בעל עסק לשיווק ירקות העלים 220 א' ש' - ונידון ל-8 חודשי מאסר

הנאשם הורשע בהגשת דוחות כוזבים למע"מ ובניכוי מס תשומות שלא כדין ■ ביהמ"ש: "מדובר בנאשם שהפך את המירמה לשיטת עבודה על-מנת להתחמק מתשלום מס"

עגבניות / צילום: תמר מצפי
עגבניות / צילום: תמר מצפי

בית המשפט ממשיך להתוות קו ענישה מחמיר, הכולל עונשי מאסר בפועל, על עברייני מס. זאת, גם כאשר מדובר בהעלמות מס בסכומים נמוכים יחסית.

בית משפט השלום בפתח-תקווה גזר 8 חודשי מאסר בפועל, 10 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 12,000 שקל על משווק ירקות שהורשע, על-פי הודאתו, בהגשת דוחות כוזבים למע"מ ובניכוי מס תשומות שלא כדין בסך של כ-220 אלף שקל.

הנאשם, בועז כהן (62) מפתח-תקווה, עסק במתן שירותי ניהול ושירותי שיווק ירקות. לפי כתב האישום, שהוגש על-ידי עו"ד כרמל קדור ונוהל על-ידי עו"ד איתמר ענברי מהיחידה המשפטית מחוז מרכז שברשות המסים, בין השנים 2009-2007 הוציא כהן 65 חשבוניות מס לעוסקים שונים בהיקף של כ-1.7 מיליון שקל, שהמס בגינם עומד על סך כ-260 אלף שקל, אך בדוחות התקופתיים שהגיש למע"מ דיווח על סכום של כ-1.1 מיליון בלבד. במעשים אלה הודה כהן כי העלים עסקאות בסך של כ-530 אלף שקל ולא שילם את המס הגלום בהם בהיקף כ-86 אלף שקל.

עוד עולה מהאישום בו הודה כהן כי בין השנים 2010-2007 הוא ניכה ב-18 דוחות תקופתיים מס תשומות בסך של 134,461 שקל, שלא כדין.

כמו כן, במהלך ביקורת שנפתחה נגדו נדרש כהן להמציא לרשות המסים את הנהלת החשבונות של עסקו, אך לא עשה זאת. בעקבות זאת יוחסו לכהן 18 עבירות של ניכוי מס תשומות בהיעדר מסמכים וכן עבירה של הסתרת ספרי הנהלת החשבונות של עסקו, והוא הורשע - על-פי הודאתו - בכל המיוחס לו. 

בעקבות הרשעתו דרשה רשות המסים להטיל על כהן עונש מאסר בפועל במתחם הנע בין 6 עד 18 חודשי מאסר בפועל, כאשר לגישתה העונש הראוי עומד על 10 חודשי מאסר וכן קנס כספי בהיקף 5%-10% מסכום העלמת המס. 

מנגד טען בא-כוחו של כהן, עו"ד עדי ברקאי, כי יש להתחשב בנסיבותיו האישיות של כהן, שהוא פגוע נפש ממלחמת יום כיפור, נכה 100% ומי שחווה קריסה כלכלית עצומה ואיבד את כל רכושו. עו"ד ברקאי הוסיף כי לכהן יש חובות בהיקף של כ-1.3 מיליון שקל בהוצאה לפועל, הוא מצוי בהליכי פשיטת-רגל, ויש נגדו צו כינוס נכסים. 

באשר לסכום העלמת המע"מ - כ-220 אלף שקל - טען בא-כוחו של כהן כי מדובר בדרג נמוך-בינוני מבחינת הסכומים המועלמים מהמדינה. 

השופטת מירב כפיר ציינה בגזר הדין איך מתייחסים בתי המשפט לעבירות המס. "בית המשפט חזר והדגיש לאורך השנים את החומרה שיש לייחס לעבריינות הכלכלית בכלל ולעבריינות בתחום המס בפרט, נוכח הפגיעה בקופה הציבורית ובשוויון החברתי", כתבה והוסיפה: "פסיקה עקבית מלמדת כי המגמה בעבירות אלה היא להחמיר בעונשם של אלה אשר שולחים ידם בקופה הציבורית ופוגעים קשות בעיקרון השוויון ובנשיאה בנטל המס ובעקיפין פוגעים גם במרקם החברתי בישראל. הפועל היוצא של עבירות אלה הוא עונשי מאסר בפועל לצד קנסות גבוהים".

השופטת התייחסה גם לחומרת העבירות בהן הורשע כהן, לסכום העלמת המס שבעיניה אינו נמוך כלל ול"שיטת העבודה" שאימץ לצורך התחמקות ממס, במסגרתה גם "ניפח" את הוצאותיו.

"הנאשם הורש ב-13 עבירות של הגשת דוחות כוזבים במטרה להתחמק ממס וכן הורשע ב-18 עבירות של ניכוי מס תשומות ללא מסמכים. בנוסף הוא הורשע בהסתרת ספרי החשבונות שלו על-מנת להימנע מתשלום מס. סך המס שנגרע מקופת המדינה עומד על סכום לא מבוטל של כ-220 אלף שקל", כתבה והוסיפה: "עבירות אלה חמורות בשל היסוד הנפשי הכולל מטרה להתחמק מתשלום מס, והמחוקק קבע בצידן עונש מירבי של 5 שנות מאסר.

עוד הוסיפה השופטת כי "לא מדובר במעידה חד-פעמית, אלא בנאשם שהפך את המירמה לשיטת עבודה על-מנת להתחמק מתשלום מס. מדובר גם בטכניקה כפולה להשתמטות מתשלום. הנאשם לא דיווח על מלוא עסקאותיו ובכך הפחית את המס שנדרש לשלם, ובמקביל גם הפחית מהסכומים המדווחים סכומים נוספים על-ידי כך שהגדיל באופן כוזב את הוצאותיו בגין תשומות שלא היו ולא נבראו. לא רק זאת, אלא שהנאשם הסתיר כאמור את ספרי הנהלת החשבונות שלו במטרה לטשטש את העבירות ולהקשות על גילוין".

בנסיבות קבעה השופטת כי מתחם הענישה ההולם את המקרה הוא 6 עד 18 חודשי מאסר בפועל, ואולם בהתחשב בנסיבותיו האישיות של הנאשם, שאיבד את כל רכושו ונותר חסר כל, וכעת עובד כשכיר על-מנת לפרנס את משפחתו - הציבה את העונש סמוך לרף התחתון של המתחם. 

מאסרים שנגזרו על עבירות מס בשלושת החודשים האחרונים
 מאסרים שנגזרו על עבירות מס בשלושת החודשים האחרונים