"אסור להפקיד נשק גרעיני בידי מישהו שאפשר לגרותו בטוויטר"

הילארי קלינטון קיבלה את המועמדות הדמוקרטית לנשיאות ובנאום חייה היא סחפה את האומה (או לפחות את הדמוקרטים) ■  מבטיחה: נוסיף לתמוך בביטחון ישראל ■ השפילה את טראמפ: "לא דונלד, אתה לא יודע על דאעש יותר מהגנרלים"

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

 מעל לכל, נאומה של הילארי קלינטון אמש (ה'), שבו היא קיבלה על עצמה את מועמדות המפלגה הדמקורטית לנשיאות, היה קריאת אזהרה לאומה: דונלד טראמפ הוא סכנה לאינטרס הלאומי - לא רק לביטחון ארה"ב אלא גם לערכים שלה. אין להתיר לאדם כזה להיכנס לבית הלבן.

נאום קלינטון, בערב האחרון של ועידת המפלגה הדמוקרטית בפילדלפיה, היה ניגוד גמור לנאום שהמועמד הרפובליקאי נשא בוועידה הרפובליקאית בקליוולנד, בשבוע שעבר: המוטיב המרכזי בנאומו היה "אני"; הנושא המרכזי בנאומה של קלינטון, מעבר לחיצים הרעילים ששוגרו לעבר טראמפ, היה "אנחנו". נאום המועמד הרפובליקאי היה זרוע פסימיות - נאומה של קלינטון קרן מאופטימיות.

אמריקה שציירה קלינטון חזקה ובטוחה בעצמה; אמריקה של טראמפ נצבעה שחור. טראמפ היה רגוז וקדחתני על דוכן הנאומים. קלינטון נראתה שלווה, שמחה, כמעט עליזה, ברוב קטעי הנאום. חליפת המכנסיים הלבנה שלבשה ביטאה היטב את הלך הרוח שלה - ושל אלפי האנשים באולם.

"(טראמפ) טילטל את המפלגה הרפובליקאית למרחקים מהיכן שהיתה בעבר - מ'בוקר באמריקה' (רמז לביטוי אופטימי בתשדיר בחירות מפורסם של הנשיא הרפובליקאי לשעבר רונלד רייגן ב-1984) ללילה באמריקה", אמר קלינטון. "... הוא רוצה לחצוץ בינינו לבין שאר העולם ולזרוע פילוג בבית... הוא מהמר, שהסיכונים שניצבים לפנינו כיום ימשכו אותנו אל הבטחותיו שאין להן גבולות"... הוא רוצה שנחשוש מהעתיד ושנחשוש זה מזה".

"בסופו של דבר, הכל מסתכם במה שדונלד טראמפ אינו תופס: אמריקה גדולה מפני שהיא טובה, ולכן די עם אי הסובלנות, די עם דברי הרהב. טראמפ אינו מציע שינוי של ממש".

אך חלק לא קטן מנאום קלינטון חרג מביקורת על תפיסת העולם הקודרת של טראמפ והתאמץ להשפיל את המיליארדר מניו-יורק וליצור לו דימוי של אדם לא יציב. את טקטיקת התקיפה הזו הוביל שלשום, בנאום בוועידה, מיליארדר ניו-יורקי אחר, מייקל בלומברג, ראש עיריית ניו-יורק לשעבר ומייסד אימפריית התקשורת שנושאת את שמו. משפט המפתח בנאום של בלומברג, שמגדיר עצמו עתה כעצמאי, כלומר לא דמוקרט ולא רפובליקאי, היה: "בואו נבחר מועמדת שפויה, עם ניסיון בינלאומי, הילארי קלינטון". ההתבטאות היתה רמז לספקות שיש לבלומברג לגבי שפיותו של המועמד הרפובליקאי.

