ניכה חשבוניות פיקטיביות במיליונים - ונשלח ל-20 חודשי מאסר

עטא אלסייד, מנהל החברות "ביג ביטחון" ו"פרופיל אבטחה ואחזקה", ישלם גם קנס בסך 150 אלף שקל ■ השופט: "קיימת מגמה של החמרה בענישה על עבירות מס"

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

כ-7 שנים לאחר שהוגש נגדו כתב אישום בגין עבירות מס וניכוי חשבוניות פיקטיביות, מנהל חברות אבטחה נשלח ל-20 חודשי מאסר בפועל

בית משפט השלום בבאר-שבע גזר 20 חודשי מאסר בפועל, 18 חודשי מאסר על-תנאי וקנס כספי בסך 150,000 שקל על מנהלן של שתי חברות אבטחה, שהורשע בעבירות של ניכוי חשבוניות פיקטיביות בהיקף מיליוני שקלים ומסירת דוחות כוזבים למע"מ.

הנאשם, מנהל החברות "ביג ביטחון" ו"פרופיל אבטחה ואחזקה", עטא אלסייד (48) מהכפר אל סייד, הורשע ב-39 עבירות של ניכוי מס שלא כדין ו-28 עבירות של הגשת דוחות כוזבים לרשות המסים, לאחר שניכה בין השנים 2005-2008 תשומות שלא כדין בהיקף של כ-2.2 מיליון שקל, באמצעות 39 חשבוניות מס פיקטיביות, שהיקף העסקאות בהן עמד על למעלה מ-16 מיליון שקל.

מדובר בהרשעות במסגרת שני כתבי אישום שונים. העבירות בוצעו בין השנים 2005 ל-2008, כאשר בחודש מאי 2007 העתיק אלסייד את פעילותו מחברת "ביג ביטחון" לחברת "פרופיל אבטחה ואחזקה" והמשיך בביצוע העבירות. אלסייד המשיך בביצוע עבירות גם בזמן בו נחקר מספר פעמים על התיק הראשון בעניינה של חברת "ביג ביטחון". 

"מגמה של החמרה בענישה"

השופט ג'ורג' אמוראי ציין בגזר הדין כי "העבירות בוצעו באופן מתמשך, שיטתי ובהיקף כספי גבוה, כאשר הנאשם הוא הגורם הבלעדי לביצוען... נהיר כי מעשים אלה לא בוצעו באופן אקראי או כמעידה חד-פעמית, אלא לאחר תכנון, מחשבה ובכוונה להתחמק מתשלום מס. העבירות בוצעו ללא מורא, גם לאחר שנחקר הנאשם בתיק הראשון, בשנת 2007 ובשנת 2008, במספר רב של מועדים שונים, בפער זמנים בין חקירה לחקירה". 

עוד ציין השופט כי "מדיניות הענישה בעבירות של שימוש בחשבוניות כוזבות היא ממשית ומרתיעה, בדמות מאסר בפועל בנוסף לקנס משמעותי, אשר נועד לפגוע בכדאיות הכלכלית של ביצוע העבירות, וזאת גם כאשר הנאשם נעדר עבר פלילי.

"קיימת מגמה של החמרה, כאשר משך התקופה משתנה בהתאם לפרמטרים של משך תקופת ביצוע העבירות, מספר החשבוניות, סכום המס הגלום, מספר הדוחות, סוגיית הסרת המחדלים, מידת התכנון, מידת התחכום, שיטות הפעולה, מספר העוסקים ביצוע עבירות נלוות, עבר פלילי, נסיבות אישיות וכיוצא באלה".

בנסיבות אלה קבע השופט כי מתחם הענישה ההולם את העבירות בתיק נע בין 20 ל-40 חודשי מאסר, בנוסף לקנס, אך בהתחשב בכך שהנאשם נעדר עבר פלילי ובעיקר חלוף הזמן מאז הוגש נגדו כתב האישום - 7 שנים כאמור - הוא הציב את העונש בתחתית טווח הענישה.