מהומה על לא מהומה?

מציאות בה העתיד נקבע במתכונת של תוכנית ריאליטי היא מציאות הרסנית

בריטניה ברקזיט / צילום: רויטרס
בריטניה ברקזיט / צילום: רויטרס

לפני מעט יותר מחודש רעדו השווקים הפיננסיים כפועל יוצא מהחלטת העם האנגלי לנטוש את החברות באיחוד האירופאי ואולם כחלוף שבועות אחדים נעלמה הפאניקה בשווקים הפיננסיים כלא היתה, והתחלפה בשאננות. נכסי הסיכון באנגליה ובעולם כולו שבו לזנק, אף שהבנקים המרכזיים הבולטים לא השיקו תמריצים רדיקליים נוספים והסתפקו ברטוריקה מרגיעה.

האם התגובה הראשונית של המשקיעים הייתה מוגזמת, ונבעה מן ההלם וההפתעה מתוצאות משאל העם? או שהרגיעה הפסטורלית בשווקים הפיננסיים מעוותת את המציאות.

אנו נוטים להעריך כי צניחת מד הלחץ בשווקים בשבועות האחרונים בצורה כה דרמטית מלמדת יותר מכל על תסמונת בת היענה בשווקים הפיננסיים, תסמונת המתאפיינת בכך שהמשקיעים מתעלמים מכל בשורה כלכלית רעה ומתמקדים במרוץ מסוכן אחר תשואה בעולם של ריביות אפסיות, בתקווה כי ביום פקודה יחולצו שוב על ידי הבנקים המרכזיים.

הנזק הכלכלי לצמיחת הכלכלה הגלובלית כפועל יוצא ממיתון עתידי באנגליה צפוי להיות מינורי ולהסתכם באובדן צמיחה גלובלי שנתי של 0.1%-0.2% בשנתיים-שלוש הקרובות, אולם הנזק המהותי שצפויה עזיבה אנגלית את האיחוד לחולל הוא הנזק הפוליטי. השסע הפוליטי המעמיק באיחוד האירופאי ובגוש האירו והתחזקות הכוחות האירו-סקפטיים במרבית מדינות אירופה מהווים מעין פצצת אטום כלכלית בעלת פתיל השהייה ארוך, העשויים לחסל בסופו של דבר את חזון אחדותה הכלכלית של אירופה.

בעיצומו של משבר החובות באירופה הצליח נגיד הבנק המרכזי האירופאי מריו דראגי לשקם את האמון בשרידות גוש האירו באמצעות משפט אחד פשוט לכאורה, האומר כי הבנק המרכזי של אירופה יעשה כל אשר ביכולתו על מנת למנוע את פירוק גוש האירו.

ההישגים של דראגי נשחקים

המשקיעים באירופה ובעולם כולו שמו מבטחם ב"סופר מריו" וזה אכן עמד בהבטחותיו וכך קרה שמשבר החובות האירופאי אשר איים לפרק את גוש האירו סימן תחתית ולו זמנית וגוש האירו שמר על לכידותו. החלטת העם האנגלי על פרישה מן האיחוד האירופאי מציבה הן את איחוד האירופאי והן את גוש האירו בפני איום הישרדותי כמותם לא ידעו מאז כינונם, ושוחקת את ההישגים האדירים של דראגי בבניית האמון בלכידותה הכלכלית העתידית של אירופה. הפרישה האנגלית מן האיחוד האירופאי מתוקף סעיף 50 לאמנה צפויה להימשך שנתיים לפחות ולפיכך ייקח זמן רב בטרם נוכל לאמוד את הנזקים שהיא חוללה ללכידות הכלכלית של אירופה.

הטרור האסלאמי המשתולל בבירות אירופה התומך בהתגברות הלאומנות ושנאת הזרים ביבשת, ביחד עם קיטוב כלכלי בין מדינות דרום אירופה למדינות צפון אירופה ועם פערים כלכליים גדולים בתוך מדינות אירופה - הופכים את שימור יציבות האיחוד האירופאי וגוש האירו למשימה קשה במיוחד.

