יולי הלוהט: גיוס של מעל 8 מיליארד שקל בהנפקות אג"ח

אם קצב הגיוסים שאפיין את 7 החודשים הראשונים של השנה יימשך עד לסופה, הרי שהשיא של השנה שעברה יישבר ■ הגיוסים מתחילת השנה מסתכמים בסכום עתק של 40 מיליארד שקל

אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס
אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס

הכלכלה הריאלית אולי קצת מקרטעת, הצריכה הפרטית מדשדשת והיצוא סובל מהאטה מדאיגה, אבל כל זה לא ניכר בשוק ההון הישראלי, ובפרט בחלק החזק ביותר שלו בשנים האחרונות: שוק האג"ח הקונצרני.

על רקע סביבת הריביות העולמית שממשיכה להתכווץ לרמות שעד לפני זמן קצר לא עלו על הדעת, ובכלל זה תשואות שליליות על כמעט כל החוב הממשלתי ולאחרונה אפילו על חוב קונצרני באירופה וביפן, ועל רקע נזילות אדירה בשוק הישראלי עומד חודש יולי להסתיים תוך שבירת שיאים בהיקף גיוסי האג"ח של החברות הציבוריות.

עד כה הנפיקו חברות בשוק ההון הישראלי אג"חים בהיקף של קרוב ל-8 מיליארד שקל, כאשר רף זה עתיד להיחצות ביום ראשון הקרוב עם השלמת שני גיוסים מתוכננים של אידיבי פתוח וסאמיט. סכום זה הוא יוצא דופן בקנה מידה מקומי, במיוחד בהתחשב בעובדה שהוא אינו כולל כל גיוסים של בנקים, שהם המנפיקים הגדולים ביותר בשוק.

אותם 8 מיליארד שקל מצטרפים לגיוס של 32 מיליארד שקל שנרשם בכל ששת החודשים הראשונים של השנה. אם יימשך קצב הגיוסים הנוכחי צפויה 2016 לשבור את השיא של השנה שעברה אשר עמד כ-58.5 מיליארד שקל שגויסו בהנפקות אג"ח ציבוריות ופרטיות בת"א.

הגיוס הגדול ביותר החודש היה של קבוצת עזריאלי אשר הנפיקה סדרת אג"ח חדשה בהיקף של כ-2.2 מיליארד שקל למח"מ של 7.6 בריבית צמודה של 1.34% בלבד. הגיוס השני בגודלו נרשם השבוע כאשר קבוצת דלק גייסה מעל מיליארד שקל בשתי סדרות של אג"ח להמרה. גיוסים גדולים נוספים רשמו ביטוח ישיר אשר הנפיקה אג"ח לא סחיר בהיקף של 700 מיליון שקל ושופרסל שהנפיקה 600 מיליון שקל באמצעות הצעת רכש חליפין בין סדרה קצרה לסדרת האג"ח הארוכה שלה.

חברות הליסינג בלטו גם הם בהיקף גיוסים גבוה במיוחד. כל ארבע החברות הציבוריות בענף: שלמה, אלבר, קרדן ואלדן גייסו החודש אג"חים בהיקף כולל של כמיליארד שקל. סקטור נוסף של השוק שבלט החודש הוא גיוסי החברות הנדל"ן למגורים, ובפרט החברות הבינוניות והקטנות יותר: אתמול השלימה חברת נתנאל בהצלחה שלב מוסדי בגיוס של כ-60 מיליון שקל באג"ח למח"מ קצר וללא שעבודי עודפים. המכרז המוסדי סגר בריבית של 4.75% בלבד. בטווח העליון יותר של סקטור זה מגייסת היום חברת אזורים אג"ח שקלי במח"מ של 5 שנים בהיקף של כ-200 מיליון שקל.

כמעט כל ההנפקות שוברות שיאים מבחינת הריביות הנמוכות בהן מצליחות החברות להנפיק. אתמול למשל זכתה הנפקה של אג"ח חדש של ביג למח"מ 7 שנים לביקוש אדיר של 1.5 מיליארד שקל והריבית (צמודת מדד) על האג"ח נקבעה על 1.34% בלבד. אמנם מדובר על חברה איכותית מאוד ובסדרה עם שעבוד ראשון על נכסים מניבים אך עדיין מדובר על הריבית הנמוכה ביותר בה גייסה החברה אי פעם בשוק האג"ח.

 בחודש אוגוסט צפויה הפוגה מסויימת בהיקף ההנפקות הן בשל העובדה שמדובר בעונת פרסום דו"חות הרבעון השני והן בשל חופשת הקיץ שנוטלים רוב הפעילים בשוק וגם המנפיקים השונים. עם זאת, ההערכות בשוק החיתום הן כי לאחר החזרה מהחופשה, ובהינתן המשך מגמת ירידת התשואות באג"חים הממשלתיות והעליה ברמת הנזילות של הגופים המוסדיים צפויה מגמת ההנפקות החזקה להימשך גם לקראת השליש האחרון של השנה.