זה היה קו התקפה ששום אישיות בעלת משקל לא השמיעה עד עתה, אך קלינטון בנתה עליו: "שאלו את עצמכם, האם לדונלד טראמפ יש המזג שמתאים למפקד העליון של צבא ארה"ב? טראמפ אינו מסוגל אפילו להתמודד עם ההתגוששות הפרועה של קמפיין לנשיאות. הפרובוקציה הקלה ביותר מוציאה אותו משיווי המשקל. זה קורה כאשר עיתונאי מציג לו שאלה קשה, או כאשר מישהו קורא עליו תיגר בעימות טלוויזיוני, או כאשר הוא רואה מפגין בעצרת בחירות. תארו לעצמכם את טראמפ בלשכה הסגלגלה בעת משבר אמיתי. אסור להפקיד נשק גרעיני בידי אדם שאפשר לגרותו בטוויטר".

קלינטון ציטטה דברים שאמרה ג'קי קנדי אחרי משבר הטילים בקובה. לדבריה, אמרה הגברת הראשונה דאז, שמה שהדאיג את בעלה, הנשיא ג'ון קנדי, באותה תקופה מסוכנת היה שמלחמה עלולה לפרוץ - לא בגלל אדם גדול, מרוסן ששולט בעצמו, אלא בגלל אנשים קטנים, שמונעים ע"י פחד ויוהרה. קלינטון לא הותירה ספק שטראמפ הוא אחד מאותם "אנשים קטנים".

"עוצמה נשענת על פקחות, יכולת שיפוט, נחישות קרת רוח ושימוש מדויק ואסטרטגי בכוח שעומד לרשותך", היא אמרה. "כך אהיה כמפקדת העליונה של הצבא".

"דונלד טראמפ אומר - ואני מצטטת - 'אני יודע על דאעש יותר מהגנרלים'... לא, דונלד, אתה לא יודע יותר מהגנרלים", אמרה קלינטון. "טראמפ חושב שהוא יודע יותר (ממפקדי) הצבא מפני שלדעתו צבא ארה"ב הוא 'אסון'. לי היתה זכות לעבוד בצמוד עם כוחותינו במשך שנים, בין השאר כאשר הייתי חברה בוועדת השירותים המזוינים של הסנט. טראמפ טועה. הצבא שלנו הוא אוצר לאומי".

ובעוד שהמועמדת הדמוקרטית ציירה את ארצה בצבעים ורודים, היא לא התעלמה מחומרת האיומים הגלובליים שנשקפים לה: "כל אחד שרואה חדשות יכול לראות את האיומים והתהפוכות שאנו צריכים להתמודד עימם. מבגדאד ועד קאבול, מניס ועד פריס ועד בריסל, מסאן-ברנארדינו ועד אורלאנדו, יש לנו עסק עם אויבים נחושים שאנו חייבים להביסם. אין פלא, איפוא, שאנשים מודאגים ורוצים לשמוע דברים מרגיעים. הם מבקשים הנהגה יציבה".

"אתם מבקשים מנהיג שמבין שאנו חזקים יותר כאשר אנו פועלים יחד עם בעלות בריתנו ברחבי תבל ודואגים לחיילים המשוחררים שלנו בבית", הוא הוסיפה. "שמירה על ביטחון המולדת ומתן כבוד לאנשים שיעשו זאת יעמדו בראש סולם העדיפויות שלי".

את ישראל הזכירה קלינטון בחטף: "אני גאה שהצלחנו לבלום את התכנית הגרעינית של איראן בלי לירות אפילו יריה אחת. עתה עלינו לאכוף (את ההסכם עם איראן) ואנו נוסיף לתמוך בביטחון ישראל".

ובתגובה על דברי טראמפ, שאיים לא לכבד את התחייבות ארה"ב להגן על חברות נאט"ו בעת צרה, אם לא יתרמו מספיק לברית, אמרה קלינטון: "אני גאה להתייצב בצד בעלות הברית שלנו בנאט"ו מול כל איום אפשרי, לרבות איום מרוסיה". (אזכור רוסיה היה כמובן מענה לקריאתו של טראמפ למוסקבה לפרוץ לשרתים בארה"ב כדי למצוא דוא"לים של קלינטון).

