על רקע עיסוק גובר בשפיות טראמפ: מג וויטמן עורקת לקלינטון

הפעילה הרפובליקאית, יו"ר ומנכ"ל HP ולשעבר מנכ"ל eBay, מכריזה: "טראמפ הוא דמגוג לא ישר, שעלול להוביל את ארה"ב למסע מסוכן" ■ בעל טור ב"וושינגטון פוסט": "טראמפ פשוט משוגע"

על רקע עיסוק גובר והולך של המדיה בארה"ב ביציבות הנפשית של דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי לנשיאות, הודיעה אמש (ג') המיליארדרית מג וויטמן, יו"ר ומנכ"ל HP ולשעבר מנכ"ל eBay, כי היא החליטה לתמוך בהילארי קלינטון ולתרום לה תרומה "משמעותית" בסכום של "שש ספרות". הידיעה חוללה רעידת אדמה בחוגים פוליטיים מפני שוויטמן היא בשר מבשרו של ממסד המפלגה הרפובליקאית ואחד מעמודי התווך של חוג המיליארדרים במפלגה.

בראיון ל"ניו יורק טיימס" אמרה וויטמן, כי החליטה לערוק למחנה הדמוקרטי כדי לבלום את טראמפ, שאותו תיארה כאיום לדמוקרטיה האמריקאית. "אני אצביע בעד הילארי, אדבר עם חבריי הרפובליקאים במאמץ לשכנעם לסייע לה, אתרום לקמפיין שלה ואנסה לגייס כספים למענה", היא אמרה.

וויטמן סיפרה, שקלינטון טלפנה אליה לפני כחודש. זה אישור להערכות, שהמועמדת הדמוקרטית מחזרת במרץ אחרי רפובליקאים. המיליארדרית הודתה, שיש לה חילוקי דעות עם קלינטון בסוגיות רבות, אך, לדבריה, עתה הזמן שבו הרפובליקאים צריכים להחליט ש"טובת המדינה חשובה יותר מטובת המפלגה". וויטמן הצהירה, שקלינטון "תהיה נשיאה הרבה יותר טובה מדונלד טראמפ".

היא לא בררה במילים בראיון. לדבריה, טראמפ הוא "דמגוג לא ישר" שעלול להוליך את ארה"ב ל"מסע מסוכן מאוד". וויטמן אמרה, שרק לעיתים רחוקות מחזיקות דמוקרטיות מעמד יותר מכמה מאות שנים, והזהירה שאלה שאומרים ש'זה (דיקטטורה) לא יכול לקרות כאן' הם בעצם נאיביים.

יתר על כן, וויטמן הכריזה שהיא "בהחלט" אינה מוכנה לחזור בה מהתבטאויות שהשמיעה בפגישה פרטית של תורמים רפובליקאים השנה, שבה שרטטה קווי דמיון בין טראמפ לבין היטלר ומוסוליני. היא ציינה, שלעיתים קרובות מגיעים דיקטטורים לשלטון באופן דמוקרטי.

 

"זה בדרך כלל נגמר לא טוב"

"פעם אחר פעם מראה לנו ההיסטוריה, שכאשר דמגוגים מגיעים לעמדות של כוח, או מתקרבים לעמדות של כוח, זה בדרך כלל נגמר לא טוב". לדבריה, טראמפ כבר הצליח "לפגוע בצביונה של האומה".

המיליארדרית, שהיתה מועמדת המפלגה הרפובליקאית למשרת מושל קליפורניה ב-2010 , השקיעה 140 מיליון דולר מכספה בקמפיין - אך הפסידה. היא מקורבת למיט רומני, שהיה המועמד הרפובליקאי בבחירות לנשיאות ב-2012, והובס ע"י ברק אובמה. יש לה קשרים חזקים באליטה העסקית של ארה"ב והיא אחת מהנשים הבודדות שהעפילו לפסגה בסיליקון ולי.

בעוד שתורמים רפובליקאים מובילים הבהירו שלא יתרמו לטראמפ, רק מעטים מהם עשו צעד נוסף והכריזו על תמיכתם בקלינטון. אנליסטים מעריכים שוויטמן תוכל למשוך בעקבותיה דמויות בכירות נוספות מהזירה הרפובליקאית למחנה של קלינטון. וויטמן ציינה, שהיא תוסיף להיות חברה במפלגה הרפובליקאית.

עריקת וויטמן היא כנראה אחד מהבקיעים הראשונים בחומת התמיכה הרפובליקאית בטראמפ, שמכלתחילה לא היתה בצורה מדי. אתמול הודיע רי'צארד האנה, ציר רפובליקאי מתון בבית-הנבחרים על תמיכתו בקלינטון, וכמוהו עשו כמה פעילים רפובליקאים אחרים. ברקע מסתמן עיסוק קדחתני של התקשורת האמריקאית בסימנים שאפשר לפרשם כהפרעות אישיות (personality disorders) אצל טראמפ.