הבסיס הפוליטי המגבה את המנהיגות הפוליטית של אירופה צר ועובר דיאטת רעב מיום ליום, האמינות של המנהיגות הפוליטית באירופה שחוקה ובמציאות זו קיים ספק גדול עם פרויקטים היסטוריים בדמות האיחוד האירופאי וגוש האירו מסוגלים לשרוד לאורך זמן בואקום מנהיגותי המצמיח כוחות רדיקאליים הכובשים את הבמה הציבורית.

פרישה של אנגליה מן האיחוד האירופאי הופכת את האיחוד האירופאי וגוש האירו ל"סחיטים" מתמיד לבקשות חריגות של מדינות אשר ידרשו הטבות בתמורה להישארות באיחוד ובגוש האירו. היענות למדינות "הסוחטות" תקטין בטווח הבינוני את הסיכויים להישרדות האיחוד האירופאי וגוש האירו שכן היא תייצר פתח להקלות נוספות ותגביר את הקיטוב הפוליטי בין מדינות האיחוד האירופאי ובמדינות האיחוד האירופאי.

שערו בנפשכם מצב עולם תיאורטי בו הנהגת יוון פונה בעת הקרובה לקברניטי גוש האירו ומבקשת הקלות דרמטיות נוספות. האם מנהיגי גוש האירו יוכלו לסרב לדרישה היוונית בידיעה שסירוב יביא עימו פרישה של יוון מגוש האירו? האם קברניטי גוש האירו יוכלו להיענות לדרישה יוונית שכזו בידיעה שהיא תביא עימה בקשות דומות של חברות אחרות בגוש האירו ותעורר תסיסה פוליטית במדינות המסייעות?

כך או אחרת, היה והפרישה האנגלית מן האיחוד תתנהל תוך נזקים סבירים לכלכלת אנגליה, יגברו הקולות בקרב מדינות נוספות באיחוד האירופאי לעזיבה של האיחוד האירופאי ומנגד היה ואנגליה תספוג נזקים כלכליים כבדים הכלכלה האירופאית כולה תינזק ועימה הכלכלה העולמית. לכידות האיחוד האירופאי וגוש האירו יהפכו לסוגיות מרכזיות בבחירות הכלליות בהולנד, צרפת וגרמניה בשנת 2017.

בנתונים שנוצרו פניה של יבשת אירופה לאי וודאות מתמשכת באשר לגורלם של מנגנוני האינטגרציה האירופאים אשר הוקמו בעמל רב ב-70 השנים האחרונות, מאז תום מלחמת העולם השנייה. הסברה לקויה לאורך שנים של התועלות של אירופה המאוחדת כלכלית יצרה מציאות שעשרות מיליוני אירופאים אינם בטוחים כי היתרונות של האיחוד האירופאי וגוש האירו עולים בהרבה על חסרונותיהם.

לסיום נאמר כי השימוש קל הדעת במשאל עם באנגליה הוכיח עצמו ככלי פוליטי מסוכן. פנייה לציבור הרחב כי יחליט בסוגיות הרות גורל באופן שפוגע קשות ביכולתם של מנהיגים פוליטיים לראות את התמונה הרחבה ולפעול בהתאם למנדט שניתן להם היא שגיאה אשר מנהיגי אירופה - ולא רק הם - חייבים ללמוד ממנה ולהימנע ממנה ככל שניתן בעתיד. מציאות בה העתיד שלנו ושל ילדנו נקבע במתכונת של תוכנית ריאליטי היא מציאות הרסנית. הפלונטר אליו נקלעה אירופה כפועל יוצא ממשאל העם מוכיח כי הקלפי היה ונותר המקום הנכון להכריע בסוגיות לאומיות.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון