כלל ביטוח מעדכנת הפסדים; אי.די.בי דוחה ההנפקה ליום א'

דיווחה כי בשל הריבית הנמוכה היא נאלצת להגדיל את ההפרשה לבטוחות לביטוחי חיים וביטוח סיעודי ■ ההפסד הרבעוני ינוע בטווח של 180-320 מיליון ש'

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

הריבית הנמוכה ממשיכה לגבות מחיר מחברות הביטוח. כלל ביטוח דיווחה בשעה האחרונה כי תציג ברבעון השני של השנה בהפסדים בטווח של 180-320 מיליון שקל וזאת בשל עלייה בהפרשה לעתודות בתחום ביטוחי החיים והביטוח הסיעודי.

ל"גלובס" נודע כי בעקבות ההודעה של כללי ביטוח, חברת האם, אי.די.בי פיתוח החליטה לדחות את ההנפקה שתוכננה להיום (ה') ליום ראשון וזאת כדי לאפשר למשקיעים לעכל את ההודעה של כלל.

בעיקרון מצבה התפעולי של כלל עסקי ביטוח  ממשיך להיות יציב אך הריבית הנמוכה וההוראות הקשוחות של הפיקוח על הביטוח שדורש מהחברות להציג באופן נאות ואמיתי את ההתחיבויות האקטואריות שלהם, החברה תיאלץ לבצע הפרשות נוספות שיביאו אותה להפסדים רבעוניים.

ההודעה של כלל ביטוח באה בשל ההנפקה המתוכננת של אי.די.בי פיתוח וההשפעה המהותית של החברה על ביצועי אי.די.בי פיתוח. יש לציין כי במעלה הדרך, אם הריבית תעלה הרי שהחברה תוכל להקטין את העתודות האקטואריות שלה ולהכיר, כתוצאה מכך ברווחים. יש להעריך כי הודעת כלל ביטוח היא הסוננית הראשונה לקראת גל הודעות דומות של יתר חברות הביטוח.

 הנפקת אי.די.בי פיתוח

אי.די.בי פיתוח תנסה ביום ראשון לגייס 250 מיליון שקל באמצעות הנפקת אג"ח שתגובה בשעבוד ראשון על מניות כלל ביטוח. ההנפקה היא יוצאת דופן הן בריביות שהיא תשלם, הן בביטחונות והן בתנאים הנלווים. 

האג"ח שיונפקו (סדרה יא') יונפקו במח"מ 3 ויוצמדו במלואם למדד. הריבית המקסימלית שתיקבע בסופו של יום במכרז נקבעה על 6.6% והיא משקפת תשואה מקסימלית של 6.94% שהיא למעשה מרווח של 722 נקודות מהממשלתי המקביל.

בשל העובדה כי אי.די.בי נמצאת על מסלול התנגשות עם המפקחת על הביטוח, דורית סלינג'ר, שלא מאפשרת בשלב הזה למכור את כלל ביטוח לרוכשים סיניים, אי.די.בי פיתוח מתחייבת להפקיד בחשבון נאמנות את כספי ההנפקה והם ישוחררו בתנאים שונים שהמרכזי שבהם הוא קבלת אישור מהממונה על שוק ההון והביטוח לשעבד את מניות כלל ביטוח לטובת רוכשי האג"ח. במידה והחברה לא תעמוד בתנאים תוך 180 יום, אגרות החוב יפרעו באופן מיידי כשהחברה תשלם קנס שנתי של 3%.

המשמעות של הדברים היא כזו: במידה ואי.די.בי פיתוח תגיע להסכמות עם סלינג'ר הרי שהמשקיעים יקבלו אג"ח בתשואה של כמעט 7% עם שיעבוד ראשון על מניות כלל ביטוח. במידה והחברה לא תקבל את האישור הרלוונטי הרי שהמשקיעים יקבלו את כספם בחזרה (במחירי פארי) עם ריבית של 3% לשנה.

גורמים בשוק ההון אמרו היום ל"גלובס" כי מדובר באחת ההנפקות התמוהות ביותר שידע שוק ההון בשנים האחרונות וזה בעיקר בשל התנאים המפליגים שמוכן אדורארדו אלשטיין לשלם כדי להנזיל את ההשקעה בכלל ביטוח.