נכנע לצווי האגו

העיסוק הזה גבר בימים האחרונים בעקבות מה שנראה כהחלטות בלתי רציונליות של טראמפ להיכנס לעימותים שפוגעים באיתנות הקמפיין שלו. בוועידה הדמוקרטית ובימים שלאחריה הוא התייחס בזלזול למשפחה מוסלמית ששכלה בן במלחמה בעיראק ואחר כך טען, בראיון ל-ABC, שגם הוא הקריב בחייו. איך הקרבת? - שאל המראייין. יצרתי הרבה מקומות עבודה, השיב טראמפ. העימות הזה זעזע רבים בארה"ב. למרות הציניות המובנית בכל מסע בחירות, פגיעה במשפחות שכולות היא מעשה שלא ייעשה.

אתמול עשה טראמפ היסטוריה כאשר הודיע, שהוא מסרב לתמוך ברפובליקאים בכירים שמתחו ביקורת על יחסו למשפחה השכולה, ובכללם יו"ר בית-הנבחרים, פול ראיין, סנטור ג'ון מקיין והסנטורית קלי איוט, בבחירות בנובמבר. בתולדות המפלגה הרפובליקאית, לא היה אף פעם נתק כזה בין מועמד המפלגה לנשיאות לבין הממסד שלה.

טראמפ, שמסרב להיות ממושמע ולהפנים עצות ממקצוענים במטה הבחירות שלו, מקבל החלטות אימפולסיביות שנועדו לסגור חשבון עם אנשים שלדעתו פגעו בו, ובכך הוא נכנע לצווי האגו, בלי לשקול מה הנזק שעלול להיגרם לקמפיין שלו.

הערוץ העסקי CNBC דיווח אמש, כי פול מאנפורט, ראש מטה הבחירות של טראמפ, שוב אינו מתייצב ישירות מול המועמד ומעדיף לתקשר עמו באימייל. "לעובדי המטה יש מחשבות אובדניות", נאמר בדיווח, שמיוחס למקורב למאנפורט. רשת NBC מסרה, מפי מקור במטה טראמפ, כי "המצב במטה גרוע יותר ממה שחושבים בחוץ". ו-CNN מסרה, כי "העובדים במטה חשים שהם מבזבזים שם את זמנם".

"משוכנע שהוא פשוט משוגע"

וכך, התקשורת האמריקאית מתחילה להעלות תמיהות לגבי יציבותו הנפשית של טראמפ. תחת הכותרת 'האם דונלד טראמפ פשוט משוגע', כתב אתמול בעל הטור יוג'ין רובינסון ב"וושינגטון פוסט": "במהלך הבחירות המקדימות, כאשר ההתפרצויות המוזרות של טראמפ סייעו לו למחוץ את יריביו, חשבתי שהאיש הזה ערמומי כשועל. עתה אני משוכנע במידה הולכת וגוברת, שהוא פשוט משוגע. אני מתכוון לכך ברצינות. בואו נתעלם לרגע מפרקי המדיניות שלו, שלדעתי מנוגדים לחוקה, או מנוגדים לרוח האמריקאית או קטסטרופליים בפוטנציה. בשלב זה, יהיה זה בלתי אחראי להתעלם מהעובדה שאחיזתו של טראמפ במציאות היא חלשה, במקרה הטוב ביותר".

וקודם לכן כתב באותו עיתון רוברט קייגן, עמית מחקר בכיר במכון ברוקינגס בוושינגטון: "אפשר לתמוה האם מנהיגי המפלגה הרפובליקאית החלו להבין שהם קשרו את גורלם ואת גורל מפלגתם באדם שסובל מהפרעות אישיות. נתיר לאנשי מקצוע לקבוע איך בדיוק להגדיר את ההפרעות האלה. מספיק לומר, שתגובותיו של טראמפ להתבטאויות של הדוברים השונים בוועידת המפלגה הדמוקרטית היו בלתי רציונליות".

ועזרא קליין, המייסד והעורך הראשי של האתר VOX , כתב: "האם עצרנו לרגע לחשוב עד כמה משוגע נעשה טראמפ בזמן האחרון"?

"כן, דונלד טראמפ משוגע", החרה החזיק אחריו סטיוון הייז ב"וויקלי סטאנדרד" השמרני. "וכן, למפלגה הרפובליקאית יש בעלות מלאה על אי השפיות שלו". (סוף)