"התוויתי אסטרטגיה כדי להביס את דאעש", הוסיפה המועמדת. "נפציץ את אתרי המקלט שלהם מהאוויר ונתמוך בכוחות מקומיים שתוקפים אל דאעש על הקרקע. נגביר את הפעילות המודיעינית שלנו לאתר ולסכל תכניות לפגוע בארה"ב לפני שהן יוצאו אל הפועל".

אך קלינטון העדיפה להלום בטראמפ פעם אחר פעם דווקא בתחומי מדיניות הפנים ושמה ללעג את התפארותו ברקע העסקי שלו: "הרי טראמפ איש עסקים. הוא מוכרח לדעת משהו על כלכלה. אז בואו נבדוק מקרוב: באטלנטיק-סיטי (שם בנה טראמפ בתי הימורים שלימים כשלו - ר.ד.) תמצאו קבלנים ובעלי עסקים קטנים שאיבדו הכל מפני שטראמפ סירב לשלם את שכרם... לא מפני שהוא לא היה יכול לשלם להם אלא מפני שהוא לא רצה".

"מה סיסמת המכירות של טראמפ במירוץ לנשיאות? תנו בי אמון ותרוויחו בגדול. זה בדיוק מה שהוא הבטיח לכל אותם בעלי עסקים קטנים", הוסיפה המועמדת הדמוקרטית. "טראמפ מדבר הרבה על 'אמריקה תחילה'. אז תסבירו לי איזה חלק מ'אמריקה תחילה' מוביל את טראמפ לייצר עניבות עם המותג שלו בסין, ולא בקולוראדו? חליפות טראמפ במקסיקו, לא במישיגן? רהיטי טראמפ בטורקיה, לא באוהיו? מסגרות לתמונות של טראמפ בהודו, לא בוויסקונסין"?

נאומה של קלינטון לא התעלה לשיאים אוראטוריים, כמו, למשל, נאומו של ברק אובמה ערב קודם לכן. אפילו הוא - הפטרון הגדול שלה - הודה, שיש נואמים טובים ממנה. אנליסט אמר הערב, כי נאומו של אובמה היה שירה; נאומה של קלינטון - פרוזה. אבל הנאוום השיג את מטרתו. הוא חיזר אחר רפובליקאים שאינם יכולים להביא עצמם להצביע בעד טראמפ (אזכור 'בוקר באמריקה' של רייגן הפופולרי) ואחרי תומכיו של ברני סנדרס, שרבים מהם טרם השלימו עם תבוסתו.

 

אחת מהמשימות החשובות של קלינטון בחודשים שנותרו עד הבחירות היא סגירת פער האמון בינה לבין האמריקאים: 67% מהם סבורים שאין לתת בה אמון; נאומה היה הצעד הראשון לשינוי הדימוי הזה. היא הדגישה את הנסיון שלה, את חזונה ובעיקר את התהום שמפרידה בינה לבין טראמפ. אולי אני לא מושלמת, היה המסר החבוי, אבל איפה אני ואיפה טראמפ.

כמה שעות לפני תחילת נאומה, קיבלה הילארי קלינטון בשורה טובה: סקר חדש, שפורסם אתמול, מצא שהיא בנתה יתרון של 9% על טראמפ בפנסילווניה, אחת מהמדינות החשובות ביותר במסע הבחירות הנוכחי. למרות שהדמוקרטים רשמו נצחונות בפנסילווניה בכל אחת ממערכות הבחירות לנשיאות מאז 1992, סימן טראמפ את המדינה המתועשת הזו כמטרה. יש בה ריכוזים גדולים של לבנים מבוגרים, בעלי צווארון כחול, שהגאות הכלכלית בשנים האחרונות פסחה עליהם. מצביעים כאלה הם התקווה הגדולה של המיליארדר.