"נצא במהלכים כדי שהישראלים ימשיכו לבקר בטורקיה"

טורקיש איירליינס היא חברת התעופה השנייה בהיקף הפעילות בישראל, אך 85% מהנוסעים הישראלים ממשיכים מאיסטנבול ליעדים אחרים ■ המנכ"ל בישראל רוצה לשנות את המצב

אילקר באסרן / צילום: איל יצהר
אילקר באסרן / צילום: איל יצהר

הריאיון עם מנכ"ל טורקיש איירליינס ישראל, אילקר באסרן, התקיים יום לפני ניסיון ההפיכה בטורקיה, שהותיר אלפי נוסעים, בהם מאות ישראלים, תקועים בנמל התעופה הלאומי באיסטנבול בעקבות עצירת הטיסות.

זה שנה שבאסרן משמש כמנכ"ל הסניף המקומי של חברת התעופה השנייה בגודלה בישראל - עם היקף נוסעים גדול בהרבה מכל חברה זרה - עוד לפני הסכם הפיוס עם טורקיה. אחרי האופטימיות, שנמשכה זמן קצוב, התרחש פיגוע קשה בנמל התעופה באיסטנבול, ואז אירע ניסיון ההפיכה.

- אחרי ניסיון ההפיכה נשמעים קולות של ישראלים החוששים לנסוע לטורקיה או דרכה. קיבלתם בקשות לביטולי טיסות?

"למעט מספר נוסעים שחוו דאגה בעת האירועים, לא קיבלנו ביטולים יותר מבשגרה. אנחנו מודעים למצב ולהשפעתו בקרב הנוסעים בישראל ובעולם, ופועלים במהירות לצמצם את הנזקים שעלולים להיגרם לנוסעים. אני מאמין שציבור התיירים בישראל מבין שאין קשר בין פעילות טורקיש איירליינס לפעולות שהן ללא שליטה של אף אחד מהגורמים, ולכן הם לא ממהרים לבטל טיסות".

- בעקבות ההפיכה שכשלה, בתי מלון יוקרתיים בטורקיה הציעו סופי שבוע במחיר של 150 שקל בגלל הביקוש הנמוך. גם טורקיש תנסה להחזיר את הנוסעים דרך המחירים?

"טורקיש איירליינס תמשיך את הפעילות כרגיל".

"לא מתחרים בלואו קוסט"

באסרן, 39, עובד בטורקיש איירליינס משנת 2000, והגיע לישראל אחרי כהונה של כשלוש שנים בגרמניה. כיום הוא מתגורר עם אשתו ברמת אביב. הוא איש נעים הליכות, ומשיב על השאלות בהקפדה יתרה. הפוליטיקה נותרה מחוץ לחדר, אבל כשמדובר בראיון ראשון עם עיתון ישראלי, הזהירות נשקפת בכל משפט שהוא אומר.

טורקיש איירליינס היא חברת התעופה הזרה החזקה בישראל, למרות היחסים הטעונים בין שתי הממשלות: ביוני טסו עמה יותר מ-68 אלף נוסעים ישראלים. מתחילת השנה טסו עמה 425 אלף ישראלים - גידול של 14% לעומת התקופה הקודמת, וב-2015 טסו עמה 823 אלף ישראלים - גידול של 19% לעומת 2014. החברה מדורגת שנייה אחרי אל על בתנועת הנוסעים באחת מתשע טיסותיה היומיות מתל אביב לאיסטנבול. לדברי באסרן, 85% מהישראלים ממשיכים ליעדים בעולם ובעיקר לארה"ב, ואת זה בכוונתו לשנות.

המספרים הללו היו תקפים עוד לפני הסכם הפיוס עם טורקיה - אולם אז הגיעו הפיגוע בנמל התעופה וניסיון ההפיכה. "קברו את טורקיה סופית לקיץ 2016", אמר רונן קרסו, סמנכ"ל באיסתא. במפת יעדי הקיץ שהעביר אתר השוואות המחירים טרווליסט, נראה שאיי יוון הם הכוכבים של יעדי הבטן-גב, לצד בורגס. אנטליה נמצאת הרחק מהם, באחוזים נמוכים. למרות החששות, בחודש יולי נרשמה עלייה של 4% לעומת אשתקד במספר הישראלים שטסו עם טורקיש. ואולם, במקביל נרשמה ירידה של 2% במספר הישראלים שטסו עמה ליעדים בטורקיה.

"ב-2016 אנחנו מעריכים שיטוסו בטורקיש 72.6 מיליון נוסעים. שמנו לעצמנו מטרה לגדול ב-10%, וכבר כעת אנחנו מזהים גידול של 15% - כולל של ישראלים", אומר באסרן. "היתרון שלנו הוא המיקום של נמל הבית שלנו אטאטורק, באיסטנבול".

החוזק של טורקיש בטיסות המשך אינו נחלת השוק הישראלי בלבד. "אנחנו מזהים את עצמנו כחברת תעופה גלובלית - השווקים החזקים שלנו הם גרמניה, איטליה, צרפת ורוסיה. אנחנו טסים ל-290 יעדים ב-190 מדינות, כך שהנוסעים יכולים לחזור מנקודה שונה מזו שאליה טסו ולגוון ביעדים".

