המגזר העסקי מדווח על שיפור השירות במשרדי הממשלה

כך עולה מנתוני מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר ■ מזכירות בתי המשפט צוינה כגוף הממשלתי הנוח ביותר לעסקים, לאחר שברוב המדדים הקודמים צוינה כמעניקת השירות הגרוע ביותר

סניף של משרד הפנים / צילום: תמר מצפי
סניף של משרד הפנים / צילום: תמר מצפי

במחצית הראשונה של 2016 חלה עלייה בשביעות הרצון של המגזר העסקי מההתנהלות של משרדים וגופים ממשלתיים - תוך הקלה יחסית בביורוקרטיה: מנתוני מדד הביורוקרטיה שעושה זה כ-8 שנים איגוד לשכות המסחר, עולה כי לראשונה קיבלו משרדי הממשלה את הציון הכללי הממוצע הגבוה ביותר - 6.92 - מכ-1,140 אנשי עסקים שהשתתפו בסקר טלפוני שעשתה חברת SQ. הציון הכללי הממוצע שקיבלו משרדי הממשלה והגופים שנסקרו בסקר שנעשה בסוף 2015 היה 6.79.

מתוצאות הסקר עולה כי במחצית הראשונה של השנה חל מהפך. מזכירות בתי המשפט צוינה כגוף הממשלתי הנוח ביותר לעסקים וקיבלה את הציון הגבוה ביותר, 7.40, לאחר שברוב המדדים הקודמים צוינה כגוף שמעניק את השירות הגרוע ביותר למגזר העסקי ומעיק עליו בביורוקרטיה ובסחבת, ודורגה במקומות הנמוכים ביותר במדד.

מהפך נוסף שעולה מהמדד למחצית הראשונה של השנה, מתייחס למשרד התחבורה שברוב המדדים הקודמים קיבל ציון גבוה ביחס לשאר משרדי הממשלה וב-2015 גם צוין כמשרד ממשלתי שהוא הנוח ביותר לעסקים. במדד העדכני שהתפרסם היום (ג') דורג משרד התחבורה במקום האחרון, עם הציון 6.56, ובעלי עסקים התלוננו על משך הזמן שארך הטיפול בענייניהם ועל היעדר זמינות מספקת של נציגי שירות.

במסגרת המדד התבקשו אנשי העסקים לדרג את הגופים הממשלתיים הרלוונטיים למגזר העסקי לפי מידת הזמינות של נציגי המוסד; משך הזמן לטיפול בפנייה; היחס האישי של נציג המשרד, הרמה המקצועית ואיכות הפתרונות המוצעים להם. הגופים הממשלתיים המדורגים במדד העדכני מהמקום הראשון ועד האחרון הם מזכירות בתי המשפט; משרד הכלכלה; המוסד לביטוח לאומי; משרד הפנים; משרד האוצר ורשות המסים; משרד הבריאות ומשרד התחבורה.

"ההישג חייב להישמר וגם להישבר", אמר בהתייחס לנתונים המעודדים יחסית של המדד נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין. "הביורוקרטיה היא נגע שצמצומו חייב להיות יעד עיקרי של שרי הממשלה, זו החובה הבסיסית של המדינה לציבור תושביה שכן הנגע הזה עולה לה מיליארדים רבים. מרבית משרדי הממשלה מציגים שיפור באיכות השירות לעסקים - אך רמת השירות ממשיכה להיות רחוקה מזו שהמגזר העסקי רגיל לתת. העבודה מול משרדי הממשלה ממשיכה לפגוע בעסקים ולעכב את צמיחתם".

עסקים וביורוקרטיה
 עסקים וביורוקרטיה