן / צילום: שאטרסטוק, הדמיה סלע בינוי

תוכנית מחיר למשתכן החדשה של שר האוצר משה כחלון מתקדמת ועד כה נמכרו לקבלנים ויזמים מגרשים לבניית כ-16.5 אלף יחידות דיור מוזלות. מדובר במספר לא מבוטל, אומנם רחוק מההבטחות, אבל המכרזים ממשיכים לצאת ולהיסגר.

את הדירות המוזלות במסגרת מחיר למשתכן יכולים לרכוש בשלב זה רק מחוסרי דירה, שלא הייתה בבעלותם דירה בשש השנים האחרונות ושעומדים בקריטריונים בודדים לגבי גיל ומצב משפחתי.

מאז החלה תוכנית מחיר למשתכן לפעול, שואלים עצמם כולם שאלה אחת מהותית - כמה מחוסרי דירה יש באמת בישראל. עם השנים השתנו ההערכות שמנסות לאמוד את מספר יחידות הדיור בחסרות בענף הנדל"ן. יש מי שסבור שמדובר במאות אלפים, יש מי שסבור שהמספר הנכון יותר סובב סביב כמאה אלף, יש המדברים על עשרות ויש גם מי שטוען שהמחסור קטן בהרבה.

המחסור בנתונים אמינים בענף הנדל"ן למגורים בישראל, בצירוף אי היכולת של המדינה לדעת כמה דירות להשכרה קיימות בשוק כמו גן מה ההיקף האמיתי של הבנייה הבלתי חוקית מוביל למצב בו קובעי המדיניות פועלים על סמך מידע חלקי בלבד.

דוגמא לכך היא הביקוש למחיר למשתכן. בתחילת הדרך ההנחה הייתה שככל שהמכרזים יתקדמו, היקף מוציאי תעודות הזכאות יזנק. בתוכנית העבודה של משרד הבינוי והשיכון למשל דיברו על היקף של למעלה ממאתיים אלף זכאים. אבל, כשבוחנים את מספרי תעודות הזכאות שהוצאו עד כה, מדובר במספרים אחרים לגמרי.

כך, על פי נתוני משרד הבינוי והשיכון ומטה הדיור באוצר, עד כה מספר מוציאי תעודות הזכאות עומד על... נו? מנחשים? על קצת יותר מארבעים אלף איש בלבד. נכון, זה לא מעט, אבל זה רחוק מאוד מאותם מאתיים אלף עליהם דובר בהתחלה.

האם אלו כל הזכאים? הרי אם כן, כמות המכרזים שנסגרו עד כה כבר מספקת מענה לחלק ניכר. אבל זהו, שלא. או שלא בטוח. כאמור, נתונים אמינים על הענף אין. והמספר היחסית נמוך של זכאים שהגיש בקשה לתעודת זכאות עד כה יכול לנבוע ממספר סיבות.

קודם כל, יכול להיות שחלק מהזכאים לא מודעים לכך שהם זכאים. התוכנית אומנם רצה כבר חודשים אבל קמפיין ממשלתי על התוכנית לא היה. הביקורת על התוכנית עשויה גם היא לגרום לאנשים לא לגשת ובנוסף, העובדה שחלק גדול מהמכרזים פורסם בפריפריה גם הוא מהווה מחסום נוסף.

מצד שני, הנתונים כן מעידים על עלייה במספר מוציאי תעודות הזכאות. לדוגמא, בתקופה של קרוב לחודשיים, בין אמצע מאי לכמעט אמצע יולי 2016, גדל שיעור מוציאי תעודות הזכאות בקצת יותר מ-40%. במקביל, רק לאחרונה נפתחה האפשרות להוציא תעודת זכאות באינטרנט, מה שעשוי לעודד אחרים לעשות זאת.

אז, לשאלה הגדולה של כמה זכאים באמת יש, עוד אין תשובה. מכרזים גדולים שטרם נפתחו להגרלות כמו בהרצליה למשל עשויים להגדיל את מספר מוציאי תעודות הזכאות באופן משמעותי. אך את זה הראה רק בהמשך. בינתיים, אנחנו יכולים רק להמשיך ולעקוב ולהמשיך להזכיר לכל זוג נשוי שאין בבעלותו דירה או רווקים ורווקות מעל גיל 35 שכדאי להוציא תעודת זכאות. מה אכפת לכם? המדינה נותנת מתנה, נסו להשתתף בהגרלה, מקסימום תזכו ותוותרו.