חנ"ל ונפטא חיפושים ימוזגו לתוך ישראמקו

צוף ומימון ממזגים את שותפויות החיפושים שבשליטתם כדי להציף ערך ■ מחיקתן של חנ"ל ונפטא חיפושים מהמסחר צפויה להמשיך את מגמת ירידת מספר החברות הנסחרות בבורסה

חיים צוף/ צילום: רוני שיצר
חיים צוף/ צילום: רוני שיצר

חברת נפטא , המרכזת את עסקי הנפט והגז של קבוצת יואל-ישראמוק, שבשליטת חיים צוף וקובי מימון, מקדמת מהלך למיזוג שותפויות החיפושים שבשליטתה. במסגרת זו היא מעוניינת למזג את השותפויות חנ"ל ים המלח ונפטא חיפושים לתוך השותפות ישראמקו , המחזיקה 29% מהזכויות במאגר הגז תמר.

ניירות הערך של החברות המעורבות רשמו היום עליות חדות שעמדו בשעות הצהריים על כ-13% ביחידות ההשתתפות של חנ"ל ונפטא חיפושים, ועל כ-7% במניות חברת נפטא, שמשכו את מדד הנפט והגז לקפיצה של כ-3%. יחידות ההשתתפות של ישראמקו עלו ב-2% ומניות יואל ואקויטל עלו בכ-4%-3%.

במסגרת מיזוגן המתוכנן, יימחקו יחידות ההשתתפות של חנ"ל ונפטא חיפושים ובתמורה יקבלו המחזיקים בהן יחידות השתתפות של ישראמקו בהיקף השווה לכמות היחידות בהן מחזיקות השתיים, כאשר מהחזקה זו נגזר כיום שוויין בבורסה (חנ"ל מחזיקה בכ-11% מיחידות ההשתתפות של ישראמקו ונפטא חיפושים בכ-7% מיחידות מישראמקו).

נפטא חיפושים נסחרת כיום בשווי שוק של כ-660 מיליון שקל, חנ"ל בשווי של כ-900 מיליון שקל ואילו ישראמקו, לאחרי שחיקה של כ-10% בערכה בשנה האחרונה, נסחרת בשווי של 8.7 מיליארד שקל. חברת נפטא, המרכזת את עסקי החיפושים של קבוצת יואל-ישראמקו, נסחרת בשווי של כ-2.1 מיליארד שקל.

בעדכון שפרסמה נפטא אמש בנושא, מסבירה החברה כי "הנכס העיקרי כיום, הן של חנ"ל והן של נפטא חיפושים, הינו החזקה ביחידות ההשתתפות של ישראמקו ואין להן פעילות מהותית נוספת שעשויה להצדיק את המשך קיומן כשותפויות נפט ציבוריות נפרדות". עוד ציינו בנפטא כי "המיזוג המוצע עשוי לייעל את ניהול נכסי הנפט של הקבוצה, להביא לחיסכון בעלויות הניהול ולתת מענה למצב הנוכחי, בו ערכן המלא של יחידות ישראמקו אינו משתקף בשווי השוק של חנ"ל ונפטא חיפושים".

לפי נפטא, "יחידות ההשתתפות של חנ"ל ונפטא חיפושים נסחרות בדיסקאונט משמעותי לעומת מחיר השוק של יחידות ישראמקו, בין היתר, עקב הסחירות הנמוכה המאפיינת את יחידות ההשתתפות של חנ"ל ונפטא חיפושים".

בנוסף ליחידות השתתפות של ישראמקו, מחזיקות חנ"ל ונפטא חיפושים בתביעה לקבלת תגמול על (נמצא בהליך בוררות מול שותפות החיפושים דור גז), זכות השתתפות של 10% במאגר "שמשון" - נכס ימי הממוקם מערבית לחופי אשקלון, ומזומנים ושווי מזומנים.

בדרך לצמצום שכבות בפירמידה

דירקטוריון נפטא הסמיך את הנהלת החברה, בראשות ערן סער המנכ"ל וחיים צוף היו"ר, להציג את מתווה המיזוג בפני הפורומים הרלוונטיים, לבחון את היבטיו "ולהציג בהקדם בפני הדירקטוריון את המסקנות וההמלצות בנושא זה". מחיקתן של חנ"ל ונפטא חיפושים מהמסחר צפויה להמשיך את מגמת ירידת מספר החברות הנסחרות בבורסה, הנרשמת בשנים האחרונות מסיבות שונות.

בלי קשר למיזוג הנוכחי, שמטרתו איחוד מטות וצמצום עלויות, בעתיד תידרש הקבוצה של צוף ומימון, הפועלת בתחומי החיפושים והנדל"ן, לצמצם את שכבות הפעילות שלה וזאת כדי לעמוד בדרישות חוק הריכוזיות לצמצום שכבות בפירמידות שליטה. כיום בראש הפירמידה עומדת חברת אקויטל, שבאמצעות שותפות יואל מחזיקה בנפטא המרכזת את פעילות חיפושי הגז והנפט שלה.

יואל, הנסחרת בשווי של 2.8 מיליארד שקל, מחזיקה גם בפעילות נדל"ן מניב עצומה באמצעות השליטה בחברת איירפורט סיטי (שווי שוק של 4.4 מיליארד שקל), יזמית ובעלת פארק העסקים הענק "איירפורט סיטי" הסמוך לנתב"ג, ואשר לתוכה מוזגה בשנה שעברה החברה הבת נצבא, העוסקת בייזום, פיתוח, תפעול והשכרת נדל"ן מניב וכן בבנייה למגורים. נצבא עדיין נסחרת בבורסה, באמצעות שתי סדרות אג"ח בהיקף של כ-1.4 מיליארד שקל, הנסחרות בתשואות של כ-1%.

יואל ישראמקו
 יואל ישראמקו