לצד הפרגון שטורקיש איירליינס זוכה לו מסוכני הנסיעות בישראל, שמן הסתם סייע למקם אותה במקום גבוה, גם המחיר מדבר. בבדיקה אקראית, מחיר טיסה לניו יורק ב-18 בספטמבר מתחיל ב-1,000 דולר, בעוד שבטורקיש המחיר הוא כ-770 דולר.

"הכול מגיע יחד", מסביר באסרן. "אנחנו מצמצמים ומתייעלים. למשל, אנחנו טסים ליעדים מסביב לאיסטנבול במטוסים צרים שחוסכים בעלויות האחזקה והדלק. גיל המטוסים שלנו הוא בממוצע 5.7 שנים, ויש לזה משמעות בעלויות. המטרה שלנו היא לספק מחיר נמוך יותר ואת המוצר הטוב ביותר. לנוסעים העסקיים, למשל, יש טרקלין עסקים שמשתרע על 6,000 מ"ר עם כל הפינוקים האפשריים, וגם בסקטור העסקי אנחנו מאוד תחרותיים במחיר".

 

חברות הלואו קוסט הובילו למהפכה. מחירי הכרטיסים נשחקו והחברות הגדולות נאלצו להגיב. חלק הקימו חברות לואו קוסט, כמו UP של אל על, והיו ששנמכו את מחלקות הנוסעים במטרה להנגיש מחירים. בכל מקרה, אי אפשר היה להישאר אדישים. "אנחנו מפעיל גלובלי עם שירות מצוין ואנחנו בטח לא לואו קוסט", אומר באסרן. "המוצר שלנו מתמקד בשירות ובקונקשנים לרחבי העולם - זה היתרון שלנו מול חברת לואו קוסט, כך שאנחנו לא מתחרים על אותה משבצת".

בשנות התשעים אמריקן איירליינס קיצצה את כמות הזיתים שהגישה בסלטים משלושה לשניים - ודיווחה על חיסכון של מיליוני דולרים. חברת נורת' ווסט יצאה במהלך של הקטנת פלחי הלימון - שגם הוא הניב לה חיסכון עצום. לעומת זאת, טורקיש, בטיסות טראנס אטלנטיות, מטיסה שף מקצועי.

- עד כמה המזון משמעותי בעלויות הטיסה?

"הדלק הוא ההוצאה המשמעותית, וחיסכון בו הוא הכי חשוב, גם דרך מטוסים חסכניים. עלויות המזון לא מתקרבות לעלויות הדלק גם לאחר צניחת המחירים".

טורקיש הוציאה את המזון גם מחוץ למטוסיה, החברה שותפה בחברת DO & CO, המפעילה מטבחי הסעדה בטורקיה ובקרב חברות תעופה בעולם - עסק שמאפשר לה רווחיות נוספת.

- איזה נתח תופסים אנשי העסקים מישראל?

"אנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם יותר מ-200 חברות ישראליות, בהן חברות הייטק שטסות הרבה. שיתוף פעולה כזה מאפשר לנו לתפור מוצרים מיוחדים בהתאם לצרכים שלהן, כולל בהיבט התקציבי וביתרונות כמו כבודה. אנחנו תופרים חבילות מותאמות ברמה כזו שאם חברה ישראלית צריכה לטוס מיפן ללונדון - נתפור להם מוצר".

מחלקת העסקים של טורקיש זוכה למוניטין טוב, אולם אין מחלקה ראשונה. "יש לנו מחלקת עסקים שמחפה על זה", אומר באסרן. "לפעמים יש פידבקים שזה חסר, אבל אנחנו מאמינים שהמוצר שלנו בביזנס מצוין. יש לנו אפילו שף שמציע חוויה קולינרית לאור נרות".

"המסורת חזקה מהפוליטיקה"

ב-2006 הופרטה טורקיש איירליינס, וכיום מחזיקה ממשלת טורקיה ב-49% ושאר הבעלות ציבורית.

- עד כמה מעורבת הממשלה בפעילות החברה?

"אנחנו מתנהגים כמו חברה עסקית לכל דבר. הרווחיות שלנו חוזרת לבעלי המניות ולהתייעלות".

- 85% מהישראלים ממשיכים ולא נשארים בטורקיה. האם מתוכננים מאמצים לשנות זאת?

"חוץ מאנטליה, לטורקיה יש המון מה להציע ובעתיד נצא במהלכים שיווקיים להשאיר את התייר הישראלי במדינה: בחבל קפדוקיה, איזמיר, אזור הים השחור. הרבה יעדים שפופולריים יותר בקרב תיירים שבאים מאירופה ופחות לישראלים".

- אולי כי ישראלים לא ירגישו נוח במקום אחר.

"העם הטורקי אוהב לארח. אם תדפקי בדלת של מקומיים, מיד יגישו לך תה וקפה. הפוליטיקה היא בצד אחד והמסורת חזקה מזה. בסופו של דבר אנחנו גרים באותו אזור בגלובוס וחולקים אותה תרבות".

- לצד המשבר הכלכלי ברוסיה, הפלת המטוס הרוסי הובילה למשבר והרחקת התיירות הרוסית. למעשה, גל הישראלים ששטף את אנטליה לפני אירועי המרמרה היה מזערי לעומת היקף התיירות הרוסית שהכניסה למדינה מיליארדי דולרים.

"יש התאוששות בתנועת רוסים לטורקיה", אומר באסרן. "אני לא יכול לנקוב במספרים, אבל לפני שנה לא היו תיירים בכלל, וזה משתנה כי טורקיה, ובמיוחד אנטליה, היא עדיין יעד פופולרי לקהל הרוסי. ובל נשכח את המחירים הנוחים".

- לטורקיש יש טיסות בין תל אביב לאיסטנבול. תשקיעו מאמצים בהבאת תיירים מטורקיה?

"בעתיד זה יקרה. לישראל יש פוטנציאל. ירושלים מאוד חשובה ואפשר לקדם אותה בקרב התייר הטורקי, בדגש על תיירות דתית".

- תשקלו לטוס לשדה התעופה שייפתח בעקבה?

"בהחלט. יש פוטנציאל גם בדרום ישראל".

כמי שגר כאן, באסרן מתייחס ליוקר המחיה. "יקר פה מאוד, לפעמים יותר מכפול מטורקיה - במסעדות, בבתי קפה, בכל מקום. הרשויות יצטרכו לספק מוצרים תיירותיים זולים יותר אם הם רוצים להביא תיירים טורקים".

- סוכני נסיעות ספגו הפסדים בגלל חברות שניסו לקזז את העמלה ולעבוד מול הצרכן. מבחינתכם, זו דרך לחסוך בעלות כרטיסי הטיסה?

"אנחנו מאמינים שאם אתה חזק בשוק, תחלוק את ההצלחה שלך עם השותפים - ועבורנו אלה סוכני הנסיעות. כיום רוב ההזמנות נעשות דרך סוכני נסיעות בעיקר כי אנחנו חזקים בשוק העסקי".

מי שצפה במשחקי היורו בכדורגל, זיהה בוודאי את הלוגו של טורקיש, נותנת החסות שהטיסה את הנבחרות. החברה פעילה בעוד ענפי ספורט, ובתחום הבידור היא נותנת החסות לסרטים "באטמן נגד סופרמן" ול"וונדר וומן" עם גל גדות. "זו השנה השישית שנבחרנו לחברת התעופה הטובה, והחסויות הן חלק מהאסטרטגיה", מסביר באסרן.

בצד הפחות נוצץ ניצב הטרור. הפיגוע ביוני בנמל התעופה, שבארסן שב ומחדד כי התרחש מחוץ לשטח הסטרילי, כלומר באולם הנכנסים, ערער את ביטחון הנוסעים, גם אם נמל התעופה חזר לתפקוד מהר. קבוצת ישראלים שנתקעה שם תיארה אי נוחות שנבעה מהמוצא שלהם. יש גם ישראלים שמביעים חשש מטיסות עם טורקיש ומנחיתות חירום במדינות עוינות, כפי שקרה לפני שנתיים באיראן.

"ביטחון הנוסעים זה הדבר החשוב ביותר", אומר באסרן. "ישראלים יכולים לחוש 100% בטוחים גם באיסטנבול. באותה נחיתת חירום, החשש העיקרי של 12 הישראלים שהיו על המטוס היה שידרשו מהם להציג דרכונים. אנשי נמל התעופה האיראנים לא עלו למטוס - ובתוך המטוס הם בטוחים לגמרי. הם עוברים מיעד ליעד מבלי לעבור ביקורת דרכונים. הטרור הוא מצב גלובלי שכולם נאלצים להתמודד עמו - גם בישראל, גם בבריסל וגם בטורקיה. אני יכול להגיד בבטחה שנמל התעופה באיסטנבול הוא אחד הבטוחים בעולם לכל הנוסעים, גם ישראלים".

- בצוות הטייסים של טורקיש יש אזרחים של מדינות שונות, בהם איראנים. אתם מתחשבים בשיבוץ הטייסים בטיסות של ישראלים?

"לא יהיו טייסים איראנים בקו לתל אביב. אנחנו חברה גלובלית ויש לנו עובדים מכל המדינות. גם ישראלים מוזמנים להגיש טופסי בקשה לעבודה אצלנו ונקבל אותם בזרועות פתוחות. אנחנו מגדילים את צי המטוסים וצריכים עוד טייסים".

- מבין יעדי טורקיש, היכן אתה אוהב לנפוש?

"בחופשה האחרונה ביקרתי חבר בבוסטון. אני אוהב לנסוע גם בטורקיה, ובשנה שאני בישראל הספקתי לטייל מעכו ועד אילת. כשבאים לבקר אותנו חברים מטורקיה הם מאוד סקרנים לראות את ישראל, ואני משתדל להראות להם כמה שיותר".