בזק תרשת את הרשויות המקומיות? משיקה פרויקט עיר חכמה

ברשימת השירותים שמציעה בזק ניתן למצוא שירותים של חנייה חכמה, תאורה חכמה, איסוף אשפה חכם, ביטחון, ועוד ■ הפלטפורמה החדשה הושקה בעיר מודיעין

סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי
סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי

חברת בזק השיקה היום פלטפורמה חדשה שתאפשר לראשי ערים לרשת את העיר כך שתנוהל באופן דיגיטלי. בזק בהשקה למעשה "מנכסת" לעצמה את התחום כפי שעשתה בתחומים אחרים (הנתבים הביתיים, הבית החכם) ומנגישה פלטפורמה שלמה של שירותים עבור רשויות מקומיות, ובכך הופכת להיות המפעיל הראשון שפורץ לתחום.

הפלטפורמה החדשה מושקת בעיר מודיעין, עם שיתוף פעולה רחב מצד ראש העיר חיים ביבס שדחף את הפרויקט ומתכוון להרחיב אותו לכל העיר. בינתיים הפרויקט מבוצע במתחם ספציפי אחד בעיר, כניסוי, ובהמשך הוא יתפרס הלאה.

ברשימת השירותים שמציעה בזק ניתן למצוא שירותים של חנייה חכמה, תאורה חכמה, איסוף אשפה חכם, ביטחון, ועוד. המערכת שמספקת בזק היא אוסף של פתרונות שליקטה בזק מחברות מובילות בתחומן תוך שהיא מנגישה לעירייה את מערכת הניהול הפיקוח והבקרה.

במסיבת עיתונאים שערכה החברה בעיר מודיעין הבוקר, הציגה סטלה הנדלר מנכ"לית החברה את תפיסתה לגבי הפרויקט ואמרה שעבור בזק מדובר בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים שייפרסו על פני מספר שנים, והיא איננה יודעת להצביע כרגע מהו המודל הכלכלי של הפלטפורמה.

לדבריה, בזק משקיעה בשירותים עתידיים שכרגע היא לא יודעת להעריך איזה שירות יחזיק מים, לאיזה שירותים יהיה פחות ביקוש או יותר, ולכן מבחינתה כרגע ההחזר על ההשקעה הוא לא הדבר החשוב, וגם בעולם עדיין לא בטוח מהו המודל הכלכלי הנכון, אבל כולם משקיעים בזה.

החברה מסרה כי מודל העיר החכמה "מבוסס על שלושה מרכיבים מרכזיים: פריסת תשתית סיבים אופטית וטכנולוגיה אלחוטית מתקדמת, התקנת סנסורים באופן מודולרי ועל פי צרכי הרשות הספציפית, ומערכת ניהול ומידע מרכזית שמבצעת אינטגרציה בין אלפי הסנסורים הפזורים ברשויות העירוניות.

"בנוסף, ניתן להוסיף אפליקציית עיר חכמה שכל תושב יוכל להוריד לטלפון האישי שלו, באמצעותה יוכל לצפות בזמן אמת במקומות מרכזיים בעיר, ליהנות מגלישה חינם בעיר, לקבל הודעות מהעירייה ולשלוח הודעות למוקד העירוני.

"מדובר בפלטפורמה פתוחה המאפשרת הוספת שירותים חכמים מרגע הבשלתם, כך שהשירות רק ילך ויתפתח עם הזמן. מודל העיר החכמה של בזק נבנה תוך כדי שיתוף פעולה עם חברות סטארט-אפ ישראליות המציעות פתרונות חכמים", נמסר.