הכלכלה האמריקאית מתאוששות במתינות - אין אינפלציה

ספר הבז' לחודשים מאי ויוני מתפרסם הערב, ובפד מציינים כי השפעת ההאטה הכלכלית העולמית ניכרת בביצועי הכלכלה האמריקאית ■ היקף ההשקעות של העסקים בארה"ב עדיין נמוך

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

ספר הבז', הסוקר את התפתחות הכלכלה האמריקאית, מתפרסם הערב (ד') וממנו עולה כי הצמיחה בארה"ב עדיין נמוכה, הלחצים האינפלציוניים כמעט ולא קיימים ומעל הכל היקף ההשקעות בכלכלה המקומית, הגדולה בעולם, עדיין נמוך. בפדרל ריזרב אומרים הערב כי השפעת ההאטה הכלכלית העולמית ניכרת בביצועי הכלכלה האמריקאית.

למרות ששוק העבודה האמריקאי מצביע על שיפור ניכר עדיין רואים קיפאון בשכר ולהוציא 3 מחוזות, השכר במרבית ארה"ב נותר כמעט ללא שינוי. יש לציין כי שלנתון זה יש משמעות גדולה בשל העובדה שצמיחה הכלכלה האמריקאית מוטת צריכה, וכל עוד השכר נמוך או לא עולה בשל ביקושים לכוח-אדם מיומן, הרי שלא ניתן להגדיל את הצריכה באמצעות עליית שכר אלא באמצעים אחרים (כמו אשראי), ולא בטוח שבפד רואים בעלייה נוספת בהיקף האשראי הצרכני דבר טוב.

יש לציין כי באוויר מרחפת שאלת העלאת ריבית בעיקר לאחר פרסום דוח התעסוקה האחרון אולם סקירה מלאה ומקיפה עוד בטרם רואים את השפעות הברקזיט על העולם מגבירות את החשש בארה"ב מפני העלאת ריבית. 

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי, העריך הערב כי העלאת ריבית בארה"ב עשויה להיות מוקדמת הרבה יותר מכפי שחוזים השווקים.