איך אל-על תשמור על המעמד המוביל והתחרותי שלה בנתב"ג?

איך החברה מתכננת גם לשמור על נתח השוק ועל השיפור במדדים התפעוליים, ובדרך למתן את השפעות מחיר הדלק הסילוני

מטוס אל על / צילום: תמר מצפי
מטוס אל על / צילום: תמר מצפי

המגמות החיוביות בענף התעופה בעולם משקפות ברמה המאקרו כלכלית את צמיחת הכלכלה העולמית, את הגידול בעושר והנגשת המידע בין אזורים גיאוגרפיים רחוקים. ברמה המיקרו כלכלית, המגמות נתמכות בפתיחת קווי תעופה בין מדינות ואזורים, לצד עיבוי ציי מטוסים ושיפור איכות המטוסים והטיסות. התוצאה היא גידול עקבי בתנועת הנוסעים הבינלאומית בנמלי התעופה. ב-2015 נרשם גידול של 6.5% בתנועת הנוסעים בטיסות - השיעור הגבוה מאז 2010. על פי תחזיות של גורמים מקצועיים בענף העולמי, הגידול צפוי להימשך, ובקצבים מהירים.

המגמות העולמיות לא פסחו על ענף התעופה המקומי. הסטטיסטיקה מציגה עלייה בתנועת הנוסעים הכוללת בנמל התעופה הבינלאומי בן גוריון, הנובעת בעיקר מהתיירות היוצאת של ישראלים לחו"ל, ופחות מעלייה במספר התיירים הנכנסים. על פי הלמ"ס, בשנת 2015 מספר הטסים בנתב"ג הסתכם ב-7.95 מיליון לעומת 7.25 מיליון נוסעים בשנת 2014. עם זאת, בעוד שתנועת הנוסעים היוצאת מישראל לחו"ל צומחת בקצב מרשים, 15.2% ב-2015 ו-10.7% בשנת 2014, הרי שתנועת הנוסעים לתוך ישראל מדשדשת בשנים האחרונות.

הסיבות שהביאו למיתון בסעיף זה הן: המצב הגיאו-פוליטי והביטחוני בישראל, ה"דה-לגיטימציה" וגילויי האנטישמיות במדינות אירופה כלפי ישראל, מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014, היחסים המתוחים עם טורקיה ואזהרות המסע של המטה ללוחמה בטרור בישראל.

החברה בעלת היקף הפעילות הגדול ביותר בנתב"ג היא כמובן אל על . זו נוסדה עם קום המדינה כחברה ממשלתית, ומשמשת כחברת התעופה הלאומית של ישראל. בשנת 2004 הופרטה והשליטה בה עברה לחברת ההחזקות "כנפיים". מדינת ישראל מחזיקה ב"מניית זהב" באל על, המאפשרת קביעת מדיניות והתערבות בנושאים מגוונים בהתאם לצרכי מדינת ישראל וממשלתה. כיום אל על מרכזת את רוב הפעילות בטיסות סדירות בנתב"ג, בד-בבד עם מתן שירותים נוספים כגון: הטסת מטוסי מטען, אספקת מזון, שירותי ביטחון, ניהול סוכנויות נסיעות בחו"ל, ועוד.

כמובילת היקף הפעילות בנתב"ג, הפעילה אל על בשנת 2015 טיסות סדירות לכ-34 יעדים ישירים ב-25 מדינות, בתדירות שבועית ממוצעת של 268 טיסות. עיקר התחרות שלה היא מול כ-50 חברות תעופה זרות המפעילות טיסות סדירות, ועוד 50 חברות זרות המפעילות טיסות שכר.

אשתקד דיווחה אל על על גידול במספר קטעי הנוסע (מספר המושבים שנוצל הנותן את היקף קטעי הטיסות של החברה) ל-4.94 מיליון, לעומת 4.56 מיליון קטעי נוסע ב-2014. אבל למרות גידול אבסולוטי, נתח השוק של החברה שמר על יציבות בשנתיים האחרונות: הנתון המעודד מבחינת אל על הוא שההיקף הגבוה ביותר של קטעי נוסע בנתב"ג משויך לאזור אירופה ובאזור זה הציגה אל על עלייה בנתח השוק.

תוכנית הצטיידות ב-15 מטוסי דרימליינר

התחרות לאל על היא בעיקר על רקע הסכם "השמים הפתוחים" מ-2013 בנוגע להסדרי התעופה עם האיחוד האירופי, שמאפשר פתיחת קווי תעופה חדשים והגדלת תדירות של הקווים הישנים בין ישראל למדינות האיחוד. למרות האתגר לשמור על נתח השוק, בחינת המדדים התפעוליים של אל על מצביעה על שיפור מתמיד: החברה מגדילה בעקביות את ה-ASK (היצע המושבים המוטס) ושומרת על יציבות יחסית ב-L.F (שיעור התפוסה). גם ביחס לחברות מתחרות בעולם, הנתונים התפעוליים של אל על טובים מהממוצע.

על מנת לשמר את מעמדה התחרותי בנתב"ג, פועלת החברה בעקביות להוספת יעדים, הגדלת קווי תעופה קיימים וכניסה לפלח הטיסות המוזלות (מותג "UP"). אבל הגורם שעשוי להכריע לטובתה הוא, להערכתנו, הוצאה לפועל של תוכנית ההצטיידות השאפתנית ביותר שלה: הסכם לרכישת 15 מטוסים חדשים מדגם "דרימליינר" מחברת בואינג האמריקאית. הצערת הצי הישן של המטוסים רחבי הגוף תשפר את מיצובה של החברה ותתרום לחיסכון בצריכת הדלק הסילוני. מימוש החוזה מצד אל על תלוי בראש ובראשונה בהשגת מימון מגורמים פיננסיים בחו"ל.

ענף התעופה העולמי מתאפיין בתקופות קיצוניות של שפל וגאות. התלות של חברות התעופה במחירי הדלק הסילוני, הקורלטיביים למחירי הנפט, יוצרת פערים תהומיים ברווח שמציגות החברות על פני השנים. לכן גם התוצאות הכספיות של אל על פני ציר הזמן נעות בין הפסדים כבדים לרווח של עשרות מיליוני דולרים. ההשפעה העיקרית היא כמובן מצד מחירי הדלק הסילוני/הנפט. ב-2015 המחיר הממוצע של דלק סילוני ירד במעל 40%, מה שתרם לחיסכון בהוצאות ההפעלה של אל על ולזינוק ברווח הנקי. החברה נהנית גם ממגן מס, לאור הכרה מצד רשויות המס בהוצאות פחת מואץ.

במבט קדימה, אנו סבורים כי מחירי הנפט ימשיכו להוות סמן לתוצאות הכספיות של אל על. מהלכים עסקיים חיוביים מצד החברה, צפויים להערכתנו למתן השפעות שליליות.

הכותבים הם כלכלן ראשי ומנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה באקסלנס נשואה ומנהל יחידת המניות במחלקת המחקר בקבוצה. הנתונים מבוססים על דיווחים פומביים של החברה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה