האוצר מוריד את תחזית הצמיחה ומציג הורדת המסים המתוכננות

האוצר הוריד את תחזית הצמיחה במשק ל-2.5% ב-2016, לעומת 2.8% התחזית המקורית ■ בישיבה אצל רה"מ הוצגה הרפורמה במס הכנסה ועקרונות התוכנית הכלכלית

משה כחלון/ צילום: לע"מ
משה כחלון/ צילום: לע"מ

בעקבות הורדת תחזיות הצמיחה במשק לשנת 2016 מוריד היום (ג') גם האוצר את תחזית הצמיחה ל-2.5% בלבד לעומת 2.8% התחזית המקורית. בכך מצטרף האוצר לשורת גופים שכבר הכריזו על הורדת תחזית הצמיחה ובהם בנק הפועלים (2.2%) ובנק ישראל (2.4%). עדכון התחזית כלפי מטה נובע מירידה חדה בייצוא הסחורות והשרותים.

תחזית הצמיחה המעודכנת הוצגה היום לראש הממשלה, בנימין נתניהו על-ידי הכלכלן הראשי באוצר, יואל נווה, במסגרת ישיבה רבת משתתפים שעסקה בתקציב המדינה הקרוב. במסגרת זו הוצגה גם הרפורמה להפחתת מס הכנסה. 

במרכז המהלך שמקדם האוצר ניצבת תוכנית הפחתת מסים למשכורות הביניים: מי שמרוויח 6,000 שקל יקבל עוד כ-30 שקל לנטו. מי שמרוויח עד 10,000 שקל יזכה לתוספת של 65 שקל, ואלה שמשתכרים עד 15 אלף שקל יקבלו עוד כ-155 שקל לכל היותר. מקבלי שכר של עד 20 אלף שקל יהיו זכאים לתוספת של 89 שקל - זו התוספת המקסימלית.

יש לציין כי רוב האנשים בפועל יקבלו פחות בשל נקודות זיכוי שונות וחישובים מסובכים ופרטניים, כלומר מדובר בסכומי ברוטו. התוכנית כוללת גם העלאת מסים לבעלי משכורות גבוהות: עד היום מי שהרוויח יותר מ-67 אלף שקל שילם מס מיוחד נוסף של 2%, וכעת הסף יורד - מי שירוויח יותר מ-53 אלף שקל ישלם 3% יותר.

 

גם מס החברות מתוכנן לרדת באחוז שלם ב-2017 ובאחוז נוסף ב-2018. הכלכלן הראשי באוצר, יואל נווה, אמר כי הפגיעה בהכנסות המדינה ממסים כתוצאה מיישום התוכנית מוערכת ב-2.8 מיליארד שקל בשנה. 

ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס הפועלת למען עצמאיים ובעלי עסקים קטנים ובינוניים בכנסת ומול רשויות המס, אמר: "אנו תומכים בשר האוצר משה כחלון, שרואה את התמונה הכוללת ומבין את המשמעיות שייוצרו כתוצאה ממהלך זה. הורדת מסים היא נדבך מרכזי בהוצאת המשק מההאטה שבה הוא נמצא, תאפשר להגדיל את הצריכה ובכך תניע את הפעילות הכלכלית ואת גלגלי המשק.

"היציאה מהמיתון נסמכת על שני עוגנים בסיסיים: תמרוץ המגזר העסקי מחד וצמצום תופעות של הון שחור מנגד. אל לנו לפחד מהורדת מסים שהרי גביית המסים בפועל הייתה בשנים האחרונות הרבה מעבר לתחזיות, ובהורדת המסים טמונה הזדמנות גדולה להתמודדות עם האתגרים הכלכלים שלפנינו. היא תעניק חמצן לעסקים שנמצאים על סף קריסה ותאפשר לחברות להשקיע יותר באמצעי ייצור, אשר בסופו של דבר יגדילו את היקף הפעילות הכלכלית שלהן ומכאן גם את התוצר הלאומי. אנו מאמינים, שנדרשת חקיקה נוספת בנושאי מיסוי, שתקל על המגזר העסקי ותצמצם תופעות של העלמות מס, כגון רפורמה בהכרת הוצאות הרכב וביטול מע"מ בין עוסקים (מע"מ אפס) שייתן מכה אנושה לתופעת החשבוניות הפיקטיביות שפוגעת בכלכלת ישראל", כך גינדי.