ההפיכה שכשלה בטורקיה: אלפי חיילים נעצרו, שופטים הודחו

(עדכון) - דיווחים: תומכי הנשיא ארדואן ביצעו לינץ' בחיילים שהשתתפו בניסיון ההפיכה ■ הערב התחדשו הטיסות מטורקיה לישראל ■ מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי: "העניינים בטורקיה נרגעו"

turkey / רויטרס
turkey / רויטרס

(עדכון) כוחות הביטחון של טורקיה השלימו את המבצע נגד מתכנני ההפיכה הצבאית במטה הכללי של הצבא באנקרה - כך דווח היום (שבת) ברשת CNN בשפה הטורקית. במהלך הלילה חלקים מהצבא ניסו לבצע הפיכה צבאית באמצעות טנקים ומסוקים, אך הובסו בידי תומכי הממשלה והנשיא רג'פ טייפ ארדואן, שקרא לאזרחים לצאת לרחובות ולעצור את המרד.

מניין ההרוגים בעימותים בניסיון ההפיכה עומד על 265 - כך אמר הערב ראש הממשלה, בינאלי יילדרים. לדבריו, 1,440 בני אדם נוספים נפצעו. לפחות 2,839 חיילים וקצינים בכירים נעצרו מאז החל המרד אתמול בשעות הערב, כשקושרי הקשר התפרסו בשתי הערים הגדולות במדינה והכריזו על משטר צבאי.

כלי התקשורת הזרים (בעיקר האמריקאים שמחזיקים נציגויות משמעותיות בבירה הטורקית) צוטטו מוקדם יותר היום, כי מתבצע לינץ' בחיילים שהשתתפו בניסיון ההפיכה, בידי תומכיו של הנשיא ארדואן.

 

ארדואן הבטיח לנקוט יד קשה נגד האחראים להפיכה נגדו, שהתרחשה בזמן ששהה בחופשה. לטענתו, הם ניסו לחסל אותו כשמלון שבו שהה במרמריס הופצץ עם תחילת האירועים. היום כבר הודחו 2,745 שופטים כחלק מצעדי המשטר לטהר את מי שהם מגדירים תומכי הקשר. צווי מעצר הוצאו גם ל-140 שופטים מבית המשפט העליון.

הנשיא מאשים את יריבו פתהוללה גולן בתכנון ההפיכה, אך המטיף הגולה בארצות הברית מכחיש זאת. אנקרה דורשת את הסגרתו ובוושינגטון מדגישים כי עליה להציג ראיות למעורבותו באירועים האלימים.

בסיס אינקירליק נסגר

הטיסות מטורקיה לישראל התחדשו הערב. הטיסה הראשונה יצאה מאיסטנבול בסמוך לשעה 19:00, וטיסה נוספת יצאה הערב מאנטליה. טיסות נוספות ייצאו מחר.

היום סגרו רשויות הצבא הטורקיות את המתחם האווירי סביב הבסיס האווירי אינצ'רליק, אתר שבו מאפשרים הטורקים לארה"ב שימוש בפעילותה האווירית נגד דאע"ש בסוריה ובעיראק. גורם צבאי בארה"ב מסר כי הדבר גרם להפסקת המתקפות האוויריות של ארה"ב ממיקום זה. גורמים בכירים בממשל הטורקי הודיעו לארה"ב כי המתחם נסגר עד שניתן יהיה לוודא כי כל המרכיבים של חיל האוויר הטורקי נמצאים בידי כוחות פרו-ממשלתיים.

הערב אמר דובר הפנטגון פיטר קוק כי בכירים אמריקאים וטורקים עובדים יחד כדי לחדש את הפעילות בבסיס חיל האוויר באינצ'רליק "בהקדם האפשרי".

במהלך היום (שבת) נחת ביוון מסוק טורקי עם שמונה חיילים טורקים, שביקשו מקלט מדיני, כך הודיעה ממשלת יוון. בתגובה להודעה הודיע שר החוץ הטורקי בטוויטר כי "טורקיה ביקשה את כניעתם המיידית של שמונה חיילים אכזריים שנמלטו ליוון במסוק". מאוחר יותר הוא צייץ כי יוון הסכימה להחזיר את "הבוגדים" בהקדם האפשרי.   

תמיכה בעולם בארדואן

טורקיה היא אחד המעוזים המשמעותיים של ברית נאט"ו ולכן מצבה של המדינה מעורר חששות כבדים לגורל בסיסי נאט"ו על ציודם הכבד והמשמעותי ולא פחות על גורל החיילים. בשלב זה לא ברור אם ברית נאט"ו הייתה מעורבת בסיכול ניסיון המרד אך ראשי העולם החופשי, לרבות נשיא ארה"ב, ברק אובמה, וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הביעו תמיכה בממשלו של ארדואן.

מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי אמר היום: "אנו ניצבים לצד ממשלת טורקיה, וכי להבנת הממשל בארה"ב "העניינים רגועים כעת, הסדר הושב על כנו".   

ברקע הדברים יש לציין את חששות העולם מהידרדרות טורקיה למלחמת אזרחים בסגנון סוריה שתכניס את העולם החופשי ובעיקר אירופה לאנדרלומסיה ולכן ראשי העולם מעדיפים את ארדואן על פני כאוס דוגמת סוריה ולוב.

ראש ממשלת טורקיה, בינאלי יילדרים, הודיע בנאום טלוויזיוני על מספרי ההרוגים והפצועים, וכי נעצרו 2839 אנשי צבא הקשורים לניסיון הפיכה. יילדרים שיבח את אזרחי טורקיה על שסיכנו את חייהם ביציאה לרחובות למען הדמוקרטיה, וכינה את מעשיהם הירואיים. הוא קרא לאזרחים למלא את הכיכרות בדגלים הערב.

בנוגע לאלה שנטלו חלק בהתקוממות אמר יילדרים, כי הם האים מדרגים שונים בצבא, ושחלקם קצינים "בדרגות גבוהות".