האוצר: לאפשר לכל חברות התקשורת להשתמש בתשתית זו של זו

מטיוטת חוק ההסדרים עולה שהאוצר רוצה להרחיב את הרפורמה כך שגם מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל יוכל להשתמש בתשתיות של בזק והוט

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

נראה שבמשרד האוצר לא מרוצים מכך שמשרד התקשורת לא פועל באופן מספק לאכוף על בזק והוט לאפשר שימוש פיזי בתשתיות התקשורת שלהן לקידום התחרות ומעוניינים לכפות זאת באמצעות חוק ההסדרים - דבר הצפוי להוביל לדיון ער בין המשרדים.

המלצת האוצר תואמת כמעט לגמרי את מדיניות משרד התקשורת המוצהרת, ולמעשה מדובר בשלב השני של רפורמת הפס הרחב, אך היא אינה מיושמת בפועל בגלל מחלוקות עם בזק. כוונת האוצר היא להביא לכך שכל חברת תקשורת תוכל להשתמש בתשתיות של כל חברה אחרת, כך שתיאורטית גם בזק תוכל להשתמש בתשתיות של הוט ולהיפך, ושתיהן יוכלו להשתמש בתשתיות החפורות של מיזם הסיבים או של חברות הסלולר, היכן שיש להן כאלה. קוראים לזה "עקרון ההדדיות". מנכ"ל משרד התקשורת הקודם אבי ברגר והדרג המקצועי במשרד תמכו בכך, אך כעת מנכ"ל המשרד שלמה פילבר אינו מעוניין שהאוצר יתערב בעבודת משרדו ודורש עצמאות מוחלטת בקביעת המדיניות.

כאמור, מטיוטת חוק ההסדרים עולה שהאוצר רוצה להרחיב את הרפורמה כך שגם מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל יוכל להשתמש בתשתיות של בזק והוט. הסיבה לכך היא שהמיזם נתקל בקשיים בהשלמת הפריסה של התשתיות באזורים שבהם אין לחברת החשמל קווי חשמל עיליים. בעניין זה צפויה מלחמה מצד בזק מאחר שחברת החשמל קיבלה את הרישיון למיזם בהתבסס על כך שתשתמש בתשתיותיה העצמאיות. לפי הערכות, גם משרד התקשורת מתנגד לכך, לא רק משום שהוא רואה בכך התערבות של האוצר בעבודתו אלא גם כי הוא מתנגד להתערבות האוצר לטובת חברה מסוימת.

באוצר יטענו ודאי שעמדתם איננה פרטנית לגבי חברה מסוימת והיא נועדה לתמוך בעמדת משרד התקשורת לעידוד ההשקעות בתשתיות תקשורת מתקדמות, כך שכל תעלות התקשורת בישראל יהיו פתוחות לכל השחקנים. מבחינתו הדבר יעודד הסרת חסמים בשוק, מאחר שעיריות אינן מוכנות היום לאפשר פתיחת מדרכות וכבישים נוספים, וממילא אינן צריכות לעשות אם יש מספיק תעלות תקשורת לכולם.